Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-31, 18:14   #1
pajax pajax är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 4
Question Byxbak

Hej alla!Har glömt hur det är när det gäller byxbakar. Hur påverkas formen av om bekdelens klipplinje är mycket böjd (alltså om den är som ett J) eller om den är rakare. Nu valde jag ett mönster med ganska mycket J-form, men det blev "plattbak". Hur är det egentligen? Verkar som om jag tänker bak och fram!
pajax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 19:56   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ja det känns tvärt om. Du kan tänka så här:
Vill jag ha större vidd, ska det finnas mera tyg och då ska jag dra nya linjer utanför befintligt mönster.
Drar du din nya sömlinje innanför så minskar mängden tyg och det blir snävare.
Likaså blir det snävare om du låter grenspetsen flytta inåt medan om du drar ut den så blir det mera vidd i grenen och grenlinjen.

Titta här där jag ritat upp grenlinjer för lite olika byxmodeller.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 20:18   #3
pajax pajax är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 4
Smile

Tack snälla! Innerst inne visste jag men jag handlade på instinkt och det blev fel i det här fallet. Här gäller kunskap! Bra förklarat.
Så tänkte jag för en stund sedan.
Nu har jag suttit en stund o tittat lite mer noggrant och som jag förstår din förklaring på skissen så ska en vidare byxa ha en mer "urgröpt" form än en smal. Då tittar jag på den teckning där du satt samman linjerna för de olika modellerna så att man kan jämföra. Där ser det ut som om den rymligaste byxan har den största bågen. Byxkjolen har den allra största. Då får jag inte ihop det med att man ska dra de nya linjerna utanför mönstret för att få en större rumpa. Då blir ju bågen flatare. Jag har lite svårt att förstå ändå.

Senast redigerad av pajax den 2013-03-31 klockan 20:43.
pajax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 21:58   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Det är fram och bakbyxa tillsammans som räknas.
Vill du ha mera plats i grenlinjen så måste grenlinjen bli längre.
Det är riktigt att när man jämför smalbyxan med plusbyxan så ligger linjerna för plusbyxan utanför men du måste också komma ihåg att det är där som din kropp ska få plats.
Tar du däremot ett byxmönster och tittar på det, då händer något annat. Förlänger du grenlinjen genom att göra den djupare då tar du i praktiken bort tyg. Man förlänger grenlinjen genom att förlänga grenspetsen. Har du en större bak än vad mönstret är konstruerat för så gäller det att få mera tyg och då måste du bredda bak. Det kan man göra genom att flytta ut baksömmen men för att behålla grenlinjens längd så kan (kanske måste) du också flytta fram grenspetsen. Sedan är det också ett samspel med framstycket, hur långt fram vill du att grenen ska ligga? Vilken kroppsform ska det passa? En platt mage behöver en ganska rak linje i framstycket med en kort krok på slutet. En mera rundad form fram behöver mera kurva men samtidigt också lite mera längd på kroken på slutet så att grensömmen hamnar under kroppen och inte långt fram.
För att göra det lite mera komplicerat, grenlinjens längd ökar man med att "klippa upp" mönstret och tippa den övre delen uppåt så att det bildas en kil. Behöver man mera plats för baken får man sedan också lägga till i sidsömmarna och lägga in intag i linningen för att passa en avsmalnande midja. Titta på illustrationen i den här tråden.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 22:54   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Jag brukar mäta från midjan bak, upp mellan benen fram
till midjan mitt fram.

Sedan kontrollmäter jag mot mönstret så att
böjen bak + böjen fram = det uppmätta måttet.

Kom ihåg att dra och pressa ut i grenen.

Kollmät mot en byxa som sitter bra hur långt
framstycket skall vara.
Framstyckets mått - ditt totala= bakstyckets längdmått.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 15:05   #6
pajax pajax är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 4
Talking

Tack Gumpan och Marie! Nu har jag massor med information och tycker mig förstå bättre. Glad Påsk!
pajax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 20:15   #7
pajax pajax är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 4
Hurra

Vill bara berätta att jag rotat upp byxorna ur sopkorgen och fixat dem efter konstens alla regler och nu har jag ett par fantasiska tulpanbyxor. Det där med att mäta från midjan, ner under, och o upp till midjan bak, gjorde susen. Vi får se om jag nån gång lyckas lägga in en bild på dom kanske.
pajax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 21:53   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Vad kul! Vad glad jag blir!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 10:18   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Ser fram mot bilden.

Att mäta så fick jag lära mig på tillskärningen.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons