Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-14, 17:36   #1
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Folkdräkt for beginners...

Jag har gett upp hoppet om att få sy en kilt åt min sambo, så nu funderar jag istället på att göra en folkdräkt åt mig själv. Men var börjar man? Jag har svårt att ens hitta bilder på internet... Och vad betyder alla begrepp - folkdräkt, häradsdräkt..? Det enda jag är riktigt säker på är vad sverigedräkt är - och det vill jag definitivt inte ha.

Hur får man reda på hurdan dräkt man "ska" ha? Och var kan man sedan införskaffa material etc? (Hm, kanske är det här projektet lite för stort...)

Sambons släkt är irländare, med en del skottar inblandade, och på alla släktkalas brukar det alltid finnas folk i kiltar. Så det vore kul att dyka upp i svensk folkdräkt någon gång.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 17:47   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kika in här http://www.folkdrakt.eu/ så kan du se hur dräkterna ser ut i olika landskap. Så finns det olika områden/socknar/härad som har egna dräkter.

En Sverigedräkt i England vore inte helt fel.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 17:51   #3
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Börja med att fundera på vilken ort/län du vill välja. Det kan vara din egen eller dina föräldrars födelseort eller nån annan ort som du kan ha anknytning till.
Googla sen fram Hemslöjden i det området (brukar vara länsvis). Dom har ofta mönster och ibland också hela kit till folkdräkten.
En del län har olika fest- och vardagskläder, olika hättor (mössor) för gifta och ogifta och så vidare. Hemslöjden kan ge dig all information.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 18:05   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
http://www.hemslojden.org/ här borde du kunna få hjälp.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 19:08   #5
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag hittade den här sidan med en massa böcker om folkdräkter:

http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_bok_drakt.htm

Det kanske kan ge lite tips och inspiration?

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 20:42   #6
MsMoneypenny MsMoneypenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Du väljer ju naturligtvis folkdräkt efter din hemtrakt, iallafall om du vill göra det for real. Först väljer du landskap, sedan socken, om det finns bevarat. Jag skulle till ex. välja först Uppland, och sedan häverödräkten, eftersom jag är född där ursprungligen.

Sedan ska du ha rätt tyg, rätt broderier och rätt detaljer, dvs. precis som orginaldräkterna. Så mönster är väl ju måste, för att kunna kalla det för folkdräkt i dess rätta bemärkelse.

Min vän google gav mig f.ö på första försöket (Sökord: Folkdräkt) denna sida:

http://www.folkdrakt.se/bildsidor.htm

Mycket informativt!
MsMoneypenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 14:24   #7
solinde solinde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 76
Citat:
MsMoneypenny skrev:
Du väljer ju naturligtvis folkdräkt efter din hemtrakt, iallafall om du vill göra det for real.
Dock är det ju inte alla av oss som har en hemtrakt, och då måste man ju faktiskt välja.
solinde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 14:32   #8
Lenis Lenis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 59
Min erfarenhet är att hembygdsföreningar och folkdandslag, har lättare att hjälpa till än hemslöjden. Ofta så finns det mer mönster och material att få tag på den vägen. Den information jag har fått från hmslöjden har varit moderniserad både i mönster och material och det kanske är roligare att ha en autentisk om man ändå ska göra det enorma jobb det innebär att sy folkdräkt.
Lenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 14:34   #9
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Tack alla för länkar och information! Har inte riktigt hunnit kolla igenom allt än...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 16:14   #10
SlottMikael SlottMikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 14
Kul att du vill skaffa dräkt! Den bästa boken som både ger dig en introduktion i ämnet och alla nödvändiga beskrivningar för hur man syr olika delar (måttagning, tillskärning, material, sömnad osv) är Folkdräkter förr och nu av Ulla Centergran och Kicki Kirvall. Den finns nog på de flesta bibliotek. Dock tycker jag personligen att författarna har en liten tråkig attityd till dräktsömnad, då de förmedlar åsikten att "allt" på den nya dräkten minsanna ska vara exakt kopierat efter eventuella originalplagg som förlagor.

Begrepp:
Folkdräkt = lokalt särpräglade, traditionsbundna kläder bland allmogen
Bygdedräkt/hembygdsdräkt = lokalt särpräglad dräkt som tagits fram på senare tid inom en bygd, antingen rekonstruerad (bygger på bevarade plagg) eller komponerad (mer eller mindre nydesignad)
Häradsdräkt = folkdräkt som burits inom ett härad (gäller främst Skåne)
Sockendräkt = folkdräkt som burits inom en socken (t.ex. i Dalarna och många andra håll)
SlottMikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 12:15   #11
AnnetteN AnnetteN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 36
Jag skaffade mönster till Ångermanland/Bjärtrå dräkten hos Ångermanlands hemslöjd i Härnösand. Vävde tyget själv hemma, sydde dräkten för hand enligt gamla traditioner, symaskin är absolut förbjudet... Det tog mig 5 år att få den klar fast då gick jag en lokal kurs med äldre damer och en mycket kunnig lärarinna. Helkul! Kan rekommenderas! Dräkten kommer att få gå i arv till min dotter (nu 15 år och inte ett smack intresserad av sånt larv, hehe) som en påminnelse om vårt norrländska ursprung här nere i Göteborg.
Ville sy en mansdräkt till maken också, han sa -visst kan du göra det men jag kommer aldrig att bära den...Typiskt hårda starka tuffa byggjobbare...
AnnetteN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 12:21   #12
MsMoneypenny MsMoneypenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Citat:
solinde skrev:
Dock är det ju inte alla av oss som har en hemtrakt, och då måste man ju faktiskt välja.

DOH.
MsMoneypenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 16:07   #13
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Om man har svårt att välja kan man titta var ens mor kommer ifrån, vissa dräkter "ärvs" nämligen på mödernet. Min mor har till exempel alltid sagt att jag skulle kunna bära Vingåkersdräkt, som hon, men jag tycker ändå det känns bättre att bära Vikadräkt, som är min och farssläktens hemmasocken.

Jag tycker också att det är en bra idé att ta kontakt med hembygdsföreningar, i vissa fall är det i stort sett bara genom dem som man kan få tag på vissa detaljer och specialvävda tyger om det behövs. Dessutom är det inte helt ovanligt att de anordrna kurser i dräktsömnad. En liten varning utfärdas dock, jag vet att det finns vissa hembygdsföreningar som inte ser så vänligt på en om man kommer som totalt utsocknes och hävdar att man ska sy "deras" dräkt.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 23:01   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Finns det fler bilder online?

Jag har inte haft någon riktig resultat med att hitta dräkter från Göteborg. (min släkt har bott i Göteborg, sydvästra delen, oftast Majorna, ett antal generationer)

Jag är mest nyfiken så kanske jag gör en liten åt min docka. Men jag kanske ska göra sverigedräkt istället.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 17:59   #15
SlottMikael SlottMikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 14
Dräkt användes endast av allmogen, och aldrig av borgerskapet i städerna. Därför finns det av naturliga skäl ingen folkdräkt från Göteborg. Vill du ha en dräkt kan du ju gå tillbaka ett par generationer och se vart dina förfäder kom ifrån - de flesta svenskar har ju majoriteten av sina anor på landsbygden, även om man har borgarbakgrund. Ett alternativ är att man väljer en dräkt från bygden där ens ev. lantställe ligger, om man nu upplever det som sin hembygd. Jag har hört att många dräktintresserade stadsbor faktiskt gör så.
SlottMikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons