Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-19, 13:20   #1
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Beräkna trådåtgång vid handbrodyr

Skall brodera en bård som skall sitta längs fållen på en klänning.
Måste beställa tråden på postorder (metall broderi) och behöver veta hur mycket tråd jag skall beställa.
Hur räknar man ut sånt här ?
Är det nån som vet ?
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-19, 17:01   #2
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Såvitt jag vet får man nog provsy först. När jag provsytt originalmönster, alltså överfört ett mönster från papper till textil, har jag mätt upp tråden i en-meterslängder och fört protokoll över hur mycket som gått åt av varje färg tills broderiet blivit klart.

Det du skulle kunna göra, är att mäta upp en meter av en tråd av motsvarande tjocklek som den du vill använda. Sy sedan det mönster som du tänkt dig på klänningen och sy tills en-meterslängden tar slut. Lämna så mycket tråd i början och slutet så att du kan fästa tråden också.

Utifrån detta provbroderi kan du sen mäta hur mycket broderi det blev av en meter garn och räkna ut hur mycket det kan gå åt till hela fållen. Lägg sedan till lite extra för eventuella missar (vissa metalltrådar kan trassla och bli så fula att de måste kasseras innan man hunnit sy upp hela tråden).

Lycka till med broderiet (och lägg gärna ut en bild här på sysidan när du kommit igång)!
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 20:41   #3
jossebell jossebell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 121
om det är stjälkstygn vill jag minnas att man räknar dubbeltrådåtgång, dvs 10cm broderat= 20cm tråd. Men om det är plattsöm eller någon annan utfyllnad då är det nog väldigt svårt så där på rak arm att ge något svar.
jossebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons