Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-03-14, 21:01   #1
dumlegubben dumlegubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 1
Question Vill ha sy- och broderimaskin

Har tittat på lite olika, främst Husqvarna H|CLASS 600E men också Brother Brodyrmaskin NV90e, som ju ligger lägre i pris. Skulle vilja provsy en Brother, men har inte hittat någon återförsäljare här i närheten, bor i Jönköpings län. Jag syr inte jättemycket som det är nu, har en skramlig billig vanlig symaskin. Blir mest att laga och sy gardiner, men får snart ett barnbarn så vill gärna komma igång med sömnaden igen. Har en arbetskamrat som har broderimaskin och jag har blivit sugen på det. Så, det jag behöver är en kombinerad sy- och broderimaskin. Är det "dumsnålt" att välja Brother för att den är billig, eller är Husqvarnan värd att lägga pengarna på? Men som sagt, vill provsy först. /Lena
dumlegubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 21:31   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
År det en brodyrmaskin du vill ha, eller är det em som du både kan sy och brodera med? Det finns nämligen två typer av maskiner. Combimaskinen bygger man om till bordyrmaskin, man sätter till en brodyrenhet. på Janome fäller man ut en arm.
Brothers maskiner brukar vara enkla och logiska att sy på. Du brukar få maskin för pengarna. Det finns mycket pressarfötter och dom dom flesta passar både även till Elna och Janome. Även spolar har Brother, Elna och Janome samma.

Köper du en billig brodyrmaskin, för de små ramar oftast klarar dom bara av 10x10 cm. Lite förenklat kan man säga att ju dyrare maskin ju större broderier kan man göra, för det är ramstorleken som av gör. Visst går det att sätta ihop broderier, med det är svårt att få dom att stämma ihop exakt.
Blir man tänd på maskinbroderi är det mycket stor risk att man mycket fort växer i från den lilla maskinen med de små ramarna. En liten ram innebär begränsning vad man kan göra.

När det gäller broderier behöver man ett dataprogram, för att kunna ändra på broderier, byta filformat, lägga till texter och sånt, göra egna broderier, och sånt. Visst går det att ladda ned broderier direkt från datorn men då måste broderiet har rätt filformat och rätt storlek. Med program kan man ladda ned broderier som är gjord för andra märken av broderimaskiner. Programmen är dyra att köpa. Brukar finnas i olika versioner beroende på vad man vill göra.

Man behöver mycket tråd i olika färger. Hur mycket man än har så saknar man den färgen man vill ha.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 23:14   #3
gunnele gunnele är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 187
Bernina har kommit med en kombinerad maskin i en lägre prisklass. Gå in på Berninas hemsida och läs mer om chigago 7.
gunnele är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-15, 06:24   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köp i butik, så du får utbildning och suport på maskinen. Det är mycket nytt att lära. Men utbildning kommer du igång snabbt med maskinen och undviker en massa problem. Dom få kronorna man sparar på att köpa på nätet är inte värt alla problem du behöver lösa på egenhand.
Att bli duktig på maskinbroderi tar tid. Brodera i början bara på sånt du har råd att misslyckas med.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 14:18   #5
MathzA MathzA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 25
Hej Lena!

Jag såg att Du kikat på Brothers Nv90e... Jag måste hålla med föregående talare ang. om du fastnar och tycker maskinbroderi är kul så växer man snabbt ur de små ramarna, tänkte tipsa om en annan maskin du kan kika på.
Brother NV750E.
Då ligger yttre begränsningarna på 180mm*130mm.
Lycka till!

Mvh
Mats Andersson
MathzA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 15:21   #6
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Husqvarna Viking H|CLASS™ 600E
är en helt suverän sy- och brodermaskin som dessutom har en broderbåge
260x160 cm och en 100x100 cm. Kampanjpris på den just nu har jag sett.
Den större bågen är den som används mest av oss som broderar.

Nu tillhör jag som bekant en av dom som gillar Husqvarnas maskiner och även har stor erfarenhet av dom
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brother, sy- och brodermaskin, återförsäljare

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons