Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-13, 11:07   #1
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Utslitna lakan - hur blir man av med dem?

Vi ska flytta och har rensat i linneskåpet. Det blev en halvfulll soppsäck med kasserade lakan. Jag undrar om det finns någon organisation/företag/privatperson som tar emot utslitna lakan/påslakan och gör matt-trasor av det. Det känns fel att slänga det i grovsoprummet, men samtidigt ska man inte ge de vanliga second-hand butikerna "skräp" och dessa lakan duger bara till matt-trasor tycker jag.

Alla tips mottages, var jag kan bli av med mina lakan i Göteborg.

/Jorild
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 11:11   #2
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Kanske det finns någon på sysidan som väver ,som är intresserad. Jag skulle varit det om jag fortfarande vävde. Så jag tror att det finns någon här som vill ha dem. Det är ju tacksamt att klippa mattrasor av lakan.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 11:28   #3
engstmia engstmia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 47
Vad synd att jag bor i Sthlm, annars hade jag gärna kommit och befriat dig från dina slitna lakan - helt perfekt för att sy toiler!
engstmia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 11:36   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Röda Korset använder lakan t tygblöjor.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 12:27   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Är lakanen utslitna så duger de inte till mattrasor. Lägg dom i UFF lådan så gör dom något av dom kanske.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 13:29   #6
Millutt Millutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 45
Eller så kan man ju sticka mattor av dom, det såg jag i förra numret av kreativa kvinnor. Jag kan kolla upp hur dom gjorde, senare ifall du skulle vilja testa det...
Millutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 19:22   #7
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag bor ihop med en bilmekaniker och han blir jätteglad när han nån enstaka gång får bomullstyger (utslitna) av mej för dom tar han till torktrasor. Du kanske också känner någon bilmek?
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 07:59   #8
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
Jag bor ihop med en bilmekaniker och han blir jätteglad när han nån enstaka gång får bomullstyger (utslitna) av mej för dom tar han till torktrasor. Du kanske också känner någon bilmek?
Eller klippa till dem till engångstrasor när du gör annat smutsarbete?

Beroende på hur slitna lakanen är, så kan du kanske klippa till barnlakan av dem?
Vi sydde alla våra barnsängslakan av avlagda gamla vuxenlakan. Dels var dessa väldigt mjuka, dessutom kunde vi känna oss övertygade om att allt överflöd av oönskade kemikalier var borttvättade.
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 15:25   #9
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Som Ia S skrev: Använd övre och nedre delen av vuxenlakan till barnlakan. Bara att fålla ena sidan där man har klippt. Vältvättade och mjuka.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 19:33   #10
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Millutt: Tack för tipset om att sticka mattor! Fast jag vill bara bli av med dem.

KringeliK/Trulan: Jag tycker att lakana inte duger till mina gäster och mig själv, då känns det konstigt att sy barnlakan av dem. Med utslitna menar jag inte trasiga utan mer ofräscha/noppiga.

VivoPlena: Jag ska söka reda på närmsta Rödkors-krets och se om de gör baby-paket.

Tack för allas input! Jag hittar nog på något bra.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 23:22   #11
attvaraellerintevara attvaraellerintevara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 2
Wink Hej,angående utslitna lakan.

Citat:
Jorild skrev: Visa inlägg
Vi ska flytta och har rensat i linneskåpet. Det blev en halvfulll soppsäck med kasserade lakan. Jag undrar om det finns någon organisation/företag/privatperson som tar emot utslitna lakan/påslakan och gör matt-trasor av det. Det känns fel att slänga det i grovsoprummet, men samtidigt ska man inte ge de vanliga second-hand butikerna "skräp" och dessa lakan duger bara till matt-trasor tycker jag.

Alla tips mottages, var jag kan bli av med mina lakan i Göteborg.

/Jorild
Hej kära nån!
Jag skulle råda dig till att skänka dom till Myrorna,.... Vi blev tillfrågade i somras om vi hade några kläder som kunde skänkas till de Hemlösa i GBG.då vi flyttade min make och jag. Jag sade då att det kan väl inte vara möjligt att någon skulle vilja ta över min makes kalsonger... jag fick till svar,att det skulle jag låta dom själva få besluta om dom ville eller ej,för tro det eller ej,det finns folk somm går utan..och gärna tar på sig tvättade och hela underkläder,fastän lite slitna,så lakan behövs säkert också. Man tog iallafall emot våra. Eller lämna in dom till Frälsningsarmen;Myrorna. Med gott samvete,
.Hur många gånger tror du ej att man får ta hand om drogpåverkade och onyktra personer som spyr ner och har sig,dessa lakan tages nog tacksamt emot.
Vi lämnade iallafall våra,tvättade lite slitna kläder och även efter vår far och hans bortgång,gjorde vi så och vi fick ett mycket stort leende och Tack, när vi lastade av dom hos de Hemlösa i Gbgb,nere i Marieholm hos vakten.Eller slå i telefonkatalogen och prata med de ansvariga först.om du är osäker.
Eller gör som jag gjorde,fråga på en sy och vävstuga på ett äldreboende. Mina matttrasor och slitna rena lakan togs mycket väl omhand i en väv och terapisal i Mölndal på äldreboendet i centrala Mölndal,det finns säkert många som vill ha att väva av,för det blir så fina mattor av dessa,eller stadigare bordsdukar,om man klipper dessa i smala,remsor..Dessutom så är de roliga att väva med.då man får längre trasor att handskas med. Man kan ju även färga dessa trasor. / Astrid
attvaraellerintevara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 23:25   #12
attvaraellerintevara attvaraellerintevara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 2
[QUOTE=attvaraellerintevara;119173]

Hej kära nån!
Jag skulle råda dig till att skänka dom till Myrorna,.... Vi blev tillfrågade i somras om vi hade några kläder som kunde skänkas till de Hemlösa i GBG.då vi flyttade min make och jag. Jag sade då att det kan väl inte vara möjligt att någon skulle vilja ta över min makes kalsonger... jag fick till svar,att det skulle jag låta dom själva få besluta om dom ville eller ej,för tro det eller ej,det finns folk somm går utan..och gärna tar på sig tvättade och hela underkläder,fastän lite slitna,så lakan behövs säkert också. Man tog iallafall emot våra. Eller lämna in dom till Frälsningsarmen;Myrorna. Med gott samvete,
.Hur många gånger tror du ej att man får ta hand om drogpåverkade och onyktra personer som spyr ner och har sig,dessa lakan tages nog tacksamt emot.
Vi lämnade iallafall våra,tvättade lite slitna kläder och även efter vår far och hans bortgång,gjorde vi så och vi fick ett mycket stort leende och Tack, när vi lastade av dom hos de Hemlösa i Gbgb,nere i Marieholm hos vakten.Eller slå i telefonkatalogen och prata med de ansvariga först.om du är osäker.
Eller gör som jag gjorde,fråga på en sy och vävstuga på ett äldreboende. Mina matttrasor och slitna rena lakan togs mycket väl omhand i en väv och terapisal i Mölndal på äldreboendet i centrala Mölndal,det finns säkert många som vill ha att väva av,för det blir så fina mattor av dessa,eller stadigare bordsdukar,om man klipper dessa i smala,remsor..Dessutom så är de roliga att väva med.då man får längre trasor att handskas med. Man kan ju även färga dessa trasor. / Astrid
attvaraellerintevara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 13:03   #13
optimisten optimisten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 1
Hejsan,

Jag har fått ärva en äldre väv i bordsmodell och jag skulle vilja lära mej väva på som min mor gjorde,
Har en vacker trasmatta som vävdes kanske på 40-talet,så det skall gå nu också kan jag tänka mej
Bor i Göteborg och är intresserad av din säck med kasserade lakansväv mm. Hämtar gärna din säck, kommer med buss/spårvagn, och det är inga problem att klara upphämtningen.
.

Jag är helt ny på "Sysidan" och mycket tacksam om du vill återkomma till mej för besked.

mvh eva svahn
eva.svahn@yahoo.com
0735-282626 (säkr)
031-464973 (bost)
optimisten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 19:52   #14
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Gamla utslitna lakan blir kanonbra putstrasor till fönstren.
De luddar inte av sig.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
doredo, matt-trasor, recycling, återbruk


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons