Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-24, 07:07   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Trådarna går av

Min Pfaff 4874 har anlänt och det är så frustrerande att man alltid stöter på en massa inledande problem, innan man vant sig vid en ny maskin. Försöker intala mig att det ju alltid är så, men kul är det inte. Jag har läst en massa i instruktionsboken och tittat på cd:n som följde med med trädningsanvisningar och jag har trätt och trätt och trätt igen. Tråden går nämligen av, hela tiden, innan jag kommit många centimeter. Det är 3-nålars coversöm (täcksöm) jag försöker mig på, och det vill sig inte. Tråden i de två första nålarna går av hela tiden och hoppar ur nålarna. Först upptäckte jag att jag hade trätt fel, och eventuellt var en nål inte helt iskruvad, men det är fixat nu, och jag förstår bara inte vad som är fel. Några tips eller idéer?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 09:30   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Vad använder du för tråd?
Vet att flera har haft problem med tråden som kommer med från SMD.
Prova att trä om den med ny tråd.

Kan det vara så att nålarna blivit skadade? Du kan ju prova att byta ut nålarna.

Har också haft problem med att tråden går av på min overlock (inte en coverlock) då sa symaskinsförsäljare att man ska trä om maskinen helt. Så prova det också ( fast det gör du ju ändå om du byter tråd)
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 09:34   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Sitter nålarna rätt... platta sidan bak.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 10:06   #4
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Ja, nålarna sitter rätt. Det har jag kollat flera gånger, liksom att jag trätt om allting flera gånger. Men jag tänkte faktiskt också på tråden. Det är SMD:s tråd, och den verkar inte vara den allra bästa kvaliteten, så jag ska prova att byta...

Fler idéer?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 10:35   #5
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jippie! det gick mycket bättre! Tack för tipsen. Men en sak jag undrar nu är om det ska liksom knaka (litet) när nålarna går i tyget, eller snarare strax efter att de går i tyget. Det låter liksom lite "knak, knak, knak" i varje stygn när de tre nålarna gått ner. Jag tror inte att det är p.g.a. dålig nål, eftersom det inte låter någonting i det allra första stygnet när jag vevar ner trådarna och nålarna perforerar tyget, utan det börjar låta först i det andra stygnet, när nåltrådarna börjat möta den undre tråden och det blir en söm.

Undrar också om någon vet om maskiner som denna är särskilt känsliga för vilken tråd man använder (lite dumt av SMD isåfall att skicka med en tråd man inte kan använda i den maskin man köper, men de skickar ju med samma tråd till alla). Eller kan man mixtra med trådspänning eller annat så att den kan ta SMD-tråden också? Jag provade med det, tänkte att SMD-tråden var tjockare så att man skulle lätta på spänningen, men det gick inget vidare.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 11:09   #6
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag köpte en Cover Pro från SMD och jag kan inte heller använda deras tråd. Tänkte använda den till vanlig overlock-söm...
Annars sitter man med 50 000 meter helt värdelös tråd...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 17:35   #7
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Trådarna går fortfarande av!

Det var visst bara tillfällig lycka, det där. Nu går trådarna av hela tiden igen, och som tidigare är det den vänstra nåltråden och den i mitten som går av. Jag tror att de går av oftare när jag syr i trikå (jag har trikånålar), och alldeles innan de går av blir det som en ögla på tråden vid den nålen. Någon som vet? Så frustrerande att inte kunna använda sin nya maskin!

Det råkar inte finnas någon pfaff-coverlock-ägare i Uppsala förresten, som vill byta en coverlock-konsultation mot en fika eller så?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 18:55   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Varför inte ta maskinen under armen och hälsa på den du köpt den av. Har du provat allt du kan så återstår att dom får kika på maskinen. Man ska göra livet lätt för sig
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 19:03   #9
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
En liten fundering...

Har du rätt sorts nålar?
Jag måste ha special nålar till min coverpro. Har för mig att jag läst någonstans att man ska ha specialnålar till coverlocken också. Men jag kan ju ha fel
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 19:15   #10
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Varför inte ta maskinen under armen och hälsa på den du köpt den av. Har du provat allt du kan så återstår att dom får kika på maskinen. Man ska göra livet lätt för sig
Det är bara det att det tar lite lång tid att promenera till England. Har som så många andra här köpt den från Sewing Machines Direct. Jag har mejlat dem, men som sagt lite svårt att promenera dit. Nålarna är de schmetz-nålar jag fick med maskinen (har provat flera olika av dem). Tycker att de borde funka.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 19:26   #11
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Förlåt om jag är envis
Men kolla om det är samma beteckning på nålbreven (om du fick flera).
Det är nämligen inte så stor skillnad på de olika nålarna.


Tråkigt att du fick problem första dagen med maskinen. Hoppas att det löser sig.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 20:24   #12
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Förlåt om jag är envis
Men kolla om det är samma beteckning på nålbreven (om du fick flera).
Det är nämligen inte så stor skillnad på de olika nålarna.


Tråkigt att du fick problem första dagen med maskinen. Hoppas att det löser sig.
Nu har jag kollat, och du har rätt i att det är olika nålar jag fått, men dessvärre funkar det lika dåligt (på precis samma sätt) med dem som har rätt beteckning.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 10:05   #13
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jag har inte heller lyckats med min SMD tråd - lite grinig är jag över det eftersom jag hellre sett att de inte skickat med någon tråd alls i så fall. Jag hade problem med nål-trådarna (tror jag) och när jag bytte bara dom två så gick det vettigt. Ville dock inte blanda tråd så nu har jag istället köpt Dor Tak som fungerar utmärkt. Funderar på om jag ska använda SMD-tråden i vanliga symaskinen eller helt enkelt glömma bort att den finns.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 12:39   #14
Anne-Lie Anne-Lie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 199
Fungerar hyfsat

Hej!

Jag är ganska nöjd med tråden som skickades med, jag har köpt en Janome 640. Har bara använt den på den maskinen, på min gamla Husqvarna 460D har jag den "dyrare" tråden.

Förra gången jag hade min vanliga Husqvarna inne för reparation, fick jag frågan av reparatören om jag hade använt "billig tråd". Han påstod att den förstörde symaskinen, numera använder jag märkestråd när jag syr vanligt på oftast.
Anne-Lie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 23:41   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
SMD-trådarna är tyvärr inte direkt världens bästa. Min antika 50-talare sväljer förstås dem glatt, men min favoritmaskin brukar ha problem med 75% av dem, att de glider lite trögare, så det är svårt att dra när man trätt. (trots att man haft pressarfoten uppe)

Så jag har tyvärr slutat med att använda dem om jag har fler färgalternativ...

kanske det är trådarna som krabbar.

Om jag köper overlock (blir förstås av dem, haha) så ska jag nog be om att få rabatt på andra saker istället för att få trådarna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons