Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Broderimaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-06-15, 12:30   #1
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Question Hur konverterar man bild till brodering på korrekt sätt?

Hej alla!

Jag har en Janome och använder Digitizer Jr.

Man kan ju ladda ner en bild från nätet och göra om den till stygn som man sedan skickar till maskinen och syr. Där har jag koll och har gjort flera gånger. Men problemet blir när jag vill brodera något som är väldigt litet. Tidigare har jag alltid använt bilden i den storlek den kommer som. Dvs. laddat ner en bild, konverterat till stygn och så kör. Utan att ha ändrat storleken avsevärt. Då har det varit en bild som är som ett t-shirt-tryck, dvs. ganska stort.

Nu har jag en bild (en liten logga) som jag vill brodera. Jag drog ihop bilden i Digitizer (dvs. man tar tag i bilden och drar den till mindre storlek) och gjorde sedan till stygn. Men maskinen kunde verkligen inte sy det. Den bara sydde på plats, typ. Det blev så små, små stygn att den inte kunde gå vidare för det byggdes upp stygn. Jag har även testat att göra bilden mindre i t.ex. Photoshop och sedan tagit in den i Digitizer, men samma krux.

Vad jag tror är att den behöver göra stygnen längre och färre. Dvs. när jag förminskat bilden och därmed stygnen, blir det fel. Jag vill den ska ta färre stygn. Eller? Min maskin kanske inte kan brodera små broderier? Hur tar jag reda på vad som är minimistorlek i sådana fall?

Hilfe!
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 21:35   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag önskar att jag kunde hjälpa dig!!!
Har Bernina och har inte hunnit lära mig på den.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 14:17   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Inte så ofta jag broderar på min Janome 350E och har bara enkla gratisprogram, men vill minnas att man kan ta bort alla stygn som är under än en viss längd. Det borde underlätta för dig.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 16:14   #4
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag har oxo en janome o digitizer. Förstår inte riktigt vad du menar med bild. Är det en jpg-bild som du förminskar o sedan stygnsätter själv?
Eller är bilden redan en färdig brodyr som du krymper?
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 13:13   #5
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Det måste vara en bild med många pixlar (antalet kbyte/Megabyte är ett mått på det) som underlag annars blir det bara en massa blurr. Det är det måttet som ger "storleken" på bilden, inte hur stor den är på skärmen. Många clipart eller loggor kan se fina ut på bildskärmen, men är inte tillräckligt bra som underlag för broderi.

Hur stort själva broderiet blir av en viss bild styrs av den storlek på ramen som valts för digitaliseringen. En bra bild kan digitaliseras så att den passar tex en ram på 40*40 mm eller en på 300*300 mm osv. Så kolla vad du har för inställning.

Om storleken på ett broderi skall ändras finns det möjlighet till det:

1. Minskning med bibehållet antal stygn - ca +/- 20 % -> Stygntätheten minskar eller ökar.

2. Resizing -> då ändras antalet stygn med storleken upp eller ned med bibehållen stygntäthet.

Det finns filmer på Youtube på hur man gör med Digitizer Jr.


Jag har enbart erfarenhet av Husqvarnas program så jag kan inte ge mer än de generella tipsen ovan.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 14:30   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Tack snälla Pendlaren❣️ 🌹 till dig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brodering, digitizer jr, mönster, stygn, stygnsättn digitizer jr

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons