Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-16, 16:55   #1
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
overlock med täcksöm

jag syr nu mer och mer och syr upp en hel del till folk på beställning. har länge suktat efter en overlock för att kunna sy mer i trikå och få det riktigt snyggt (jag är extreeeemt petig med allt jag gör) men det är ju en riktig jungel där ute med alla olika märken och modeller. funderade först på en baby lock då dom är så bekväma att trä men har sedan kommit fram till att jag verkligen vill ha täcksöm. men det verkar så jobbigt att bygga om maskinerna.
vad har ni för tips och erfarenheter?
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 17:14   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Finns flera disskusioner om detta tidigare. Sök på täcksöm så kommer du säkert hitta svar på dina frågor. Här är en tråd t ex:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...ight=huskylock

Kan tilläga att jag tycker Pfaff 4862 är lättare att göra om till täcksöm än Hyskylock 936, där var man tvungen att ta bort stygnplåten varje gång vilket man inte behöver på Pfaffen.

Senast redigerad av Alvan den 2005-05-16 klockan 17:17.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 19:29   #3
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Elna

Jag har en Elna 744. Det är relativt lätt att byta mellan täcksöm och overlock, man behöver inte "bygga om" maskinen, men väl trä om och byta en platta, men det är mycket lätt. Jag har ingen erfarenhet av andra overlockmaskiner, men tycker att den är lite känslig just med täcksöm. Det är noga med trådspänningar. Har man väl fått sömmen att fungera är den utmärkt. Övriga sömmar är mycket bra.
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-16, 20:32   #4
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Overlock med täcksöm

Hejsan,
Jag tycker åxo om min Pfaff 4862 med täcksöm. När maskinen var ny tyckte jag att det verkade jobbigt att byta men när jag blev du med maskinen så går det hur bra som helst, tar ca 1 minut, men visst behövs det övning, trädningen är ju viktig vid alla sömmar.
H Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-17, 10:42   #5
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Udrar om inte Janome har en maskin som bara syr täcksöm... Tror den kostar 6-7 tusen.
Man kan ju kombinera den med en billigare overlock utan täcksöm.

Jag har ingen erfarenhet av en sån men det var bara en fundering som kom.... Kanska nån annan känner till Janomes maskin...?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-17, 10:49   #6
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
nu har jag börjar fundera på en babylock evolvé som vad jag förstår har täcksöm (nån som vet säkert?) och då får man ju det underbara JetAir threading system
frågan är nu bara var sjutton man kan hitta en sådan, förutom på syfestivalen
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-17, 11:30   #7
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Ja den har täcksömn (som jag förstår det är den verkligen créme de la créme av overlockmaskiner).

Jag var inne på Sos Symaskiner på Götgatan, Södermalm i Stockholm och de säljer den.
Tror säkert att det är fler affärer i Stockholm som har den.

Om min plånbok tillät hade jag köpt en sådan men det blev en Pfaff 4862 istället.

Lycka till med köp av maskin!
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-17, 11:51   #8
Mifflan Mifflan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 69
Jag är så kär i min Bernina

Hej!

Jag köpte nyligen en Bernina 2500DCET och jag tycker att den är helt underbar. Tidigare har jag sytt mycket på en fyrtrådsoverlock utan täcksöm så därför är jag van att trä en overlockmaskin.

Alla sömmar blir så vackra och möjligheten med den speciella effektsömmen är extra rolig.

Nu är det så att den här maskinen är "på utgående" och därför kan du få ett toppenpris om du, liksom jag, har tur!
Mifflan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons