Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-01, 16:36   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
20 maskor på st. nr. 3,5

Hej.
Jag söker efter ett garn med masktätheten 20m på 3,5 men det verkar omöjligt att hitta. De flesta garner har ju fler maskor på sticka 3,5 (typ 23-24 m) Jag får nog pröva med 2 trådar och se vad det blir av det.
What to do?
Kan ni hjälpa mig?

Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 17:46   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Varför måste det vara på stickor 3,5? Normalt sätt är det viktigaste att masktätheten stämmer inte hur grova stickor man använder.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 19:12   #3
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Drops Merino har ju 21 maskor på 10 cm, 3½-4 mm stickor, så om du kan säkert få till 20m på 10 cm med 3½-stickor.

Jag undrar också varför det måste vara på 3½ mm? Om det står så i ett mönster så antingen får du leta reda på garnet som användes i mönstret, eller helt enkelt sticka provlappar med olika garn och stickor så att du får ut 20 maskor på 10 cm.

De flesta garn som har tätheten 20m/10cm blir oftast "bäst" på 4 mm-stickor; eftersom garnet behöver lite tjockare stickor för att stickningen inte ska bli stabbig och tjock. Man stickar ju inte gärna Eskimo med 4mm =)

Efter lite research på Ravelry så hittar jag ett flertal garner som har masktäthet och kräver de stickor du frågar efter; Drops Muskat, Drops Angora-Tweed och Drops Bomull/lin för att nämna några garner som säljs i butik i Sverige.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 20:31   #4
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Tack för alla svar!
Jag tyckte också det var märkligt att man inte bara kan gå efter masktätheten, men tydligen ska koftan bli ganska fast.
Samtidigt ska garnet tydligen även vara lite följsamt

Här är en länk till koftan på Ravelry

http://www.ravelry.com/patterns/library/walnuss


Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 08:43   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Om du klickar på länken och sen väljer fliken "yarn ideas" så kommer det upp en lista över vilka garner andra har valt för den här tröjan, läsa om deras erfarenheter och det finns ju alltid möjligheten att ställa frågor direkt till andra som stickat tröjan.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 10:06   #6
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Om du har några av de garner jag tipsade om, så gör en provlapp och testa din masktäthet.
Ger du 5 olika stickare samma sorts garn och lika stora stickor så kommer du ju säker 2-3 olika masktätheter eftersom alla stickar olika hårt.

Sen måste du ju inte heller sticka tröjan så den blir fast =) Men jag kan förstå att du vill ha garn som passar mönstret, man kan ju få en del obehagliga överraskningar om man är tvungen att räkna om och råkar räkna helt tossigt.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 16:33   #7
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej och tack för alla svar.

Jo, jag har flera garner från garnstudio hemma. Jag ska pröva med någon av dem.
Tack för tipset om fliken "yarn ideas" Jag har varit länge på Ravelry, men aldrig märkt flkien...pinsamt

Jag hoppas att jag får ordning på koftan nu

Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons