Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-01-18, 10:07   #1
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
kviltning

Det där med kviltning är svårt för mig. Har hållt på i 2 dagar och plockar upp små stygn på blivande lapptäcket.

Stygnen är små, små och ojämna, vad kan jag göra för fel.



Har Ni något bra tips man ska tänka på inför kviltning.

Kanske man kan använda broderienheten ?..har en Brother Innovis


Blir snart tokig. .vill ju ha det klart någon ggn.
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 19:58   #2
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej!
Ge inte upp! Innan jag kviltar brukar jag ta fram lite rest tyger och vadd (som blir samma tjocklek som kvilten) och gör en prov lapp. Då kan jag kolla att allt funkar innan jag börjar sy på det riktiga täcket. Jag börja med att byta nål i maskinen (Kolla att storleken/typ är rätt, också). Sedan ökar jag på stygn längden. På min gamla maskin fick man också ändra på tråd spänningen. Att ta fram instruktionsboken är alltid bra. Sedan test syr jag lite på prov lappen. Man får experimentera lite helt enkelt. Jag har en övermatningsfot som jag tycker hjälper till så att alla lager matas igenom samtidigt och stygnen blir jämna. Ta tid på dig, stressa inte.
Lycka till!
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 22:07   #3
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Citat:
Rae skrev: Visa inlägg
Hej!
Ge inte upp! Innan jag kviltar brukar jag ta fram lite rest tyger och vadd (som blir samma tjocklek som kvilten) och gör en prov lapp. Då kan jag kolla att allt funkar innan jag börjar sy på det riktiga täcket. Jag börja med att byta nål i maskinen (Kolla att storleken/typ är rätt, också). Sedan ökar jag på stygn längden. På min gamla maskin fick man också ändra på tråd spänningen. Att ta fram instruktionsboken är alltid bra. Sedan test syr jag lite på prov lappen. Man får experimentera lite helt enkelt. Jag har en övermatningsfot som jag tycker hjälper till så att alla lager matas igenom samtidigt och stygnen blir jämna. Ta tid på dig, stressa inte.
Lycka till!
Rae
Tack ...Ska byta nål och testa. Jag har övermatningsfot, så det är nog mer träning som ska till.

Nu har jag skurit kanten så nu är jag på G. Har pillat upp det värsta fula.
Tittar på You Tube och blir så inspirerad. Ska nog försöka att testa frihandskviltning, men på provlappar först ha ha.

Ha det gott kram
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 22:34   #4
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag har en Brother innovis 900. Använder övermatarfoten till kviltning. Det går jättebra. Om du ska frihandkvilta så ska du använda en fot med öppen tå. Den finns som tillbehör. Titta i bruksanvisningen till maskinen. Jag har provsytt frihandskviltning lite grann men gav snart upp. Jag hade nog inte riktigt tålamod o motivation just då. Lycka till.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 05:06   #5
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Talking

Citat:
väskan skrev: Visa inlägg
Jag har en Brother innovis 900. Använder övermatarfoten till kviltning. Det går jättebra. Om du ska frihandkvilta så ska du använda en fot med öppen tå. Den finns som tillbehör. Titta i bruksanvisningen till maskinen. Jag har provsytt frihandskviltning lite grann men gav snart upp. Jag hade nog inte riktigt tålamod o motivation just då. Lycka till.
Tack. Aha Frihandskviltningen ser så kul ut att göra men det får vänta tills jag klarar vanlig kviltning först,

Beror det det på att jag har tjock vadd kanske att det "tuggar"?

Ska testa ikväll när jag kommer från jobb...om jag orkar.
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 18:25   #6
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Här kommer det en länk på frihands quiltning.
Hon visar många olika mönster och hur man syr dessa.
Ni får kolla runt för hon har gjort många ,de ligger i datum följd på när hon skapade dem.
http://freemotionquilting.blogspot.com/
Sedan är det bara att träna.
Lycka till!
asa1970
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 07:50   #7
Neoma Neoma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 24
Thumbs up

Tack asa1970!
Jag har ännu inte vågat mig på frihands kviltning, men den där länken var så inspirerande att nu är jag så sugen på att sätta nålen i en kvilt!
Får se hur det går....
Neoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 11:55   #8
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Och svaret på din sista fråga är ja, du kan använda broderienheten. Det finns gott om styngsatta quiltmotiv. Det tråkiga är ju att hoopa om hela tiden (samt se till så att inte kvilten tynger ner på någon sida )så jag tror inte du tjänar så mycket tid på det.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 13:37   #9
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Citat:
Josie skrev: Visa inlägg
Och svaret på din sista fråga är ja, du kan använda broderienheten. Det finns gott om styngsatta quiltmotiv. Det tråkiga är ju att hoopa om hela tiden (samt se till så att inte kvilten tynger ner på någon sida )så jag tror inte du tjänar så mycket tid på det.
Å det ska jag kolla. Tack för att du svara
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons