Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-06-15, 16:26   #1
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Question Nybörjare när det gäller maskin broderi

Hej!

Tänkte skicka efter ett start kit från http://www.m-broderiting.dk/product.asp?product=658

Mina frågor är:

Vilken undertrådsspole ska man välja A eller L när man har en Janome MC300E?
När använder man Vattenupplöslig vlies?
När använder man Vattenupplöslig plast?
När använder man Stryk vlies med papper?
När använder man Stryk vlies 70g/kvadrat meter?
När använder man Stryk vlies 45g/kvadrat meter?

Lite besvärlig så här i början men jag kommer lära mig detta
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 19:36   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Wink

När det gäller spolar så maila och fråga. Jag tror dom brukar skicka provspolar. Dom är jättetrevliga och förstrt svenka.
L=0,8 cm hög och A=1,0 cm hög.

Vattenlöslig vlis använder jag när jag inte vill ha något mellanlägg på den färdiga produkten och till lace. Jag brukar köpa den som är 1 meter bred och dela den i tre delar, det passa precis till mina stora ramar som är 20 cm breda. Jag använder en lägre bit och klipper av det när broderi är klart.

Vattenlöslig plast använder jag när jag brodera på lösa tyger och lägger ett lager över när jag syr. Lösa tyger som frotte,trikå, glest linne m.m. Detta gör att broderiet inte sjunker ned i tyget och försvinner.

När det inte gör något att man har mellanlägg använder som jag kan riva bort. Jag använder mest sådant jag inte behöver stryka fast. Det fungerar bra att limma fast tyget i om man inte vill eller kan spänna det i ramen. Då spänner man mellanlägget i rammen och limmar med spraylim som håller ett tag för att sedan förvinna. Fungar och med vattenlöslig flies.
Frottehanddukar brukar jag limma, särskilt om dom är av tjockare kvalitet så är det svårt att spänna dom i ramen. Vill man brodera på en kragsnibb så är det svårt att spänna den i ram.

Strykvielsin använde jag i börja, men har helt slutat med det.

Bra rivmellan hittar du hos Bibbis textil.

Strykvlies använder man vid tex applikatoner när man vill limma hop två tyger i stället för att nåla dom.

När man beställer från M-broideriting är det stor risk att man drabbas av broderisjukan. Den yttra sig så att man bara vill brodera helt hela en vakna tid. Misstänker att det är något virus som följer med tråden.

Jag har beställt mycket tråd och mellanlägg därfrån och har varit mycket nöjd.

Det där med mellanlägg är en hel vetenskap, men det är något man lär sig med tiden. Jag har berättat hur jag gör. Andra har andra favortier.
Det tar tid att lära sig att brodera. I början brodera bara på sådan som du har råd att misslyckas med.
Jag har hållt på i 4 år nu och har ännu mycket kvar att lära.
Men det är jättekul att brodera på maskin.

Startkitet är jättebra att börja med, då får man möljlighet att testa olika mellanlägg.

Tänk på att tråd får man aldrig för mycket av. Även om han har många hundra oika färger så har man inte den färgen man vill ha just nu.

Senast redigerad av bila den 2013-06-15 klockan 19:47.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 21:36   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Snälla anirch fortsätt med dina frågor, Jag är lika intresserad av svaren som du är. Våra maskiner är mycket lika. Jag har en Janome MC 350E och är också helt grön nybörjare.

Jag tror att du ska välja A-spolen för undertråd, den är 11 mm på höjden medan L-spolen är 8 mm. Men fråga för säkerhets skull. Jag använder just nu en färdig L-spole, köpt i en Husqvarnabutik och det fungerar bra, men de tomma spolar som följde med maskinen har höjden 11 mm. Jag har förstått av diskussionerna här på sysidan att ju längre undertråd man har desto roligare blir det att brodera.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 22:41   #4
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Tack Bila. Du får gärna bli min Mentor.

Jag väntar med spänning att drabbas av broderi viruset det är väl det ända virus man med glädje vill drabbas av. Det ända som inte blir så glatt är väl plånboken

En fråga till använder man alltid vit eller svart undertråd? Eller spolar man upp samma färg som broderiet?

Tänkte köpa billiga frottéhanddukar och lakan att använda som mina prov. Innan jag kör i skarpt läge

Har laddat ner Embird får se om jag förstår hur det fungerar

Vill lära mig hur man bara gör konturer så man kan sy på disktrasor.
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 01:18   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag använder vit till ljusa tyger eller om jag brodera med ljusa färger. Svarr undertråd använder jag till mörka tyger eller om jag brodera med mörka färger. Broderar man med mycket svart tex, så om man använder vit undertråd kan undertråden synas lite på framsidan.

Ibland när man syr gardiner och sån man vill ha samma färg på båda sidor spolar jag upp av övertåden. Emmel övertråd funger bra som undertråd också.

Det man använder när man broderar tex diskrasaor brukar kallas redwork.

Du hittar massor med broderier på nätet. En del är gratisbroderier annat betalar man för. Sedan finns det klubbar där man betalar en avgiftper månad och får ladda ned hur mycket man vill av det klubben har att erbjuda.

Har du jobbat med layoutprogram tidigare och är van att jobba med olika vertyg är det inte svårt att lära brodierprogrammen.

När du har laddat ned och fixat till ett broderi i datorn, så skriv gärna ut det, och lägg det på tyget ser du lätt vart du vill sätta och hur stort det blir broderi. Mittpunkten är det man utgår när man bestämmer var man vill ha broderiet. Mittpunkten brukar var markerad på det du skiver ut på papper. Gör en mittpunkt på tyget i form av ett kors.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 10:45   #6
suss suss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 34
Smile disktrasor

Hej när man broderar på disktrasor kan man använda vilka som helst?Vart kan man köpa enfärgade diskhanddukar? Suss
suss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 11:16   #7
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
ICA har en sort som heter Skona. En 4-pack innehåller färgerna gul, vårgrön, blålia och rosaröd. Kostar ca 16 kr.

Dukarna är 170x200mm. Mina ramar hanterar broderyta 126x110mm resp. 200x140mm.
Vilken ram ska jag välja? Hur kan man fästa in duken i ramen?
Eftersom jag är helt ny på detta har jag inte sprejklister, filmoplast eller andra specialmaterial än.
Tacksam för snabbt svar. Jag behöver en gåbortpresent till i morgon.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 12:31   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har gjort en ram med mellanlägg i flera lager som jag gjort ett hål där jag broderar. Jag använder maskeringstejp att fästa den i mellanlägget. Du bör använda den största ramen du har.
Det är torra disktrasor du ska använda. Det fungerar vilka sådana som helt.
Panduro har vita disktrasor.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 13:52   #9
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Bra idé Bila, den kommer jag att knycka senare när annat lugnat ner sig.

Jag tog fram den större ramen och det kommer precis att gå att få in diskduken i den. Jag vet inte hur det kommer att gå att spänna upp så bra, men duken är ju stel i sig. Huvudsaken är ju att jag inte behöver bryta duken. Lite extra tyg och mycket tejp fixar nog det hela.
Bäst vore förstås att ha en gigaram, men de är ju så förbålt dyra!

Pandura kommer att få ett besök mycket snart. Vita dukar är vad jag vill ha för att brodera på.

Jag antar att man ska sy med samma tråd som både över- och undertråd?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 14:32   #10
suss suss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 34
Kökshandukar

Tack för det snabba svaret. Jag skulle vilja ha enfärgade kökshanddukar var kan man få tag i det?Suss
suss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 15:41   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ikea har enfärgade handdukar i grått, ljus blått och orange i våffelmönstrat bomull. Kostar 29 kr för två. Nästa vita med en liten svart bord finns också på ikea, i bommull och linn. Båda är av hyfsat bara kvalitet. kostar 49 kr for två.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 16:45   #12
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
WOW! Så lätt det var och inte kostade det skjortan heller.
Dubbelt lakanstyg i kortändarna av trasan fästes med gammal maskeringstejp. Brun brodertråd som är ca 40 år gammal gick hur bra som helst.
Ett nedladdat broderi kombinerades med en av maskinens inbyggda fonter.
Det här ger mersmak.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons