Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-03-11, 16:47   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Hur gör ni era korsett-sömmar?

Jag syr Simplicity 9769 och i instruktionerna står det att man ska göra "flatfelled seams" (sådana som man har på jeans?). Jag vägrar. Jag har inte min korsett i ett lager som i 9769 utan i tre (två stadiga lager och ett tunt yttertyg) ihopsydda aviga mot aviga, så två flatfelled seams på varandra blir görtjockt. Sedan ska det dessutom på twill-band med skenorna i tvärs över dessa sömmar. Det låter bara hemskt.

Men jag utgår ifrån att man kan komma runt dessa flatfelled seams eftersom avigsidan kommer att gömmas inuti korsettens två lager och inte sitta mot kroppen.

Kan jag då bara klippa hack i sömmarna så korsetten inte drar sig i kurvorna, och sedan pressa sömsmånerna åt varsitt håll, eller är det för riskfyllt? Jag har sytt sömmarna dubbelt, först med 3.5mm stygnlängd och sedan med 3mm. Det stadiga tyget är en betongliknande markisväv. Hur skulle ni göra?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 16:59   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Precis så
Jag skulle också förstäkt sömmarna genom att 'sy i diket' genom alla lagren i sömmarna när du lagt ihop det, så vet du att det inte kasar runt.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 17:05   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag gör alltid så här:

Två lager stadigt innertyg. Pressar ihop sömnsmånerna, men åt olika håll. Stitch-in-the-ditch + kanaler rakt igenom tyget på båda sidorna. Yttertyget pressar jag sömnsmånerna åt samma håll på, tråcklar och kör stitch-in the ditch igen.

Många lager tyg, men inte extremtjock. Inga kanalband och så få sömmar som möjligt syns på utsidan.

Jag skulle inte pressa isär sömmarna i innertyget, det stadiga, (såvida det inte är absolut sista utvägen) utan möjligtvis i yttertyget, om det nu behövs. Kanalbanden lär du ju inte heller behöva om du gör tre lagar tyg eftersom du kan lägga stålen mellan de två stadigare.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 17:06   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tack för ditt underbara snabba svar! Jadå, sömmar i diket ska jag fixa, här får inget gå åt slumpen ^^
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 17:32   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jimipe: Ah, så det är bättre att pressa dem åt olika håll? (alltså, det ena innertygets sömmar pressas åt vänster t ex, det andra inntertygets sömsmåner pressas åt höger). Jo, jag tänkte skippa kanalbanden faktiskt och sy kanaler direkt i tyget, så kan jag spara det till andra projekt, onödigt med extratjockt :-D
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 17:40   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag pressar inte isär sömsmånerna utan pressar dem åt ett håll. Dock bakåt för ena tyglagret och framåt för det andra. När jag stickar i sömsdikena får jag en säm till som håller ihop korsetten istället för en söm som bara sys över trådarna från delningssömmarna.
En annan variant är att börja mitt fram - så i planschetten mellan yttertyg och foder. Sedan lägger på man nästa yttertygsbit räta-mot-räta och fodertygsbit räta-mot-räta. Sedan syr man en söm - viker ut yttertyget resp fodret - pressar och fortsätter. Dock får man en hög sömsmåner åt samma håll.
jag har aldrig känt ett behov av att klippa i sömsmånerna för att "klara kurvorna".
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 17:43   #7
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Som nämnts är det i så fall bättre att pressa sömsmånerna åt samma håll, men åt olika håll i de olika lagren. Jag skulle inte pressa isär dem i något lager om det gäller riktiga korsetter, en sådan söm är by far mindre hållbar eftersom man inte kan sticka ner sömsmånerna tillsammans och all påfrestning hamnar på tråden istället för tyget.
Dessutom riskerar man att sömmen glipar lätt med tiden, vilket inte är vidare snyggt om man har skenor eller ett foder/mellanfoder i annan färg.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 17:51   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tack! Då har jag äntligen förstått hur genialiskt det är med att pressa sömsmånerna så som ni rekommenderar, jag tänkte ju aldrig på den ansträngning sömmarna skulle utsättas för. Tack, då kan jag fortsätta sy ^^ Och sedan får vi se om jag känner att sömsmånerna behöver klippas i, kan ju göra en test-drive och ser om det blir bra eller inte.
Tack igen!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 18:18   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Citat:
MadWomanInBlack skrev:
Jimipe: Ah, så det är bättre att pressa dem åt olika håll? (alltså, det ena innertygets sömmar pressas åt vänster t ex, det andra inntertygets sömsmåner pressas åt höger). Jo, jag tänkte skippa kanalbanden faktiskt och sy kanaler direkt i tyget, så kan jag spara det till andra projekt, onödigt med extratjockt :-D
Som sagt, anledning till att man syr i diket är ju att påfrestningen ska hamna i tyget och inte i sömmen.

Jag pressar höger, vänster, höger, dvs, så att yttre lagrets sömnsmåner är är pressade åt samma håll som innersa är (alla pekar bakåt) och mellersta lagret pekar framåt. Då blir det lika stora högar med sömnsmåner åt båda håll.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons