Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-08, 12:13   #1
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Question Klippa av undertråden!?

Eh, liten pinsam fråga - men när man har broderat ett mönster med många olika färger å så - så klipper man ju tråden på framsidan när maskinen "hoppat" mellan fälten å färgerna.

Då blir det ju också "lösa" trådar på baksidan med undertråden - så min fråga är - ska man klippa dem!? Eller åker stygnen upp då!??!
Bifogade bilder
 
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 12:19   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag renklipper alltid hoppstygnen på undersidan, när broderiet är klart.
Stygnen ska inte gå upp, de är fästade.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 12:20   #3
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Jag renklipper alltid hoppstygnen på undersidan, när broderiet är klart.
Stygnen ska inte gå upp, de är fästade.

oki, TACK!!!! Haha, hade ju jätteproblem när jag kom på att jag inte visste
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 12:21   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Vad är det för fint broderi Du har där?
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 12:31   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har hört att man inte ska klippa rent hoppstygnen på baksidan, utan alltid lämna någon cm. Annars finns risk att det trots allt repar upp sig någonstans, dvs om man klipper av tråden helt och hållet både på fram- och baksidan. Korta hoppstygn behöver man inte klippa alls, eller bara klippa isär (ifall det är en öppen yta, dvs rivbart som ska tas bort mellan hoppstygnen).
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 12:39   #6
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Vad är det för fint broderi Du har där?
En liten sköldpadda - ska bli en söt T-shirt till min dotter! (snart klar!)
Bifogade bilder
 
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 12:41   #7
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Citat:
gunnsan skrev: Visa inlägg
Hej!
Jag har hört att man inte ska klippa rent hoppstygnen på baksidan, utan alltid lämna någon cm. Annars finns risk att det trots allt repar upp sig någonstans, dvs om man klipper av tråden helt och hållet både på fram- och baksidan. Korta hoppstygn behöver man inte klippa alls, eller bara klippa isär (ifall det är en öppen yta, dvs rivbart som ska tas bort mellan hoppstygnen).
/Gunilla
Oh, ojsan....ja som va snabb å redan har klippt nu! Hm, ja, e det på kläder så e det nog lika bra å spara lite.

Nu e det gjort iaf - så hoppas det håller bra nu iaf!
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 13:16   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Olika maskiner är olika bra på att göra fäststygn efter hoppstygnen, så lite försiktighet med klippning på baksidan är inte dumt. Jag brukar spara en lite snutt i alla fall, fast i just detta broderi skulle jag tro att det inte är något problem. I t.ex. ett område med satinstygn kan man vara lite mer försiktig.

De där pyjamasdjuren är ju bara för söta! Jag brukar sy pyjamasvargen i svartvitt istället för grått, för då ser han ut som min vovve! Tips om du vill brodera jättemycket (som man brukar vilja när man kommit igång!) Gör en enkel pyjamaspåse till dottern eller annat barn!
Bifogade bilder
 
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 13:36   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det har ju med inställningara i stygnsättningen hur många fäststygn det görs i varje färgfält!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 14:03   #10
Myspys Myspys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 46
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
Olika maskiner är olika bra på att göra fäststygn efter hoppstygnen, så lite försiktighet med klippning på baksidan är inte dumt. Jag brukar spara en lite snutt i alla fall, fast i just detta broderi skulle jag tro att det inte är något problem. I t.ex. ett område med satinstygn kan man vara lite mer försiktig.

De där pyjamasdjuren är ju bara för söta! Jag brukar sy pyjamasvargen i svartvitt istället för grått, för då ser han ut som min vovve! Tips om du vill brodera jättemycket (som man brukar vilja när man kommit igång!) Gör en enkel pyjamaspåse till dottern eller annat barn!
Jättesöta!!

Hihi - ja satt igår å shoppade på Emblibrary!! Som du skrev förut - jag kommer (är redan) garanterat fast!!!

Vill inte alls gå tillbaka å jobba sen efter mammaledigheten (har sån "snäll" dotter som bara för tillfället sitter på golvet å leker!)
Myspys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 14:09   #11
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nja, det beror inte BARA poå stygnsättningen även om man ju kan styra det där också. Många (eller i alla fall en del...) maskiner lägger fäststygn vare sig det står i stygnsättningen eller inte.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 18:21   #12
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Men det finns lite flaska lim som man kan köpa droppa på så händer de inget. Försäkerhetskull alltså hih. Kram Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 18:48   #13
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Jättebra idé Karin, måste säga att jag har aldrig funderat på detta förut, har klippt på om de verkar vara i vägen och låtit de vara kvar om de ska "sys in". Men på en t-shirt kunde det kanske vara läge att stryka på lite mjuk vlieseline, så irriterar det inte på huden heller. Ska själv prova det nästa gång.
MVH/Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 09:57   #14
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag klipper alltid trådarna på baksidan, sedan jag råkade ut för att en lång tråd fastnade i luckan till undertråden. Det blev tvärnit på brodyren,luckan gick sönder, positionen på brodyren flyttade sig och brodyren drogs sönder så jag fick kasta det.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons