Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-04-11, 21:40   #1
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Förstora ett stickmönster?

Jag har en stickbeskrivning på en omlottkofta som jag skulle vilja förstora men jag vet inte om det går...
Mönstret går från 3 upp till 24 månader men jag skulle vilja sticka i storlek 8 år.
Det är ett enkelt hålmönster som går över 8 maskor och själva mönstret är enkelt.

Så... tror ni att det går att förstora mönstret så mycket??
Om det bara hade varit en storlek så hade det ju bara varit att öka med samma maskantal som mellan de andra storlekarna.

Jag kan tillägga att jag har stickat koftan en gång tidigare så jag vet att den var enkel att sticka:-)

Jag vore glad om någon kan ge tips om hur jag ska tänka för att få rätt proportioner...

Trevlig Påskhelg!
Anna-Karin
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 10:00   #2
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Du kan ju leta efter ett koftmönster med rätt masktäthet i den storlek du vill sticka, för att få maskantal och övriga mått. Sen kan du sticka hålmönstret istället för slätstickning. Ett mönster på bara 8 maskor är inte svårt att föra över till en annan beskrivning.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 17:18   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag skulle göra som Lisa Lejon.

Men eventuellt blir masktätheten annorlunda om man har spetsmönster än om man har slätstickning.

Så en provlapp är inte dumt att ha också.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 20:30   #4
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Hur blir det om man stickar med en storlek större stickor?
Vad jag minns så var koftan ganska tät och det hade inte gjort något om den blivit lite glesare...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 18:23   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Den blir större. Kanske blir det önskvärd kvalitet på "tyget", kanske blir det för sladdrigt.

Du testar och bedömmer!

Det andra koftmönstret som vi pratar om ska du ha för att få lagoma mått på storleken. För att få en hum om när/hur du ska maska av i ärmhålen, för att du ska ha en hum om hur stora ärmarna ska vara nertill och upptill, för att du ska ha nån hum om halshålet.

Sen kan du ju göra själva "tyget" hur du vill. Så länge "tillklippningsmåtten" (om man pratar med dem som syr) stämmer med de som ett passande plagg har.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons