Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-11-22, 18:35   #1
r.bengtsson r.bengtsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Singer Heavy Duty

Hej,
Jag ska köpa mig en ny maskin (fick en överbliven Yamata av min bror när mor behövde sin Pfaff tillbaka -den håller inte riktigt samma kvalitet).

Jag har tittat lite på Singer Heavy Duty och undrar om ngn har provat/har erfarenhet av den?

Har ni erfarenhet av ovanstående eller andra rekommendationer så tar jag tacksamt emot tips. Jag vill dock gärna ha en ny maskin även om jag har förstått att äldre är att föredra.

Det jag vill ha av min maskin är:

Pålitlig, kan hantera tjocka tyger/flera lager (för att sy i kraftiga tyger till dynor), någon stretchsöm, lätt att sy knapphål (jag är urkass på att få dem snygga), helst att den fungerar bra med tvillingnål och gärna med hastighetskontroll. Totala antalet sömmar behöver inte vara särskilt många.

/Rebecca
r.bengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 19:36   #2
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Heavy Duty är en samlingsnamn på olika generationer av Singer symaskiner. Oftast kommer ett tal efter, för att tala om vilken av de olika generationerna är det som menas.

Dina ekonomiska möjligheter talar om vilken maskin du skall köpa. Jag vill inte föreslå nåt för du redan har sagt att du vill ha en ny maskin

Alla nya maskiner uppfyller de kraven som du nämnde.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 19:54   #3
r.bengtsson r.bengtsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Hej,
det är en Singer Heavy Duty 4423 jag tittat lite mer på men även den mindre modellen. Prisläget bör nog inte överstiga 4000 kr.

Att det är skillnader i kvalitet har jag märkt efter att jag fått Yamatan av min bror och tidigare har jag alltid sytt på mammas gamla Pfaff från tidigt 80-tal, så jag är angelägen att hitta rätt men har aldrig köpt symaskin förut.

/Rebecca
r.bengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 20:06   #4
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Efter det alla andra sagt om nya symaskiner skulle jag föreslå att Du handlar en Brother 1034D från England. Det kostar 2100 kr. För att täcka alla dina krav kan du köpa en gammal Bernina, t ex 530-2. Sammanlagd betalar du runt 3000 kr.
http://rudolfcouture.com/wardrobe/in...d=37&Itemid=39
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 20:20   #5
r.bengtsson r.bengtsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Mmm, får väl tillägga att det är trångt om saligheten här hemma, tre barn och begränsat med förvaringsutrymme. Två maskiner kan jag drömma om, vilket jag förvisso gör

Jag ska kolla upp Brother maskinen du föreslog.

Har sett en hel del positiva kommentarer om Janome Easy jeans (och Elnas variant) också. Nu ligger de ju i lite olika prisklass men verkar ha ung. samma funktioner -hur är de i jämförelse med varandra? Någon som vet?
/Rebecca
r.bengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 20:45   #6
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
I Göteborg såg jag förra veckan hos en av seconhandaffärerna en Husqvarnamaskin som sänks ner i bordet. De ville ha 700 kronor för den maskinen som sitter i ett bord som är 50cm gånger 50cm. Den är från 1952. Kombinationen av den maskinen och en Brother 1034D ger dig möjligheten att använda båda mskinerna på samma lilla bord, för Husqvarnan sänks ner i bordet.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 09:11   #7
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Prov sy om möjligt innan du köper. Ta med egna tyger av den typ du syr i. Jag håller inte alls med att alla nya maskiner klarar av att sy i tjocka/ flera lager tyger!
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 17:08   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du har sytt på en gammal pfaff från originaltillverkarna under originalregi - då har du ganska hög ribba.

Måste det vara alldeles nytt?

För 4000 kr kan du hitta liknande pfaff från samma era beg från en sybutik och då har du en toppenmaskin.

Det var helt enkelt bättre förr....

Ta och besök ett antal butiker som säljer beg och provsy på deras maskiner. Man får så mycket mer maskin för pengarna om man köper beg, men jag säger igen, köp inte från privatperson för då köper man grisen i säcken. Man måste ha garanti och maskinen bör ha varit servad. Men om man vill så kan man provsy väldigt noga, verkligen gå genom hela maskinen, och sedan skriva på avtal med säljaren att du kan få häva köpet eller att de står för servicebetalning om den krånlgar inom 1 år.. eller något ditåt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 12:57   #9
r.bengtsson r.bengtsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Hej,
Jag har sett en likadan Pfaff 1212 till salu men mamma säger att det inte går att få tag på reservdelar till den längre. Och så är det ju det där chicka med de nya maskinerna att man kan lägga en knapp i knapphålsfoten och sedan sköter maskinen resten (om jag tolkat reklamen rätt).

Jag har pratat snällt med mor och kan låna den under julen så det är inte längre akut, men den ska ju återlämnas...

Sedan sist så har jag tittat lite närmare på Brother NV10, NV 30 och Janome Easy Jeans, 4030.

Hur är de om man jämför dem med varandra. Vågar jag fråga hur de står sig mot en Pfaff 1212?
r.bengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 13:41   #10
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Brother nv30 har jag bara positivt att säga om. Lätt och rolig att sy på, många kul dekorsömmar och även om dom kan tyckas onödiga för en del så tycker jag dom är kul att ha.
Har inga problem haft alls, den syr bra genom det mesta, även att fålla jeans och annat tjockt går bra.

Vet inget om jämförelse gentemot pfaffen men jag köpte nv30 när min Husqvarna classica från slutet på 80talet gick sönder och den här är så mycket roligare och enklare att sy på. Ångrar inte ett dugg att det blev en ny maskin istället för reparation.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 13:55   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag kan i alla fall jämföra brother innovis 1200 (nypris ca 12000 kr tror jag?) mot min pfaff hobbymatic 919.

Brothern är mycket mer plastig, känsligare för "fel" tyg, "fel" tjocklek, man "måste" använda olika pressarfot för olika moment. Inget fel med de specialpressarfot men man ska i alla fall kunna sy vanliga sömmar med standardfoten tycker jag, och inte hålla på och byta hela tiden.

Pfaffen är mkt enklare i utförandet men mycket mer gediget. Och så är det "hobby" på den men den är inte en av de ökända hobbymaskiner som tillverkas utanför Tyskland, nej den är en av de få som är tillverkad i Tyskland exakt som de dyrare, bara den har färre sömmar och lite enklare utformning utan övermatare.

Nu har jag ställt undan brothern för den vägrar brodera fint heller och jag har inte tid med att befatta mig med den.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 12:51   #12
r.bengtsson r.bengtsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Jag förstår att jag helt enkelt får prata snällt med mamma och kanske få "låna" symaskinen utan fast återlämningsdatum .

Men, om det nu inte går så undrar jag om någon har hunnit sy lite på den här Singer Heavy duty? Har sett att de säljer/hyr ut båda modellerna hos en kapelltillverkare (Frewi). Är det en robust och stabil maskin eller är det bara en reklam grej för att nå en särskild kundgrupp?
r.bengtsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 15:01   #13
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Priset är väldigt högt på den enkla Singer maskinen. I somras hämtade Lidl Singer Serenade för 899 kr. Den är samma maskin som denna som du frågar efter, Heavy Duty 4423.

Så att den kostar 2890 hos en del företag. Det är mycket pengar för en enkel maskin. Lägg märke till att idag är det inte Singer som leder symaskinsleken. Om du får den för 899 får du köpa den, annars får du satsa på en Brother från England för 2100 kronor.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-26, 17:56   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hittade en sida på eng med betyg på Singer Heavy Duty 4423:
http://reviews.singerco.com/7010/2122/reviews.htm

Mkt mixade recensioner, alltifrån bottenbetyg till topp.
Verkar som de med stor erfarenhet av symaskiner och syr professionellt ger sämre betyg medan de som aldrig sytt eller bara sytt lite ger bättre betyg... Brukar vara så, även här på sysidan.
Så man måste alltid ta betygen med nypa salt när någon bara sytt på max 3 olika symaskiner eller färre ger recension med betyg 5, medan en annan som sytt i åratals på flera symaskiner kanske ger lite lägre betyg för samma maskin pga större referensram.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 15:56   #15
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Netto i Göteborg har Singer Tradition TM2250 med 6 grundsömmar,3 dekorativa sömmar, automatisk trådspänning, snap-on pressarfötter etc för 899 kronor.

Föreslår att du tittar på detta och tänker på det tillsammans med förslaget om en Brother overlock 1034D från England för 2100 kr.
Sammanlagd hamnar du på 3000 med två nya och märkesmaskiner.
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons