Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-11, 16:37   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
En fråga om vetevärmare

Nu har jag äntligen kommit mej för att köpa vete så att jag kan sy vetevärmare.

Försökte söka i forumet efter lite tips om hur stora de ska vara samt hur mycket vete man ska lägga i dom. Men jag hittade inget bra svar...

Tänkte göra dom ca 20*60 cm stora, då jag vill ha en avlång modell på dom. Men ungefär hur mycket vete ska man sätta i dom?

Funderar om jag ev. ska göra flera och sälja, men bör man sätta med nån slags "användninsråd".
T.ex. hur länge man bör värma dom och sånt. Så har jag också förstått att det är bra att ha ett glas vatten i micron då man värmer dom. Men ska man ALLTID ha det, eller bara ibland?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 16:47   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Sök i forumet, detta har varit uppe förut.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 16:51   #3
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Red face Du måste alltid ha ett glas vatten.

För att undvika att vetet inte blir överhettat och i värsta fall börgar att brinna, rekomenderar jag att ställa in ett glas med vatten när du värmer vetekudden.
Varma kramar från "lilla häxan"
MVH
Elisabeth
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 16:56   #4
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Jennifer S:

Jo, jag har försökt söka. Jag hittade massvis med trådar om vetevärmare. Men jag hittade ingen information om hur mycket vete man ska sätta i dom.
Och gällande vattnet i micron så tyckte jag det var lite oklart...


Elisabeth:

Tack för tipset! Antar att det bästa är att rekommendera att man alltid sätter med vatten då, även om det kanske inte behövs. Men hellre det säkra före det osäkra
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 17:26   #5
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Så underligt. Jag har berättat om vattnet i flera vetevärmar-trådar. Hm.
Bra att det löste sig!
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 17:41   #6
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Jo, vattnet så hittade jag ju info om
Men vissa sa att man ska ha det varje gång, vissa sa att man bara behöver det ibland osv. Så det var lite olika information å så.

Men som sagt var så är det kanske bäst att ta det säkra före det osäkra å ha vatten varenda gång.

Men gällande hur mycket vete man bör sätta i dom, ja, nåt sånt har jag nog inte sett nånstans...
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 17:52   #7
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
jag har min bebis inne i mcron i ca 2-4,5 min på ca 750w... beroende på hur varm man vill ha den förståss...

ett tips är att göra "fodralet" i ett mycket slitstarkt tyg... det slits lätt sönder annars...
eller gör ett innerfoder och ett ytterfoder som går att ta av och tvätta, rätt hygieniskt och bra^^

annars är det bara att värma och njuta... =D


värt att komma ihåg är att vetevärmare funkar ganska bra som kylklampar också för tex. svulnader m.m.
håller sig dock bara kall en stund.
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 17:54   #8
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
testa dig fram angående mängden vete... häll i kän hur det känns att ha över axlar i knät m.m.
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 18:55   #9
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Ang hur mycket vete man ska använda så tror jag att det ger sig när man har bestämt modellen och börjar sy.
Ska man t ex kunna lägga vetevärmaren runt axlarna så bör den inte vara för tung, och för att inte allt vete ska rasa ner och lämna nacken med all tyngd och ingen värme så är det bra med många kanaler...

Annars är det väl bara att prova sig fram. Även om man bara tänker ha en enkel påse i fotändan av sängen så bör den inte vara mer stoppad än att den går att vika ihop och köra i minsta microvågsugnen ;-)
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 21:13   #10
Phoca Phoca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 46
Mina vetekatter har en innerkudde som är ca 10*40 cm. Jag har använt matvete som fyllning, men har förstått att det går lika bra med vanligt vete (och betydligt billigare) Jag har i alla fall fyllt påsen med 500 gram, vilket ger en ganska slapp påse. Det är mest bekvämt tycker jag eftersom den är avlång. Då blir den inte som en hård korv som står rakt ut istället för att lägga sig runt axlar eller var man nu har den. Men det är en smaksak...
Phoca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 07:40   #11
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Tack så mycket för alla tips!

Nu har jag provsytt en vetevärmare. den blev 20*60 cm och så delade jag in den i 6 "fack" på 10*20 cm.
Fyllde den med ca 2½ dl vete i varje fack.

Den kändews ganska passlig när jag provade den.
Kom dock inte att tänka på att den bör passa in även i små micron , den är ju inte såå liten.
Men å andra sidan är den ganska lätt att vika ihop tack vare att jag sytt den i "fack".

Den kändes ganska bekväm att ha på axlarna och var ändå tillräckligt stor för att också gå att ha på t.ex. korsryggen.

***

En fråga till:

En äldre dam frågade av mej vad jag tänkt ta betalt för dom ifall jag säljer dom. Men jag har ingen aning om vad som är rimligt.

Kanske ni kan komma med några tips?
De är som sagt var 20*60 cm, syda i bomullstyg å så ska jag sy ett finare fodral att dra över, som går att ta av och tvätta osv.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 07:49   #12
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag skulle säga att ett pris från 100:- och uppåt. Köpte en "vanlig" vetevärmare på hemtex för 100:- så jag tycker att det är det minsta du ska ta betalt. Kanske 150 till 250:- kan vara ett lämpligt pris beroende på hur arbetat fodralet är?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 13:39   #13
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
150:- eller mer tycker nog ganska bra.

Vet inte hur jag ska göra fodralen än så jag får väl sätta ett slutgilitgt pris sedan utefter det.

Tänkte pröva på att göra några enklare fodral, kanske i enfärgade och/eller mönstrade tyg och så kanske någr ai lapptecknik eventuellt.
Tänkte kanske pröva på att göra vetekatter också. de är ju lite mindre, men å andra sidan är det ju mycket mer arbete bakom fodralet, så kanske priset kan vara ganska samma..?

Men då fick jag ju en fråga till.
Hururdana fodral tror ni säljer bäst? Mönstrade? Så enkla som möjligt? Ryschiga och plyschiga?

Sen undrar jag också hur Ni gjort "insättningshålet" i fodralet. Är det gjort som på ett vanligt dynvar med omlottöppning, eller har ni knappar?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 14:13   #14
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
ris

kärring mot strömmen eller så gör jag bar på trollvis..

men jag har vanligt långkornigt ris i mina för det håller värmen mycket bättre o så luktar det popcorn mums!!!

min första är 7 år gammal o den går nästan dagligen i micron på 4 minur o e varm nästan i 2 timmar..o inget vatten har jag heller
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 19:24   #15
Phoca Phoca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 46
Ett "normalt" pris för vetekaten ligger på minst 250 kronor, oftast mer. Det baserar jag på vad bekanta fått för sina som de sålt... Katterna är ganska pilliga att göra och tar en del tid.
Phoca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons