Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-03-06, 11:39   #1
Tigress Tigress är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 26
Unhappy Stickar alldeles för hårt!

Hej! Hoppas ni kan råda/peppa mig lite... Har stickat en kofta, men den är ju alldeles för liten!!! (DROPS 105-13) Enligt diagrammet, om jag fattat det rätt, borde S vara min storlek, men när jag mätte min kofta så är bakstycket 30 cm i midjan ist för 36 cm! Åh, jag blir så arg och ledsen!!! Jag som tyckte jag stickade så löst! Jag vet inte om jag kan sticka lösare utan att det blir alldeles ojämnt. Hur löst ska man sticka egentligen? Jag får väl byta till tjockare stickor, 7or ist för 5or... Blev så deppig nu... Hur ska jag orka börja om?
Tigress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 11:46   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
När jag gör kläder efter mönster så gör jag alltid en provlapp först. Det brukar ju stå i beskrivningen hur många varv och maskor som ger 10 cm.

Ta det som en lärdom istället för att bli ledsen. Såna misstag har vi alla gjort
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 11:48   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Stackare!!! Jag vet precis hur det känns! Men det är bara att bita ihop och börja om... tyvärr.

Du kan ju börja med framstycket istället med nytt nystan så slipper det kännas så tråkigt direkt. Så kan du riva upp det när du känner dig lite piggare! Kämpa på!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 12:19   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag stickar också relativt hårt! Jag använder grövre stickor och kollar så att stickfastheten stämmer.
Ibland kan jag "få gå upp" ganska många grovlekar på stickorna.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 12:43   #5
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Det kan inte vara så enkelt och tråkigt att ditt garn är för tunnt?
6 cm låter för mej ganska mycket att "dra ihop"...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 20:54   #6
Tigress Tigress är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 26
Tak för era svar! Jag använder det garn som står i mönstret, och jag tyckte varvantalet stämde ganska bra när jag mätte så jag tänkte aldrig på att kolla på bredden... Nu har jag suttit och kikat på instruktionsvideos och har upptäckt att man ska hålla maskorna ganska långt in på stickan, jag som alltid stickar längst ut på stickan... (Har mest stickat på strumpstickor, resårst o sånt, o då brukar det stämma?). Nåväl, testade att sticka med 5orna o koftgarnet, fast längre in på stickan, och det gick ganska bra! Blev sugen på att börja om på koftan på en gång, fast det blir några fler testlappar först, för säkerhets skull. Och jag kommer definivt sticka ett framstycke först!
Tigress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 10:17   #7
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag har aldrig tänkt på att det blir skillnad beroende på var man har maskorna på stickan.
Tack för det tipset

Lycka till.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 17:56   #8
Tigress Tigress är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 26
En följdfråga:

Finns det nån tumregel för hur långt in på stickorna man ska sticka? Tänkte att isf kan jag markera på stickorna så stickningen blir jämn och fin . Eller får man helt enkelt prova sig fram?
Tigress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 19:19   #9
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Hm, har stickat i 35 år och aldrig hört att det skulle påverka hur långt in på stickorna man har maskorna/stickar.

Nån annan "gammal" stickare som märkt av det undrar en nyfiken jag.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 21:20   #10
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Hej,
Jag har också stickat länge och mycket och har nog aldrig tänkt på var på stickorna maskorna är placerade. Jag säger inte att det inte skulle ha betydelse för hur jämnt och hårt/löst det blir, men jag tror att det viktigaste är att sticka på ett sätt som känns naturligt och bra för en själv.

Jag tycker det går smidigast att sticka när jag har maskorna tätt, tätt på stickan, och har dem så långt fram som möjligt. Då får jag bäst flyt tycker jag. Jag stickar stenhårt och får alltid gå upp någon eller några stickstorlekar för att få masktätheten att stämma. När jag stickar provlappar är det i första hand antal maskor per centimeter jag kontrollerar, varvantalet är ju oftast lättare att justera allteftersom man stickar och mäter.

Sticktekniken i stickvideor är inte säkert att den är helt korrekt för just det här flytet jag pratar om. Jag upplever att många instruktionsfilmer är gjorda lite övertydliga för att bättre kunna illustrera det man försöker visa. Jag skulle kunna tänka mig att det innebär att maskorna placeras lite längre in på stickorna och att handrörelserna blir lite större.

Hjälper det dig att ha maskorna lite längre in på stickan så är det jättebra, bara att sticka på. Men som sagt tror jag att det är viktigare att hitta det sätt som känns mest naturligt för dig att sticka på.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 22:50   #11
Tigress Tigress är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 26
Tack! Då fortsätter jag att sticka provlappar tills jag hittat min stickstil, och testar också med större stickor , så kanske jag lyckas med koftan nån dag
Tigress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 18:20   #12
StickAnders StickAnders är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 13
Jag brukar göra ett pappersmönster, som en mall på plagget om jag är osäker på garnkvalité o stickor. Särskilt gör jag detta när jag knåpat ihop mönster själv eller när jag stickar raglan; det känns jädrigt surt om det blir för trångt upp över axlarna...
StickAnders är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 16:11   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, alla har ju olika stickstilar... Och när man vant sig så stickar man lösare också. Jag har märkt det själv i en tröja, i början var det hårt och sedan blev det löst. Så ena ärmen blev längre. haha.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-11, 05:59   #14
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
För att få ärmarna lika långa började jag sticka båda ärmarna på en gång.
Det kräver dock att de inte är för breda o tjocka...
och att jag har två nystan på en gång.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons