Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-01, 14:21   #1
polkalise polkalise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 31
Byta färg på stickning

Lite dum fråga kanske, men jag undrar hur man byter färg när man stickar, så att det blir sådär smidigt och fint.
När jag byter färg knyter jag fast tråden i den andra och då blir det en liten kant där de två färgerna möts, vilket inte alls är fint. Behöver verkligen hjälp med detta!
Vissa stickningar ser ut att ha bytt färg på varenda varv, hur får man så att det blir så?
Tacksam för svar!
polkalise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 15:01   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag klipper aldrig av garnet vid färgbyten, utan tar med det upp hela vägen.
Vid färgbyte, stickar jag första maskan med bägge färgerna, (då låser jag fast dem lite, den maskan hamnar ändå i sömsmånen)
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 14:30   #3
MyLii MyLii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 10
Smile

jag brukar göra så att..
Om vi säger att jag först stickar med vitt garn men sen ska byta till svart. då klipper jag av det vita ca 10 cm efter den sista vita maskan, då tar jag bara det svarta garnet och börjar sticka med som om det var det jag sticka med innan.. börjar en bit in på änden (ca 10 cm)så man har en bit av att fästa på baksidan efteråt.
sedan efter ett varv så är dessa två maskor där jag börja; En vit och en svart, ganska lösa men låt det vara sticka förbi några maskor sedan kan du dra i denna vita garnbit och svarta garnbit som då är på baksidan och kolla på framsidan hur det ser ut hur mycket du ska dra åt. När du fått till det bra så maskorna är lika som dom andra kan du knyta en dubbelknut på baksidan.
Då har du bytt färg på ett snyggt sett.
Sedan är det bara att fortsätta eller fästa om du vill det.

Men detta sätt är ju om du inte ska ha den vita färgen strax där på.. För om du ska ha det så skippar du att kippa av den, då sen när du ska ha vita igen drar du den på baksidan bara dit och sedan fortsätter du sticka med den vita. Förstår du?
Jag är väldigt dålig på att förklara saker. men hoppas du förstår om du inte redan löst hur du ska göra..

Lycka till!
MyLii är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons