Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-13, 20:14   #1
Tessideluxe Tessideluxe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1
Unhappy Hjälp med "rullande" slätstickning

Hej
Jag håller på och stickar en tröja i Alpaca till mig själv. Den är slätstickad och nu ser jag att bakstycket liksom rullar upp sig i nederkant eftersom det inte är någon resårstickning. Jag har följt stickbeskrivningen och på bilden så rullar inte stickningen upp sig på det viset det den gör för mig.

Hur ska jag fixa detta? Kan jag ånga bort det försiktigt när tröjan är klar? Jag hatar nämligen när tröjor rullar upp sig, men jag har ingen lust att sticka om allt (sticka in en resår som inte finns i beskrivningen)

Snälla hjälp mig med tips.
Tessideluxe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-14, 02:57   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har "räddat" en mössa som ville rulla sig hela tiden genom att dra i en resårtråd på baksidan av stickningen. Det syns inte alls på framsidan och det "håller till" kanten lite.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-14, 07:35   #3
iskra iskra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 31
Du skulle kunna vika till en liten kant lägs ned, men det kan ju synas. Jag brukar göra det då det börjar rulla sig. //iskra
iskra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-14, 09:11   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Och du kan också som sista utväg sticka på en resårkant efteråt. det är bara att plocka upp och sticka åt fel håll.Om du inte vill ha resår kan du välja bara rät stickning så blir det en avslutande kant.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-14, 11:00   #5
Birdie Birdie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 44
Blocka delarna innan du syr ihop tröjan. Då borde du slippa att kanten rullar upp sig. Hoppas det ordnar sig.
Birdie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-14, 18:04   #6
MonicaB MonicaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 12
Virka på en enda rad med fasta maskor i samma garn. Syns knappast men håller stickningen slät. Det rullar sig i stort sett alltid om man stickar i en enda teknik i ett svep. Kan användas som jättefina effekter. Man kan låta det rulla sig ordentligt och sedan sy runtom med t ex ett moccasnöre eller ett silkesband så rullen blir till en dekoration.

Lycka till! Alpacka är ljuvligt...
MonicaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons