Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-01, 23:58   #1
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Broderar du för hand?

När jag sitter här och ser mig omkring i alla album med vackra broderier så funderar jag på en sak.

De flesta jag sett har nog varit maskinsydda, men hur många här brukar brodera för hand?
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-02, 00:37   #2
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Sanna!
Innan jag skaffade mig min maskin så broderade jag mycket för hand....broderade ibland direkt på kläder som jag sydde. Trots att jag nu designar brodyrer för maskin så finns längtan att brodera för hand....det ena förtar inte det andra...så nu sitter jag här och broderar för hand några änglar som jag ritat...som sedan skall bli en quilt.
Må så gott!
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-02, 00:53   #3
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Jodå

Även om jag verkligen älskar min brodermaskin så tycket jag om att handbrodera också.
När barnen var små broderade jag ofta deras teckningar, men nu blir det dukar och annat smått och gott.

God fortsättning.

/Annelie
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-02, 03:09   #4
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Jag har över huvud taget ingen broderimaskin. Jag vill gärna ha en broderimaskin, men det är mest för att jag aldrig lyckats brodera på det sätt en brodreimaskin gör. Men sånt som hardangerbroderi och korsstygn skulle jag i vilket fall göra för hand.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-02, 07:52   #5
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
:)

Har tre hand-projekt på gång och ingen maskin som broderar.
Håller på med en jullöpare och en tavla till sonen, och så en stor duk som ligger hos mina föräldrar som jag bara syr på när jag är där ...
Allt i korsstygn, håller mig till det i nuläget.

Sugen på att göra lite motiv i handquiltning när det blir dags ...
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-02, 09:25   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag broderade för hand "förr i världen" (fram till för ca. 20 år sedan) när min migrän satte stopp för det. Saknade det mycket och var glad när jag kunde skaffa brodyrmaskin för några år sedan. Man jag fortsatte länge att samla korsstygnsmönster, och nu när jag "växt ifrån" migränen (ja. det finns hopp ni andra som .lider! Det började vända någonstans mellan 30-35!), kommer jag nog att ta fram dem igen!
Det är avslappnande syssla tycker jag!

Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-02, 17:13   #7
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Migrän

Bara som en kommentar till migrän som går över när man kommer till över 30 nånting - sån migrän är ofta hormoniellt betingad, och brukar kunna fixas ganska väl via något smart p-piller (olika p-piller för olika personer då) som balanserar en lite bättre.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-02, 19:03   #8
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Jodå...

... att brodera för hand är härligt. Har själv ingen brodermaskin (ännu...) men handkraft går också bra. Jag ritar egna broderimönster, vilket är oerhört stimulerande.

För den som är otålig är broderi på stramalj med ullgarn ett bra sätt att få arbetet att växa fram lite snabbare. Det har visat sig passa mig bra.

Outi
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-19, 08:46   #9
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Handbroderi

Älskade att brodera för hand förut,särskilt korsstyngd, men min vänstra tumme (vänsterhänt) vill inte jobba långa stunder längre. Nu tycker jag om att sitta och titta när min maskin gör korsstygn, Vid vanlig maskinbrodyr så gör jag annat under tiden, skulle vilja ha en vanlig maskin vid sidanom men har inte råd just nu.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-19, 10:33   #10
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Jag broderar för hand. Jag är 33 nu och började när jag var 8 år gammal. jag jhar problem med att hålla nålen numer så jag kan inte brodera lika fort eller mycket. Men jag har alltid ett broderi på lut. Just nu kör jag en pippibild, en långstygnstavla med Neftrtite och så en änge som skall sitta på örren. Mina alster eller en del av dem kan man se på www.erikssons.biz

kramis Mia
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons