Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-27, 09:29   #1
Nekomy Nekomy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 8
Varför så svårt att hitta?

Hej, jag har en liten fråga som kanske inte riktigt hör hemma här men jag tycker ändå att det kanske är värt att ta upp detta.

Jag har börjat sy för ett litet tag sedan efter det att jag fick ärva en symaskin av min farmor, jag började göra några enkla saker så som kuddar, dukar och gardiner. Men jag ville sy en kul pyjamas och gick ut på Internet för att leta beskrivningar men blev lite förvånad att det fanns så få som var gratis och än mer förvånad över att det var ganska höga priser.

Att jag tycker det skall finnas gratis beror på att så många har detta som hobby och det denon århundranden inte vart någon copyrightad hemlighet hur man syr ett par byxor och de ritningar och beskrivningar som finns borde basera sig på standard modeller som inte upptas av copyrightlagarna och där med fria att sprida.

Min fråga är varför det är så få som lämnar ut ritningar och beskrivningar på de saker som de har gjort och varför ritningar som säljs ofta är så dyra då de baserar sig på gamla klassiska ritningar som företagen som säljer dessa inte själv har gjort eller designat.

P.S Ursäkta stavningen och att jag låter lite bitter så här i mitt första inlägg.
Nekomy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 10:02   #2
Tina Tina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Smile

Jeg forstår din frustration. Det kan være dyrt at starte op, når man lige har fået sin symaskin med indkøb af mønstre, tyg, tråd osv.

Da jeg selv startede op med at sy, meldte jeg mig til et aftenskolekurs i syning. Det kan jeg anbefale - her låner man også mønstre fra hinanden og får rigtig meget inspiration.

Alternativt kan du prenumera på f.eks. Ottobre (hvis du vil sy til børn) - det udkommer 4 gange om året. Jeg prenumerar også på Ingelise. I begge tidninger får du mange mønstre til relativt få penge.

Jeg kan også anbefale Onions mønstre - www.onion.dk - de er superlette at sy efter og tegne op og er gode basismønstre som kan varieres i det uendelige.

Du kan faktisk godt få gratis mønstre rundt omkring på Internettet - men man skal bruge lidt tid på at finde dem. Nogle er gode, andre er mindre gode.

Mit råd er, at du skaffer dig nogle gode basismønstre - som f.eks. Onions - og selv kreerer videre på dem, så du varierer dem. I Danmark koster Onions mønstre omkring 45 DKK.

Held og lykke med syningen fremover

Mvh. Tina
Tina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 13:09   #3
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Varför så dyra?

Hejsan,

Angående Ottobrees mönster så är de till för eget bruk.Mönstern får inte copieras i komersiellt syfte och ej heller sydda kläder efter deras mönster får utnyttjas för försäljning.Det står även i tidningen att så är fallet,så det löns att fundera två gånger vilka mönster som får användas.
Vänliga hälsningar Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 17:50   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
jag förstår din frustration.
Allt kostar så mycket idag.
Mitt råd är låna mönster av andra, köp mönster- tidningar de innehåller många mönster.
Jag har själv sysslat med sömmnad i en herrans massa år, har samlat på mig mycket. Lånar ut till alla som vill. (du kanse bor nära)
Denna sida är också ett ställe att ösa ur.
Alla är generösa med hjälp, tips och ideér
.
Jag blir så fantastiskt glad när unga (gissar att du är det)vill syssla med detta (slöjdlärarsjälen).
Nästa gång du behöver något söker du här först
innan du spenderar pengar
Vi är många här som gärna delar med oss.
mvh Bibbi

ps ett tips till sök på Tradera där kan man ofta köpa mönster för ingenting.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 06:09   #5
snobben snobben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 85
Thumbs up Re: Varför så svårt att hitta?

Här är en länk som har mycket till bra priser, jätte bra katalog.... :-)

http://www.stoffochstil.se/
snobben är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons