Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-06, 17:07   #1
sar@ sar@ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 4
Question bra bok om sömnad efterlyses!

Hejsan!

Jag undrar ifall någon här på forumet vet någon bra bok om sömnad? Jag har läst de recentioner som finns på sysidan, men efterlyser en bok om grundläggade sömnad, som tar upp allt från grunden.
Jag har sökt efter en sådan bok både på adlibris och bokus,
men jag har inte hittat någon..
Jag letar främst efter en bok om klädsömnad
..kanske finns det ingen..

Tack på förhand!
sar@ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-06, 17:18   #2
krumeluren krumeluren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 61
Jag äger ett loppisfynd som är helt underbart bra. Den heter "sy kläder av mjuka tyger", skriven av Åsa Lennartsson och utgiven av ICA-förlaget. Den tar upp allt som kan vara bra att veta då man syr i trikåtyg, plus en bunt med enkla grundmönster.
Kanske inte jättelätt att hitta, men jag tror att det ej är omöjligt, ser den titt som tätt.
krumeluren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 06:16   #3
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Klädsömnad av Gunnel Winka

"Klädsömnad" av Gunnel Winka är en synnerligen grundläggande bok om klädsömnad. Boken är från början av 70-talet och är skriven för nybörjare. Den är lättbegriplig och tar upp både utrustning, material och grundläggande mönsterkonstruktion. Boken är utgiven av LTs förlag. ISBN 91-36-02554-2. Om du hittar den på ett antikvariat eller biblioteket, så observera att det ska följa med en bilaga som innehåller ett antal grundmönster, totalt 5 st mönsterark.

Outi
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 19:41   #4
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Hej
Jag har några böcker som jag tycker är bra:
"Sy kläder" Wahlström & Widstrand ISBN 9146170464
"Stora syboken" Forum ISBN 9137108670
men tyvärr så tror jag att de inte heller säljs längre (försökte att söka via www.bokpris.se), men de finns kanske på antikvariat eller hos Myrorna, eller på Tradera.
Jag har också 4 stora pärmar som jag köpt hos myrorna för 30 kr styck, som jag tycker är jättebra. De heter "Skapa & sy". De rekommenderar jag verkligen!
Jag har letat efter en bok om overlocksömnad men inte hittat någon på svenska, däremot har jag hittat några på engelska som är bra, men det tar ju lite längre tid att läsa. Alla ord och uttryck är ju inte så där jättelätta att förstå. Och sömnadsuttryck står ju inte alltid i vanliga engelsk-svenska lexikon... Men det är ju konstigt om det inte har översatts någon till svenska! Är det nån annan som hittat en bra overlockbok?

hälsningar Maria
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-08, 08:55   #5
sandgatan sandgatan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 74
overlockbok

Det ska enl janome finnas en bok översatt från Norska till Svenska, hör med din janome handlare, de ska kunna ta hem den. Jag beställde några på eng men har inte fått dem än.

Annika
sandgatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-08, 20:46   #6
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Sy efter mönster

Hej!
Jag letade länge efter en bra lärobok i klädsömnad
men fann ingen. I stället är jag mycket noga när jag köper mönster. I en del mönster finns mycket bra bekrivningar och genom att följa dem till punkt och pricka har jag lärt mig mycket. En bok blir dessutom föråldrad eftersom material och maskiner ständigt förändras. Har sytt mycket efter köpta mönster till och med en herrkostym som blev bra.
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-09, 11:47   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Prismas stora sömmnadsbok

Kanske Prismas stora sömmnadsbok är något för dig? Den fins med på rean som startar snart.
Jag såg den i Bokias katalog. mvh Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-18, 12:53   #8
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Re: Sy efter mönster

Citat:
Ingsy skrev:
Hej!
I en del mönster finns mycket bra bekrivningar och genom att följa dem till punkt och pricka har jag lärt mig mycket.
Är det någon särskild tillverkare av mönster du tänker på då? Har du något tips om vad man ska leta efter?
Det vore ju bra om mönstertillverkarna kunde sätta en svårighetsgrad på sina mönster som dom gör i typ Burdatidningen. Tycker inte riktigt det räcker med att ha en mönsterserie som kallas bara Easy eller Fast sewing eller så.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-19, 00:03   #9
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Sy efter mönster

Just nu tycker jag att Butterick, Kwiksew och
Burda är bra, men det har varierat genom åren.
Det är inte Easy- eller snabbmönstren som jag anser vara bra.Ibland är de så knapphändiga att de är svåra att förstå. Vissa mönster är på engelska eller tyska men det tycker jag inte gör så mycket utan det hänger på skisserna Jag är inte frälst på ett mönstermärke för det kan ju som sagt variera. Jag har inte provat Stoff och Stils mönster. Finns det någon som känner till deras mönster? De har iallafall ett bra pris!
Just nu har jag ett mönster från Butterick på en herrkostym som ligger och väntar på tyg. Det är svårt att få tag i bra mönster och tyg till herrkläder eller hur? Jag ska sy en herrkostym
i storlek 56 så håll tummarna är ni bussiga.
Vet någon hur man gör när man vill att den ska
vara s k "handlaskad".
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-23, 09:38   #10
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
tradera är ett bra ställe för att hitta de böcker som inte finns i tryck. en sökning gav flera resultat på tex klädsömnad av gunnel winka till ett billigt pris

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-23, 14:21   #11
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
"stora syboken" (Forums) på bokrean är bra, köpte den själv (185 pix på Åhlens). Den är även bra som inspiration för handarbete och grundläggande tekniker men kanske inte superaktuell för just klädsömnad. "Grundläggande mösterkonstruktion för damkläder" (tror den heter så iaf..?) är oumbärlig tycker jag.
Annars finns det en sömnadsguide eller vad man ska säga på nätet, animerade instruktioner till grundläggande tekniker och så. Den tar ffa upp tekniker för klädsömnad och är lätta att förstå. Jag vet att via ZickZacks hemsida (www.tv4.se och vidare) så finns en länk. Lycka till!
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-23, 14:26   #12
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
sökte upp det, gå in på www.sicksack.se och blicka sen i vänsterlisten på syrummet.
Jättebra!
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons