Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-05-22, 14:01   #1
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Trådraken på trikåtyg?

Hej,
Jag undrar hur ni gör när det gäller att lägga mönster trådrakt på trikåtyg.

På vävt tyg brukar jag måtta mot stadkanten, men på trikåtyg tycker jag inte riktigt att det fungerar. Om man tittar på "stadkanten" på trikå så tycker jag att den ganska ofta inte är helt trådrak utan lite sned.

Så, det jag undrar är alltså om ni har några bra tips på hur man enkelt passar in mönsterdelarna trådrakt på trikåtyg.

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 15:36   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Oftast beror det på HUR sned den är! Ibland fungerar stadkanten ändå eftersom tyget "vant sig" vid att vara lite snett och då händer inte så mycket.

Skulle "ribborna" vara åt det diagonala hållet brukar jag helt enkelt lägga mönstret efter "ribben". (Jag viker mönstret så jag kan passa in trådraken, lägger tyngd på papperet närmast tyget, viker ut hela mönsterbiten och klipper!

Det är viktigt att klippa VARJE bit för sig! Dvs INTE lägga dubbelt...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 17:16   #3
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Tack för svaret Johanna!
Jag brukar också vika tyget efter ribbningen, men när jag satt och gjorde det igår började jag fundera på om det verkligen var det smartaste sättet. Det kändes så omständigt (hade dessutom ett mörkt tyg med ganska mönstrat tryck på).

Jag funderar lite på det här med att lägga på dubbelt tyg. Just nu syr jag t.ex. några toppar i trikå och då viker jag på samma sätt som du och lägger bak- och framstyckena mot vikt kant mitt fram respektive mitt bak. För det måste väl ändå vara okej?

För ärmarna brukar jag vika tyget längs med ribbningen på tyget, så att det blir dubbelt tyg och sedan mäta från mittlinjen på mönstret och ut till den vikta kanten för att få det trådrakt. Sedan klipper jag alltså båda ärmarna samtidigt. Jag gissar att det är det här du menar att jag inte ska göra utan klippa ut en ärm i taget och mäta från mittlinjen till en markerad trådrak baserat på ribben?

Oj, vad svårt jag hade att förklara det här tydligt. Det blev visst väldigt långt, jag hoppas att det ändå framgår hur jag menar.


/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 20:55   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag tycker det verkar helt ok!
Bara man hittar trådraken på båda lagren tyg är det ingen fara! Jag menade bara att om man hittar trådraken på den synliga sidan av ett dubbelt tyg vet man inte om det undre lagret har sin trådrak likadant... Hoppas jag gör mig begriplig?!

Det kan ju variera stort mellan olika "vridna" tyger: En del går utmärkt att klippa i dubbelt tyg en del måste man klippa var del för sig!

Ska du dessutom mönsterpassa får man trixa lite. Jag brukar försöka se till att mönstret stämmer vid nederkant på ärmhålet...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 01:27   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Johanna har helt rätt!
Det är viktigt att man har kollat "maskriktningen" i det undre lagret också, har man det går det att klippa t ex ärmar i dubbla lager.
Har man missat det, och det undre lagret ligger vridet så blir det så som man ibland kan se i affärer, med fult vridna sömmar. Det är naturligtvis dyrare för tillverkarna att göra det här rätt!

Om ditt tyg är mörkt med tryck kanske det går lättare att se maskorna på avigan? Då kan du markera ut en rak "masklinje" först med t ex nålar.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons