Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-12, 22:11   #1
Sammet73 Sammet73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 35
Hur göra med spetstyg som har uddkant?

Jag syr en klänning i duchesse med ett lager spets över. Spetsen har uddkant och denna vill jag använda mig av till kjolfållen. Men hur får jag till det utan att behöva klippa i uddkanten? Mönsterdelarna till kjolen (3 st) är ju rundande nedtill, o jag kommer inte på hur jag ska göra för att få till på spetsen med mindre än att jag klipper sönder uddkanten.
Måste man rynka spetstyget i midjan eller går det att lösa på andra sätt så att man kan ha spetsen slätt över tyget? Flera smalare våder? Fast jag skulle helst slippa det, det blir så många sömmar som syns då.

Hjälp mig snälla!
Sammet73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 06:56   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vet inte om jag är helt ute och cyklar och har lite svårt att förstå hur du egentligen menar?
Ska uddkanten hänga nedanför fållen eller utgöra fåll?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 07:54   #3
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
om jag förstår dig rätt så hade jag satsat på att rynka spetsen i midjan om inte tyget är styvt.

Ett alternativ är att klippa av uddkanten, sy spetstyget efter mönstret och sen sy på udden som en "volang" nertill. men då blir det mer sömmar som syns.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 10:59   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Beroende på hur spetsen och kanten ser ut så kan man klippa av den och sy på den igen o nederkanten som tidigare talare sagt. Detta går (oftast) att göra "osynligt" om man inte vändsyr utan bra lägger dit uddkanten och syr ovanifrån precis i ytterkanten. Eller så kan man "föja mönstret" när man syr dit den och klippa rent efter - tar längre tid men blir riktigt snyggt och osynligt.

Att ha kanten på rätt ställe redan från början borde funka om våderna inte är allt fär vida. Böjningen/rundningen på våderna är ju för att kjolen ska se lika lång ut hela vägen runt (både vid sömmara och på mitten av våden) - ju vidare våder desto mer rundadning.
Men om man har en spetskant nederst så lutar ju den ögat och får kjolen att se jämn ut.

Båda dessa tillvägagångsätt finns beskrivna i "Vouge sewing" www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1933027002
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 20:15   #5
Sammet73 Sammet73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 35
Tack för tips o råd! Var visst lite otydlig i min fråga, men ser att ni fattat vad jag menade ändå. Jag vill alltså ha uddkanten som kjolfåll, intakt.

Ska titta vidare på alternativet rynka i midjan och även möjligheten att inte bry mig om att det blir lite längre i sidorna och bak. Har kollat på tonvis med bilder av klänningar med samma typ av spetsfåll och sett att många faktiskt är lite längre vid sidsömmarna och baktill. Fast det är inte så jag hade tänkt mig det från början.

Jag tror inte jag fixar att sy fast spetskanten som Åsa86 tipsade om, inte på just den här spetsen iaf. Den ser ut så här:
http://www.sysidan.se/obj/photo/3/3a...d64e9c8526.jpg
Sammet73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 06:39   #6
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
vackert! hur mjukt är tyget? om det är tillräckligt mjukt kan man göra våderna en aning bredare och så sy rynktråd i sidorna och bara dra ihop tyget utan att det blir rynkor, så får du den rundade nederkanten
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 21:28   #7
Sammet73 Sammet73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 35
Uh, jag är lite kvällströg i skallen känner jag. Hur menar du? Rynka kjolens sidosömmar alltså?

Spetsen är inte jättemjuk men inte styv heller, lite mittemellan.
Sammet73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons