Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-12, 13:30   #1
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Pulsvärmare

Hej
en akut fråga

Hittar inte min beskrivning på hur man får på pärlorna på garnet...ska göra muddar med pärlor.

Kommer inte in på länken som fanns här, på Pärlplatsen.

Är det ngn som kan hjälpa mig och förklara, helst bild.har haft en sån men den är spårlöst borta.

Ska ha en pärlkurs ikväll och det va en som ville göra mudddar m. pärlor
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-12, 14:12   #2
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag tolkar det som att det är själva trä pärlorna på garnet som är funderingen, och kopierade helt enkelt texten från http://www.parlplatsen.se/sidor/hant...a/sticka.shtml (testa om du kommer in via länken)

"
Vid pärlstickning börjar man alltid med att trä upp pärlorna på garnet. Den pärla som skall användas sist träs på först och den som skall användas först träs på sist. Om du skall följa ett mönster så börja att trä på pärlan längst upp till vänster (förutsatt att du tänker börja din stickning i mönstrets nedre högra del och skall använda pärlor på varannat varv). Använd gärna en pärlnål när du trär på pärlorna eller tillverka din egen pärlpåträdare. Man kan antingen trä på alla pärlor på en gång eller göra det sektionsvis och klippa av tråden för att föra på fler när pärlorna är slut. Båda sätten har sina för och nackdelar.

Sen är det bara att följa valfritt mönster och sticka på.

"

hoppas det var begripligt även utan bild
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-12, 14:59   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Sedan finns det en annan version där man trär pärlan över hela maskan. Du har pärlorna löst i en skål och trär inte upp dem på garnet innan du börjar. När du kommit till rätt maska så tar du tag i maskan med en virknål och håller upp den. Trä en pärla på virknålen och för den över maskan. Eller nyp tag i maskan med fingrarna och trä pärlan över garnet. Sedan trär du maskan på nålen och fortsätter sticka som vanligt.

Nackdelar: Eftersom två trådar garn kommer att löpa igenom pärlan så behöver garnet vara relativt tunt och pärlan relativt stor.

Fördelar: Pärlorna har inte samma tendens att "vandra" som kan ske i neferus version.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-12, 15:23   #4
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
jag vet att det ska finnas speciella "pärlnålar" för att få upp pärlor på grövre garn också... tror att panduro har...
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-12, 15:47   #5
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Tack för att Ni tog Er tid o svara

Jag kom in på länken på pärlplatsen.
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons