Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-27, 15:40   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Studentkläder till en överviktig kompis - stiltips sökes!

Jag har fått i uppdrag att sy studentkläder till min kompis. Jag kan en del klädteori - alltså tips som är bra att kunna när man ska framhäva delar av kroppen och dölja andra delar. Typ: tvärrandigt till överviktig är absolut förbjudet och liknande saker.

Problemet är just att min kompis är ganska överviktig, så att klä henne i just vitt gör att det känns som att oavsett vad man gör så kommer det vita att framhäva det sämsta av hennes kropp och dölja det bästa... så jag frågar er här: vilka modeller/tyger är bäst? Vi funderar än så länge på en skjorta i längre modell, och sedan ett par byxor, lagom vida. Allting i vitt linne.

Hur skulle ni ha gjort?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 16:57   #2
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Man kan ju vara överviktig på olika sätt, lång, kort, fyrkantig, rund, "formig" (hmmm...), så modellerna för att dölja och framhäva kan ju skilja sig åt. Men säg att man gör en långskjorta, så kan man göra den figursydd och inte rak - det får ju inte bli tält...slitsar i sidan ger svängrum och vidd.Tänk lodrätta sömmar som slankar, inga avskärningar. Man kan göra ett snyggt linne att ha under skjortan då kan linnet vara ganska urringat tex, man blir klädd med skjortan ändå.
Jag älskar linne själv (trots skrynklet) och det är ju skönt också. Föredrar hellinne, så snygg lyster.
Hoppas du fått nåt tips och lycka till! /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 17:03   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Långrandigt gör en smalare. Men å andra sidan tycker jag inte man ska behöva dölja sin kropp. En överviktig tjej/kille kan vara riktigt gullig och kramgo Älska kroppen som den är!

Helvit outfit och framhäv ansiktet med accesoar. Har sett de flesta med övervikt med väldigt vackert ansikte som bör framhävas. Faktiskt blir jag frapperad av hur vackra de överviktiga är!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 17:51   #4
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Precis som någon säger så kan man ju vara överviktig på många sätt och vilja följa/framhäva olika saker, precis som vi alla...

Några funderingar:
Även om vitt "förstorar" så förlänger det samtidigt att klä sig i en och samma färg.

Linnet bör inte vara för tunnt och sladdrigt. Det är snyggare med kraftigare tyger då det har ett annat fall på en sådan kropp.

Om man har något större upptill är det snyggt att ha något smalare nedtill. Om skjortan går ner en bit kan hon kanske tänka sig lite smalare passform på byxorna? Det kan framhäva benen fint.

Vill man framhäva armarna, kan 3/4 längd vara jättefint, speciellt när man är lite längre.Samma gäller byxor i en kortare längd.

Också som någon säger, tänk på accessoarerna.Vill man hellre dra blicken mot ansiktet än något annat satsa på fina örhängen eller halsband.Och kanske ett par skor som sticker ut?
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 17:59   #5
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
Sia7 skrev:

Vill man framhäva armarna, kan 3/4 längd vara jättefint, speciellt när man är lite längre.Samma gäller byxor i en kortare längd.[/B]
Jag vet inte jag, men tjocka personer i 3/4-byxor (som slutar nån dm under knät) är det fulaste jag vet. Benen ser jättekorta ut, vilket resulterar i att personen blir mer bollformad. Det är snyggare med hellånga byxor, eller om byxorna slutar vid knät. Lite vida, långa byxor tillsammans med en sko som har klack kan vara fint, det förlänger ju hela kroppen.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 18:09   #6
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 44
Stilen avgör ju i detta fall, vad hon är sugen på att använda på stora dagen. Annars är ju en vadlång klänning med besparing/empirskärning fint i linne. Den kan vara ledig från under bysten och ner och sluta i mitten av vaden. Eller om hon vill ha en skjorta i en mer tunikamodell och ett par raka linnebyxor. Man kan satsa på detaljer på skjortans överdel för att accentuera den. Att göra en detaljrik skjorta i en fin "urtvättad" pastellfärg (kanske med svagt mönster) som sedan en vadlång linnekjol tar igen, kan bli jättefint. Vissa menar också att asymetriska linjer förvillar ögat, så det kan ju vara en ide att låta kjolen vara asymetrisk nertill. Tja...det var några ideer. Lycka till!
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 18:52   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
en tjockis tycker till

nu e ju jag dessutom 180 cm lång o sittande, men jag skulle absolut inte vilja ha vit linne

linne följer ju tyvärr inte med kroppen helt, vilket gör att det läätt blir tält.

Nu e jag helt klart en byxtjej, men jag vet många som blir sårade som e stora att finkläder alltid ska antingen vara ankellånga eller brallor.

Kläder jag gillar år sådant som är sytt i våder, av nån anledning blir man lite mer figurfast av det, sedan har jag upptäckt hur mycket det gör för figuren att ha en stadig korsett under kläderna, då kan man dessutom understryka kurvigheten o inte bara övervikten..

något jag tänker på är att jag vill gärna ha en genörös uringning, det skapar viss balans,
mjuka följsamma material,mon inte jobbar emot, och akta skrynklorna de förstorar nämligen.

är tjejjen student kanske man kan leka lite med sammets band i samma färg som mössan och använda dessa o dra slankande linjer med.

var det någon som såg Lets dance när hon Book tjejjen var med, jag har aldrig gillat henne, men jag måste säga att hon såg riktigt läcker ut i flera av kläderna, hon såg flera dm längre ut o slankare än hon var, där kan man säga att sömmerskan verkligen jobbat med linjer o allt var figurnära. jag blev riktigt inspirerad...

men detta är ju bara vad jag gillar, vad gillar din vän??
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 20:27   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tack för alla snabba och smarta svar! Nu kommer jag ihåg varför jag älskar sysidan

Min kompis är ganska proportionerligt överviktig, så övervikten är jämnt spridd över hela kroppen. Hon är rätt kort, ca 162 cm och ca 100 kg tung. Själv gillar hon då "trash"-stilen, slitna jeans, t-shirtar med tryck på, mycket svart och mörka färger, och hon vägrar ta på sig klänning/kjol, tyvärr, trots att vi är många som vill se henne i det! Trekvartsärm föreslog hon däremot själv, så det kör vi på. Byxorna blir hellånga, vi ska bara komma överens om modell.

Pulvertrollet: Jag funderar på om man kanske kan klippa kläderna på skrådden för att få ett bättre fall? Om vi inte hittar ett bättre tyg så blir det nog linne, tyvärr, förra sommaren när jag tog studenten var löjligt het så naturmaterial är ju då att föredra, men en linneblandning vore ju det ultimata.

Nu har hon och jag spånat på burdas hemsida och kommit fram till dessa kläder:
http://www.burdamode.com/The_season_...4356,enEN.html (fast raka trekvartsärmar och inte fullt så vid "kjol" Ett plus är urringningen - hon gör sig så fruktansvärt vacker i urringat och ett halsband drar uppmärksamheten till hennes ansikte)
http://www.burdamode.com/The_season_...4303,enEN.html (hon älskar modellen och kommer nog att fortsätta använda dem om hon kan färga om dem efteråt)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 20:53   #9
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
men visst

tunikan har dessa linjer som jag efterfrågar, det är slankande samt att de ger överlivet lite karaktär. försiktig bara så inte vidden i livet bildar en tornyr eller vad det heter, jag e hel såld på halvbrallor... gillar dem skarpt, sedan att folk inte gillar att se oss tjockisar i desa, men de är svala o sköna,, vita braller kan hon ju ha sedan med en klatschig tunika till

Nu e ju jag lite goth inspirerad, men något jag skulle gilla o som jag har på en deltunikor jag hadde innan rulletiden, bakstycket e lite långre än framvilket förvillar lite, o blir lite rockigare..

Låt bruttan stråla, det e ju hennes dag!! men behöver inte vara smal för att vara en skönhet!!

ps skrådden bör ju öka följsamheten, och den e viktig mellan bilringarna
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 20:58   #10
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
MadWomanInBlack skrev:

Nu har hon och jag spånat på burdas hemsida och kommit fram till dessa kläder:
http://www.burdamode.com/The_season_...4356,enEN.html (fast raka trekvartsärmar och inte fullt så vid "kjol" Ett plus är urringningen - hon gör sig så fruktansvärt vacker i urringat och ett halsband drar uppmärksamheten till hennes ansikte)
http://www.burdamode.com/The_season_...4303,enEN.html (hon älskar modellen och kommer nog att fortsätta använda dem om hon kan färga om dem efteråt)
Kan inte komma med några tips, vill bara säga att dessa kläder är jättesnygga och jag tror hon kommer att bli fin i dessa.
Lycka till. Visa gärna någon bild när du är klar med kläderna. Vilka det än blir.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 22:36   #11
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
annemarlen: Tack för dina fina ord! Jodå, det kommer att bli foton i massor att showa upp här på sysidan sedan

Pulvertrollet: Jodå, hon är diktatorn och har sista ordet ner till val av knappar, för jag kan ju inte sy något som hon inte tänker ha på sig! Och hennes lycka är min lycka för hon är min bästa vän Hon säger vad hon vill ha: jag försöker följa det så gott jag kan.

Personligen gillade jag idén med längre i ryggen på tunikan, vi får se vad hon säger ^^ Trekvartsbrallor får jag höra med henne om också, jag vet att hon gillar det men samtidigt är hon gräsallergiker så det kan sluta med utslag, hmm...
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 22:47   #12
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Citat:
vulnevia skrev:
Jag vet inte jag, men tjocka personer i 3/4-byxor (som slutar nån dm under knät) är det fulaste jag vet. Benen ser jättekorta ut, vilket resulterar i att personen blir mer bollformad. Det är snyggare med hellånga byxor, eller om byxorna slutar vid knät. Lite vida, långa byxor tillsammans med en sko som har klack kan vara fint, det förlänger ju hela kroppen.
Förstår vad du menar, det förkortar.Jag skrev mest allmänt, då jag inte visste något om proportionerna.Det kan vara helt ok om man är väldigt lång tex med förhållandevis smala ben där övervikten finns mest på överkroppen.

Lycka till med projektet!
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 23:51   #13
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
En tjockis till svarar.

Personligen så "hatar" jag alla dessa byxorna som alltid ska sluta långt uppe på benet. Jag kan lova Jag ser väldigt konstig ut i dessa.
Men jag gillar raka lediga byxor. Lite som jogging byxor inte fullt så vida utan mer "strama" över låren "är fel ord men lite åtsittande o utan mudd nere. Till det vill jag gärna ha ett linne helst avskuret under bröstet så överdelen blir taijt o under bysten lite vidare. Annars har jag en blus utanpå som döljer valkarna i sidorna men visar upp uringningen. Sen ska ju överdelen vara så lång att den döljer min rumpa.
Men framför allt INGET tält.

Det är inte lätt att hitta rätt till oss lite större. Det en säger en snyggt på sågar en annan (gäller alla stl iof).

Kolla med din vännina om hon har något som hon gillar o som hon ser bra ut i o gör sen din egen variant på det.

Önskar dig lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 19:56   #14
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tyckte att toppen/tunikan var jättefin men gillade definitivt inte byxorna. Visst är dom jättesköna och snygga men trekvartsbyxor och/eller byxor med benfickor gör att benen blir enorma stockar.....tyvärr.... Jag ser ut som en fyrkant i sådana men jag har det ibland ändå bara för att jag tycker det är snyggt på andra.

Mitt tips är att du gör en bustierliknande topp, som en korsett fast enklare. Den kan ha både fusksnörning , stenar och spetsar - you name it. Ser jättesnyggt ut på oss med "generösa" former. Om hon gillar trash-stilen så kan du göra den med spetsiga uddar i nederkant eller varför inte en tunika under i tunn mesh eller annat transparent tyg. Då kan den ha spetsiga uddar som sticker ut här och var i nederkant på bustiern. Till detta kan du har ett par hellånga bootcut byxor i samma material. Jag menar typ lite glansigt festklädertyg. Häftigt till detta är ett par sandaler med remmar och kanske även lite blingbling eller nitar på. Har hon dessutom välmålade tånaglar och matchande smycken i den generösa urringningen så blir det både tufft men ändå feminint på samma gång. Vill man inte ha transparent tunika kan man alltid ha en stooor transparent sjal hängandes över överarmarna.

Och man kan använda kläderna igen - var för sig eller tillsammans. En sådan topp är skitsnygg till jeans....

LYCKA TILL!!!!

P.S. Hoppas att du fattar vad jag menar...hihi..
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 18:46   #15
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Även jag är en tjockis, ung samma storlek som Alexandras kompis (fast jag har ju fött barn och det s y n s).
millsing, jag blev helt begeistrad av ditt förslag på topp! . Vet du vart i herrans namn man kan hitta mönster på en sådan överdel?
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons