Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-07-04, 23:49   #1
Akinnan Akinnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 81
Question Rowan stickmönster fråga!

Ok, nu har jag äntligen hunnit knåpa ihop nästan hela bakstycket till denna lilla underbara kappa som min dotter ska få. Engelska mönster är lite annorlunda och undrar om någon tycker sig förstå hur de menar här:

" Shape shoulders and back neck: next row RS (börja från rätan)

Cast off 6 sts (maska av 6 m) patt until there are 10 sts on right needle and turn, leaving rem sts on a holder (följ mönsterstickningen tills det återstår 10 m på vänster (eng höger) och vänd och behåll återstående maskor på en nål. Ok, antar att det betyder de 10 m?

Work each side of neck separately (gör de två axelpartierna separat).
Cast off 3 sts at beg of next row.
Cast off rem 7 sts.
With RS facing, rejoin yarn to rem sts, cast off centre 22 sts, patt to end.
Complete to match first side, reversing shapings (gör lika dant fast spegelvänt andra sidan).

Jag fattar inte ett smack just nu. Lämnar det till er ni som är så duktiga.
Bifogade bilder
 
Akinnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 09:06   #2
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Nu har jag klurat på det här en stund. Om jag har tänkt rätt ska arbetet vara 54 maskor brett innan du börjar med dessa avmaskningar. Stämmer det?

patt until there are 10 sts on right needle and turn, leaving rem sts on a holder

Först tolkade jag precis som du, att man ska sticka nästan hela varvet ut, tills man har tio maskor kvar i motsatta kanten av stickningen. Men vid närmare granskning inser jag att det måste vara såhär: När du maskat av de första 6 maskorna, stickar du 9 maskor i mönster, så att du har totalt 10 maskor på den högra stickan (1 maska fanns redan på stickan sedan avmaskningen). De maskor som återstår på vänstra stickan (borde vara 38 maskor) sätts åt sidan så länge.

Work each side of neck separately
Cast off 3 sts at beg of next row.
Cast off rem 7 sts.


Den två sista textraderna gör mig lite konfunderad, för som det är formulerat tycker jag att det betyder samma sak som att maska av alla tio maskorna på en gång. Men jag antar att de menar att man ska maska av de 3 första maskorna, sticka varvet ut (i mönster, borde det väl vara), och maska av de sista 7 maskorna i början på nästa varv.

Nu har du maskat av totalt 16 maskor i högra sidan av arbetet. De 6+7 askorna längst till vänster är axelsömmen, och de 3 vänstra maskorna är en del av halsringningen.

With RS facing, rejoin yarn to rem sts, cast off centre 22 sts, patt to end.

Nu sätter du tillbaka de undansatta maskorna på en vanlig sticka och maskar av de 22 första maskorna (=mitten på halsringningen), och stickar de återstående i mönster. Nu borde det, om allt ska stämma, vara 16 maskor kvar.

Complete to match first side, reversing shapings

Maska av de 6 första maskorna, sticka varvet ut i mönster.
Maska av de 3 första maskorna på nästa varv, sticka varvet ut (i mönster).
Maska av de återstående 7 maskorna.

Till slut har du alltså en halsringning som är 28 maskor bred (22+3+3), och varje axel är 13 maskor bred (6+7).

Senast redigerad av Adonia den 2006-07-05 klockan 09:14.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 09:09   #3
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Hoppas det här kan vara till hjälp:

Maska av 6 m, mönsterstickning tills du har 10 m på högra stickan – vänd, och lämna de återstående maskorna på en hållare (du ska inte sticka dem just nu).

Sticka en axelsida i taget. (Det är de 10 maskorna du ska sticka nu.)

Maska av 3 m i början av nästa varv.

Maska av de återstående 7 m.

Arbeta från rätan – maska av de mittersta 22 m, mönsterstickning varvet ut.
Minska sedan på samma sätt som för andra sidan (fast spegelvänt).

Vet inte riktigt varför du tänkt att högra stickan skulle bli vänstra stickan på svenska... men kan förstå att det gjorde resten av beskrivningen förbryllande!

Hör av dig om något annat är oklart!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-05, 19:41   #4
Akinnan Akinnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 81
Vad hade jag gjort utan er!?

Ja, herre gud vad hade jag gjort utan er! Det var ju lätt som en plätt när jag fick det förklarat! Jag är fortfarande glad amatör, fast besluten om att lära mig sticka så bra att jag kan sticka mina egna saker snart. Om ni inte har något emot det kommer jag med fler frågor längre fram (ska sticka en "corset cover" från 1886!).

TACK snälla, om ni vore närmare (Göteborg) hade ni fått ett glas av det goda mousserade vin jag just nu dricker av.


Glad sommar!
Akinnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons