Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-07, 20:46   #1
monster_my monster_my är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 46
Hjälp med trådriktning

Hej!
Det är nämligen så att jag precis har varit i affären och köpt ett tyg med hjärtan på. Det är ett helt stumt tyg utan någon som helst töjningsmån.
Eftersom hjärtanen ligger på tvären i förhållande till trådriktningen och jag gärna skulle vilja ha de åt andra hållet när jag syr klänningen. Jag undrar därför om jag kan strunta i den traditionella trådriktningen och lägga mönsterdelarna på tvären på tyget i stället utan att det gör något?
Annars är väl orsaken till att man ska vara så noga med trådriktningen att det kan bli skevt när man har tvättat tyget? Jag ska naturligtvis om det fungerar lägga mönstret på tyget så att det stämmer överens med de tvärsgående trådarna.

mvh
Catarina
monster_my är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 21:08   #2
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
Tvätta bara tyget först så kan du självklart lägga mönsterdelarna på skrodden! på det sättet får du desutom en liten töjmån, alla tyger är töjbara på snedden
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 05:06   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag antar att de är ett tyg väft med så kallat tuskaft d v s inslag på ena längden och varp på den andra och vävt enligt principen man gjorde på dagis varranan upp, varannan ner.

Då är det ingen som helst problem att lägga trådriktningen på andra ledden (90 grader mot stadkanten/trådriktningen). Du kan också lägga den på skrodden (45 grader mot stadkanten/trådriktningen) som OmDuInteFanns skriver också vilket brukar ge ett snyggt fall på en klänning.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons