Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-30, 16:18   #1
garbo garbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 5
Smile Har nån lust att översätta stickmönstret till svenska?

Hejsan! God fortsättning och gott nytt år på er alla! Jag ramlade på ett sånt himla kul mönster på nätet, och gratis var det också. Och gratis är ju gott.. Spana in:
http://www.simplicity.com/t-free-cro...-Slippers.aspx
Men jag har ett stort aber: jag kan inte de engelska stick-termerna, så det är omöjligt för mej att sticka dessa häftiga tofflor. Det ser ut som basketskor.. Skulle nån vilja översätta detta mönster till mej? Eller har nån entusiast lust att sticka dom till mej? Jag betalar ju naturligtvis för garn och arbete.. Hälsningar Ewa
garbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 17:00   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
De är inte stickade, utan virkade.
Dessutom innehåller det två lite speciella maskor som jag aldrig sett i svenska mönster: Bpdc (back post dc) och Fpdc (front post dc), som du bör lära dig först.
Här är en bra instruktionsvideo.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 18:19   #3
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
översättning

Använd dig av automatisk översättning på datorn
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 19:41   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
tyskland skrev: Visa inlägg
Använd dig av automatisk översättning på datorn
Det går inte alls, det blir så många fel att det är omöjligt att följa. Hur ska man t.ex. veta att "tigga" betyder början, eller att "dubbel virka" betyder stolpe?
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-31, 00:07   #5
Ann-Sofie_G Ann-Sofie_G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 18
Hej


http://www.billigt-garn.net/virkterm...l-svenska.html
hittar du länkar och tips om virk- och stick-termer på engelska.
Ann-Sofie_G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 15:33   #6
garbo garbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 5
Tofflor

Tack för era svar! Jag lägger ner det där, det verkar alldeles för svårt med engelsk beskrivning.. Men läckra är tofflorna.. Jag ska nog hålla mej till att virka mormorsrutor, det behöver jag ju ingen beskrivning till.. Hälsningar Ewa
garbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 18:59   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Näää, inte ge opp så lätt ....

Ta dig tiden att "gå på äventyr" i virkandets sköna konst på engelska.

Ta fram originalbeskrivningen (länken), ta fram "papper och penna" alternativt ett tomt worddokument.

Översätt de grejer du kan med din vanliga engelska.

Googla på de grejer du inte kan.
"back post double crochet" t ex. Då får du fram förklarande länkar. Dels youtubefilmer där de visar hur det går till, dels förklarande text/bilder.

om man googlar virkning ordlista verkar det finnas översättningar också.

(Själv är jag stickare och har egentligen aldrig fått till virkning ens på svenska, men jag har gjort den här resan att sticka på utrikiska och jag kan varmt rekommendera att våga steget! Nu stickar jag nog ungefär lika mycket "på engelska" som "på svenska".)

Tillåt dig att vara en nyfiken nybörjare. Precis som i så mycket annat så är det en massa nya grejer och termer som man inte känner till i början. Men sen börjar de återkomma och man känner igen dem. Du får tillgång till väldigt många fler beskrivningar genom att göra lite grovarbete i början.

Heja dig!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 09:11   #8
garbo garbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 5
Tack Cessi!

Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Näää, inte ge opp så lätt ....

Ta dig tiden att "gå på äventyr" i virkandets sköna konst på engelska.

Ta fram originalbeskrivningen (länken), ta fram "papper och penna" alternativt ett tomt worddokument.

Översätt de grejer du kan med din vanliga engelska.

Googla på de grejer du inte kan.
"back post double crochet" t ex. Då får du fram förklarande länkar. Dels youtubefilmer där de visar hur det går till, dels förklarande text/bilder.

om man googlar virkning ordlista verkar det finnas översättningar också.

(Själv är jag stickare och har egentligen aldrig fått till virkning ens på svenska, men jag har gjort den här resan att sticka på utrikiska och jag kan varmt rekommendera att våga steget! Nu stickar jag nog ungefär lika mycket "på engelska" som "på svenska".)

Tillåt dig att vara en nyfiken nybörjare. Precis som i så mycket annat så är det en massa nya grejer och termer som man inte känner till i början. Men sen börjar de återkomma och man känner igen dem. Du får tillgång till väldigt många fler beskrivningar genom att göra lite grovarbete i början.

Heja dig!
Tack snälla du Cessi för ditt peppande inlägg! Jag ska försöka virka dessa tofflor. Nån gång.. När jag kommit till klarhet och törs ge mej på de engelska termerna.. Jag är ingen virkare jag heller, mormorsrutor är ungefär vad jag klarar av innan tålamodet tryter.. De går fort att göra, och blir så olika i färger. Jag är inte skapt med tålamod för att virka stora projekt. Jag skulle aldrig nånsin ge mej in på att virka t ex en gardinkappa eller liknande. Jag stickade enormt mycket tröjor och dukar förr i tiden. Men sen många år tillbaka ät det nästan bara symaskinen som gäller. Jag syr mest lapptäcken-det är min passion. Inget pillepill, inga konstigheter alls, jag låter tygerna tala.. Jag tycker även att det är kul att sy lapperidukar.. Men jag ska göra som du föreslog: jag ska sätta mej med det engelska mönstret och översätta det jag inte förstår. Kanske kan jag få till en förståelig beskrivning till slut.. Hoppas jag sparade mönstret, är inte helt säker på det. Men om jag inte hittar det på nätet igen, så finns det ju så himla många andra beskrivningar på engelska.. Nåt ska jag väl kunna hitta för att lära mej att virka på engelska.. Och om jag får kläm på engelsk virkning, så kommer jag förmodligen att bli fast i virkeriet jag också.. Så än en god: tack Cissi för ditt inlägg! Hälsningar Ewa
garbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 10:43   #9
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900

Heja!

(Och så måste jag skriva några tecken till för att inlägget ska gå igenom.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 15:38   #10
garbo garbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 5
Virka in trådarna vid färgbyte.

Tack till er som svarat. Jag har nu virkat färdigt 208 st mormorsrutor i acrylgarn. Varje ruta är 10 x 10 cm stor. Dessa ska jag virka ihop till en pläd. Jag har ju som sagt inte tålamod med pippepill, så smyckestillverkning, scrapbooking, broderi och handsömnad är då rakt inte min grej.. Men mormorsrutorna gillar jag verkligen, både arbetet och resultatet. Och fort går det ju också. Men jag avskyr att fästa alla trådarna med nål. Det är ju 10 tåtar att fästa- på varje ruta.. Så jag var urless på att göra detta redan när jag bara hade virkat ett 20-tal rutor. Sen såg jag en film av en man som virkar. Han har nu lärt mej en hel massa om virkning.. Han virkade in tåtarna på rutorna vartefter han bytte färg. Så det gör jag också nu. Enkelt snyggt snabbt och smidigt.. Det gjorde en rent otrolig skillnad för mej. För nu när rutan är klar, är ju också tåtarna fästade i samma svep.. Om ni tror att ni också kan ha nytta av denna teknik, eller helt enkelt bara är nyfikna på vad jag menar och hur mannen gör, så kika här: http://www.youtube.com/watch?v=oFP4PTGcCnw
Han har gjort många små filmsnuttar gällande virkning. Väldigt informativa, och man ser hur han virkar under tiden han beskriver hur han gör. Så till och med jag som är helt novis gällande virkning- har lärt mej en hel del, tack vare Mikey. Jag har nu också lärt mej av mikey hur man virkar dekorationskrans med fjärilar, blad och påskliljor. Så jag har nu virkat flera fjärilar.. Hälsningar Ewa
garbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 21:19   #11
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Skoj!

Jo, så långt som till mormorsrutorna kom jag med. Och någon fiffig person berättade på en gång det där med att virka in sluttåten när man byter färg. Skönt det.

Youtube är en fantastisk manick!
Man kan lära sig spinna och nålbinda där också.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons