Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-18, 00:35   #1
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Mellanlägg - typ Vliseline

Hej!

Ni får ursäkta min nybörjarfråga, kan inte mycket om sömnad ärligt talat utan håller på att lära mig så mycket jag kan.

Försvinner mellanlägg som typ Vliseline i tvätten? Jag trodde det var en permanent stabiliserare?

Då menar jag vanligt vliseline som man bara har på ett tyglager och inte vliseofix, som man har mellan två tyglager.

Om nu så är fallet att det försvinner när man tvättar det. Finns det i så fall något annat att stabilisera tyget med mer permanent som man stryker på eller fäster på nåt liknande smidigt sätt?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Linnea
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 04:35   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vliseline försvinner inte i tvätt. (kanske att du blandar ihop det med solvyvlies, det försvinner nämligen). Tänk på att det finns olika typer av mellanlägg (vliseline är bara ett varumärke). Jag föredrar den vävda typen som mer ser ut som tyg än som t ex vliseline som mer ser ut som papper. Be om hjälp i sybehörsbutiken.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 00:12   #3
Awa86 Awa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 16
Vilseline vs Solidott

Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Vliseline försvinner inte i tvätt. (kanske att du blandar ihop det med solvyvlies, det försvinner nämligen). Tänk på att det finns olika typer av mellanlägg (vliseline är bara ett varumärke). Jag föredrar den vävda typen som mer ser ut som tyg än som t ex vliseline som mer ser ut som papper. Be om hjälp i sybehörsbutiken.
Den som är i tyg kallas för Solidott (vet ej stavning) Personligen då jag syr korsetter mest tycker jag att solidott blir för svagt jag brukar använda den styvare sorten som Vliseline har, men jag tror det mest är en smak och vanesak och så klart beror det ju på vad man ska ha det till.
Vet ej om solidott kommer i olika styvheter (där jag handlar gör den inte det) men vliseline har lite olika (som regel kan man säga att ju tjokare det är ju styvare är det), kom också ihåg att både vliseline och solidott blir styvare då man stryckt fast det och det får svalna.
Lycka till
Awa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 06:02   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Just det så heter det . Solidot finns i olika varienter. Den tunnaste märks knappt och den tjockaste ger bra stöd. Jag syr mest kläder och då tycker jag solidot är jättebra, mer följsamt. Skulle jag sy en korsett så skulle jag nog också valt vliseline. Men till vanliga kläder tycker jag ofta vliseline blir alldeles för styvt, men som sagt det är en smaksak.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 01:19   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vissa vlieseline är skräp, limmet lossnar och man får "fläckar" där den lossnat. Men det har nog med åldern att göra. Det är färskvara och jag har en känsla av att butiker inte tänker på det.

Fast man kan också sy fast mellanlägget.

Nu är det så längesedan jag använt mellanlägg. Dockkläder behöver inte det för tyget är så styvt i sig självt pga så liten skala.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 23:44   #6
Awa86 Awa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 16
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Vissa vlieseline är skräp, limmet lossnar och man får "fläckar" där den lossnat. Men det har nog med åldern att göra. Det är färskvara och jag har en känsla av att butiker inte tänker på det.

Fast man kan också sy fast mellanlägget.

Nu är det så längesedan jag använt mellanlägg. Dockkläder behöver inte det för tyget är så styvt i sig självt pga så liten skala.
Solidot kan ha exakt samma problem, antar att du har rätt om det där med att de är färskvaror.
Awa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons