Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 4.67 i medelbetyg (3 röster). Visningsalternativ
Gammal 2007-10-30, 20:52   #16
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Gammal tråd, men jag försöker ändå!

Citat: "Plåtringen runt spolkapseln kollas också, för när de mekanskiska inställningarna börjar ställa om sig så händer det att nålen slår ner i plåtringen och orskakar små jack som tråden fastnar i."

Det här är precis vad jag tror händer med min husqvarna 2000 6440. (brunvit dessutom ). Plåtringen eller hylsan eller vad det är förflyttar sig i sömnadsriktingen när man syr och ibland så mycket att nålen går i och går av... *suck* Har kollat ordentligt att nålen inte går i stygnplåten, är sned eller sitter fel... Får väl lämna in den på service även om det kostar 900 hos husqvarnaåterförsäljaren här i stan!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 21:44   #17
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Mina problem med att nålen slog i har slutat efter det att jag skruvat isär plåtar och allt som man kan peta bort runt spol-delen (passar även på att damma bort allt ludd samtidigt). Efter att jag monterat allt igen så hamna väll plåtarna (och den där metalkapseln som spolen sitter i) på rätta platserna igen.
Inte vet jag om detta kan funka för dig, men ett försök är väll värt.

Problemet jag skrev tidigare om att min pedal brukade gasa lite av sig själv, blev avhjälpt efter service hos husqvarna butiken. De var vist tvugna att byta vissa delar där inne.

/Erika
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 14:12   #18
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Jo, jag har försökt med att skruva isär och montera tillbaka jag med, och dammat rent, men det vill sig inte riktigt! Jag som hade så många syprojekt på gång!! Men tack för hjälpen!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 21:55   #19
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
när jag skulle lämna in min symaskin (husqvarna 2000 modell 6440) för att nålen slår i och går av hela tiden, upptäckte han självklart att den där "plastplutten" (som har att göra med sömbildaren) som den kallats för förut i tråden självklart har en spricka... Så byte av den och service på maskinen gick på 1365 totalt..! Det är ju mer än jag gav för maskinen begagnad... Så nu hoppas jag att den håller ihop ett bra tag efter det här!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 13:49   #20
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Där ser man vad det kan kosta för att hålla liv i de gamla trotjänarna. Plastbiten är väll knappast den som kostade så värst mycket, utan förmodligen jobbet. Tänk om man kunde ha en sån timmlön

Lycka till med fortsatta syandet
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 15:19   #21
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
"Plastplutten" som omtalas är faktiskt en ganska dyr del. Men väl värd att kosta på maskinen, tycker jag.
Jag har själv en 6570 som under hela sitt liv bara varit inne två gånger. Även om det ena gången blev rätt dyrt (mycket riktigt, sprickor i plasten) så är det ändå inte mycket pengar i längden, med tanke på att den fortfarande går hur fint som helst!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 15:22   #22
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Jo, jag tror att själva plastdelen kostade 570 kr och service inkl byte av plastplutten och fixa att nålen inte slår i längre kostade 799 kr.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 14:56   #23
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Ser man på, den kostar alltså så mycket.
Kanske beroende på att den inte massproduceras?! Men det är ju tur att de fortfarande görs så våra symskainer av äldre model får fortsätta hänga med.
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 15:57   #24
Vildljung Vildljung är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 8
Hej!
Jag är en nykomling som gärna vill fråga en sak. Min lillasyster har en garnaffär i Södertälje och nu har hon blivit återförsäljare för Husqvarnas maskiner. Jag var dit igår och blev jättekär i en Husqvarna Viking Emerald. Någon som känner till den?
Min egen maskin fick jag av mina föräldrar på sjuttiotalet. Den är beige och brun och syr raksöm, zigzag och knapphål. Jättefin. Men inte så mycket att ha nu när jag börjat quilta.
Jag vill köpa Emerald i framtiden.
Vildljung
Vildljung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 17:13   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Emerald-maskinerna är egentligen Janome, men de är inte dåliga för det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 17:49   #26
Vildljung Vildljung är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 8
Tack för det svaret. Så du kan rekommendera mig att köpa en, alltså? Eller är Janome billigare?

Anette
Vildljung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 20:16   #27
tea-louice tea-louice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 14
sömbildare A

Är det någon som vet var man kan få tag på den här Sömbildare A som diskuteras flitigt i tidigare inlägg i denna tråden.
Helt plötsligt ser jag nya möjligheter med min gamla maskin, kanske behöver jag inte köpa en ny?

Jag är en stolt ägare av en Husqvarna 2000, den olivgröna modellen från -61.
tea-louice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-24, 13:01   #28
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
Re: sömbildare A

Citat:
tea-louice skrev:
Är det någon som vet var man kan få tag på den här Sömbildare A som diskuteras flitigt i tidigare inlägg i denna tråden.
Helt plötsligt ser jag nya möjligheter med min gamla maskin, kanske behöver jag inte köpa en ny?

Jag är en stolt ägare av en Husqvarna 2000, den olivgröna modellen från -61.
Kolla runt i dina symaskinsaffärer i närheten eller sätt en annons, kanske någon med en trasig maskin som ligger!
Fick en HQ2000 med A-H nu i jul och de hade vissa extra delar till den.1400kr + att den så ej så använd ut sa de.....
Lycka till och God jul!
mvh. lisbeth
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 13:35   #29
tea-louice tea-louice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 14
Lycka!

Jag hittade sömbildaren på lokala husqvarna-butiken för en 50-lapp. Vilken lycka! Jag som gick och tittade på overlockmaskiner känner mig nu helt nöjd med min härliga 2000 igen!
Tipsen här är super!
tea-louice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 23:44   #30
cazzandra cazzandra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 2
Kan man köpa till F och G och använda dem även om de inte finns med i listan på maskinen? Enligt bilderna på maskinen har jag från A till E. Jag undrar om det är möjligt att lägga till F och G.

Sedan undrar jag på A vilken är den där overlockssömmen och vad har man den till?
cazzandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons