Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-05-11, 14:30   #1
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Byxor i ottobre 3/2013

Tänkte sy byxorna summer sea i det senaste ottobre. Det står att man ska sy ett stretchbanf i midjan med hjälpstickning. Först, är ett stretchband samma som resårband och sedan varför ska det sys med hjälpstickning och inte någon mer hållbar söm???
Någon som vet??
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 16:31   #2
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Hjälpstickning brukar hos Ottobre betyda att först syr man en söm en gång, för att i nästa steg lägga till ett moment/ex ny del och därefter sy med den slutgiltiga sömmen i hjälpsömmen.

Jag har precis sytt mig en parkas (Ottobre) och jag tror jag sydde tre gånger i samma söm med fyra delar (infodring/vindlist/blixtlås/yttertyg) som mest för att undvika att alla delar flyttar sig om man enbart nålar.

Tycker att beskrivningarna i tidningen är lite luriga ibland. Läs längre fram i beskrivningen om det kommer ytterligare moment i midjan.
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 10:21   #3
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Ja, det ska sys mudd på sömmen, då är det som du säger Helén. Jag såg nu att det var ett framilonband (stretchband). Undrar då varför man skall ha framilonband vid midjan eftersom man skall sy mudd sedan???
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 10:55   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag sytt modeller från Ottobre, både för barn och dam. De gillar att använda framilonband för att rynka delar. Tex i en stretchig tanktopp använde de framilon i sidorna för att få rynkeffekt. I någon barnklänning sydde de framilonband i kjolmidjan med hjälpstickning först och sedan sydde ihop den med livet. I en tunika av interlock rynkade jag lätt både halsringningen och ärmsluten med hjälp av framilonbandet före jag bandkantade dem, enligt anvisningarna, ville testa framilonbandet, vad är det som är så bra med det. Framilonbandet ger lite stretch, men samtidigt mycket stadga. Nu har jag inte testat att använda någon annan resår, men jag tror att i förhållande till tjockleken och vikten framilon stretchar inte lika lätt. Resår som är lika elastiska och starka är nog mycket tjockare än framilon och det kanske vill man inte ha just där Kläderna använts och tvättats mycket, men håller fortfarande formen där som nya. Resår tror jag brukar ge med sig efter ett tag, så får man större midja eller var vi nu syr dem nånstans. Så kanske är det med byxorna också (har inte kollat dem egentligen, bara gissar)-de vill kanske rynka dem mot mudden och stabilisera kanten utan tillsätta en eller två millimeter till sömtjockleken.
Jag tror det brukar stå lite olika bred på framilonbandet i beskrivningar, men jag använt den vanliga, tror det ät 6 mm bred, som jag köpt hos Bibbis, hon skickar snabbt, du kan få det nästa dag, om du lägger beställningen före lunch. Annars har Stoff och stil det också, men då brukar det ta längre tid att få det hem än från Bibbi
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 16:48   #5
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Smile

Tack för svaret Natalia! Jag tror jag provar och syr ett framilonband (det blir då första gången!!). Får bedöma om det känns nödvändigt eller inte till nästa gång :-)
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-27, 22:30   #6
Thyrys Thyrys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 48
Jag håller precis på att klippa till mudden till dessa byxor, när jag kommer tänka på om även mudden ska vara dubbelvikt, fast på längden, när man klipper dem? Så att den kommer vara 2 lager tjock när byxan är färdig?
FÖr hur blir själva "färdiga" mudden annars? Ska man bara vika där man ska sy in resårbandet (ja, jag har bara resårband hemma så det får bli det :P) och sen är det bara ett lager mudd?
När jag tittar på de andra köpta byxorna min son har så är ju mudden dubbelvikt, utan resår..
Kanske man kan skippa resårbandet, och sen göra mudden dubbelvikt istället? Visst, de kommer la inte sitta åt lika bra.. Men det funkar ju på de andra byxorna, och de är ändå lite större i midjan än vad denna blir!
Thyrys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-28, 07:53   #7
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Mudden brukar alltid vara dubbelvikt. Står det inte i beskrivningen nånstans?
Det är svårt att fålla en mudd snyggt därför viker man den dubbel och syr fast klippkanterna med övriga plagget.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons