Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-03, 15:01   #1
hannah.n. hannah.n. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 5
Question Textil passande till eldkonster

Jag ska sy dräkter till en gycklargrupp med medeltidstema. Bland annat handlar det om dräkter man kan ha när man uppträder med eld och gör olika konster, typ eldsprutning och dylikt. Det jag undrar över är om någon har nåt tips på tyg man kan använda, som är hyffsat brandsäkert? Vill ju inte att någon börjar brinna...
Det behöver inte vara helt historiskt korrekt, utan det ska liksom "ge en medeltida/gammeldags känsla".

Har ingen som helst vana av detta så alla tips är välkomna!
hannah.n. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 08:31   #2
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
100 % ylle är det bästa. Även om det hoppar ner gnistor på det så pyr det bara lite, tar en bra stund för det att faktiskt börja brinna. Men se till att det verkligen är rent ylle, utan syntet i - annars är risken att tyget smälter fast på kroppen om det börjar brinna, och det är ju lagom kul....

Att ylle också är ett tidsenligt val är ju bara en bonus
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 12:38   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
100 % ull är det som gäller! Se föregående inlägg!
Dessutom tycker jag det är en väldigt bra idé med gycklarhuvor, som bara lämnar ansiktet fritt och går ner över axlarna.
De gör ju att håret inte kan ta eld (det går fort! jag har sett det en gång!) och täcker bra över halsens tunna hud även vid kraftiga rörelser.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 12:45   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
och en enkel idé för att få det "medeltida" för byxor och överdelar, utan att ens behöva använda några historiskt korrekta mönster, är att sy kläderna mi-parti, dvs att det är olika färger på höger och vänster kroppshalva. T ex rött-grönt. blått-grönt. blått-vitt gult-grönt etc.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 12:23   #5
hannah.n. hannah.n. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 5
Hej och tack för tipsen! Säkerheten är ju viktigast men det var ju tur att ylle var både säkert och "rätt" för medeltida kläder.
Smart idé med huvudbonad också, usch så hemskt om håret skulle börja brinna!

Att blanda olika färger passar nog jättebra till det jag ska göra Finns det nån affär som har bra sortiment av färgat ylle?
hannah.n. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 01:30   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Firman Korps är toppen att handla från. De har massor av rena ylletyger, och de är schyssta och ibland billiga. Jag brukar handla av dem på Syfestivalen.
http://www.korps.se/om_hist.html
http://www.gulex.se/firmainfo/korps/...tm#beskrivelse
http://histvarld.historiska.se/histv...?TOPIC_ID=6658
http://www.korps.se/start.html

Sen finns det i Sundbyberg, en tygaffär som har massor. Minns inte namnet, men den är lätt att hitta!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 04:29   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Textilcentrum heter butiken i Sundbyberg, men den ligger kanske lite långt bort för dig....

http://www.textilcentrum.se/
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 09:00   #8
Vela Vela är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 2
Supermysiga Kerstin på Medeltidsmode har också trevliga 100%iga ylletyger i jättemånga olika färger.

Jag har själv sytt dräkter till eldshower och pysslar själv med både elddans och medeltid, men då jag sydde showkläder använde jag linne och endel bomull och inte ylle, även om ylle helt klart är att föredra. Vilket tyg man än använder är ju det viktigaste att det inte innehåller någon som helst syntet som kan smälta fast i huden

Och som Syofta säger, någonting som täcker håret är jätteviktigt, nästan det viktigaste man kan ha, men tänk på att de inte ska skymma sikten på något sätt!
Vela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 08:34   #9
Footfalls Footfalls är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 5
Åh vad roligt att det är så många som har ganska precist samma intressen som jag! Mina eldningssoutfits brukar enkomt vara i linne, mest för att ylle är ofta dyrare och ingenting som jag vill stänka ner med lampolja eller ha kolfläckar på.

Var försiktig med utstickande trådar! oftast brukar det vara en liten tråd som sticker fram någonstans som tar eld ifall ens kläder börjar brinna, se till att kolla igenom fållar etc. rätt noga innan kläderna "eldas".

Andra tips på säkerhet, skaka ur dina eldredskap på överflödig olja innan du tänder eld på dem, genom att göra detta så minskar du den mängd olja som skvätter omkring dig när du svingar ditt eldredskap, framförallt den mängd olja som skvätter ner din klädnad. Tyg med stänk av olja på är en veke i sig.

Jag brukar göra ett par vikingabyxor att ha, modell pösig. Dels för att det är snyggt med de randiga vecken men också för att det är lätt att röra sig i, jag avskyr att elda i för tighta kläder!

Lycka till och jag vill se bilder på dina kreationer sen!
Footfalls är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons