Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-12, 23:47   #61
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Nu har jag fått svar från stitchiteizer ang tillverka broderi för försäljning.
Så länge produktionen ligger på hantverkmässig mängd då är det ok. men när det blir en storskalig produktion skall man ha avtal med dom.Sätta upp flera stora broderimaskiner och massproducera gillar dom inte då skall man ha andra särskilt avtal.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 11:49   #62
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Slänger in en fråga här med.

Sitter just nu och kollar gratis broderier... (för min egen del) men börjar genast fundera ... på en sak. Om jag nu laddar ner gratis broderier och sen kommer det någon hit som ska handla av mig genom firman och ser dessa broderier.. och vill ha ett sånt... får jag brodera upp dem och sälja dem .. hmmm ... inte va? eller ?
Jag kommer ju inte att brodera upp 100 saker utan min firma går ju ut på att brodera upp enskilda saker...

Vad säger man till kunden..
Tyvärr detta får jag inte brodera upp eller kanske det bästa... jag broderar inte upp gratis broderier för min egen del ens... så slipper jag bekymmret helt..

Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 12:07   #63
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Man får läsa vad som gäller där man laddar ner. De flesta jag ahr sett har inga restriktioner, utan man får använda dem som man vill och sy på vad man vill. Man får däremot inte ge själva broderifilen vidare.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 21:16   #64
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Köper du rättigheterna så kan du sälja dina broderade alster, men det är ALLTID villkoren i avtalet som gäller.

Beträffande freeware så är det copyrightinnehavarens villkor som gäller.
Så läs ALLTID vilka villkor som gäller till resp. brodyrfil så slipper du få obehagliga överraskningar.

Läs sen hela denna diskussion så får du nog svar på många av dina frågor.

Men visst är det en härlig syssla vi håller på med :-)


Gott Nytt År föresten


ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 14:26   #65
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
deliana skrev:
Tycker upphovsrättslagarna är lite tokiga.

Tycker man borde få kopiera såväl broderier som en film så länge man inte tjänar pengar på det sen. Med dagens upphovsrättslagar är du en grov brottsling om du spelar in en film från TV ens en gång :P Eller om man ser en snygg klänning i en affär och sen syr en likadan.


Nej iår röstar jag på Piratpartiet så kanske det blir ändring på det hela till sist, slipper majoriteten av sveriges emdborgare vara brottslingar helt i onödan.

Uj så politiskt det här blev helt plötsligt. Sorry. :P
Förr fick du ju kopiera för eget bruk, och det gäller väl fortfarande vissa saker, jag tror exempelvis att du fortfarande får kopiera musik för eget bruk, däremot inte sprida densamma. Hur det är med bilder minns jag inte, programvaror får du inte alls kopiera (sålänge inte upphovsrättsmannen/-kvinnan säger något annat såklart.)

Att spela in film från TV får du väl göra, så kanske är även kopiering av film för eget bruk ok då? Men där betalar man ju visserligen en kassettavgift på både VHS, kassettband, CD-R och DVD-R för att kompensera upphovsrättsmännen (vilket jag tycker är lite konstigt eftersom de kan användas i andra syften, speciellt DVD-R och dylikt där i princip inget får kopieras..)

Piratpartiet kom ju inte in i riksdagen så rösten blev ju halvt om halvt bortkastad, synd om det var just de rösterna som gjorde att borgarna vann, schysst att bli av med Bodström iofs
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 16:30   #66
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det är mönster vi bör diskutera här, inget annat, tycker jag. De diskussionerna får tas i annat forum, inte i maskinbryr-forumet.

Kopierar man ett mönster och ger till någon annan tjänar man i och för sig inget på det, men den som gjort mönstret förlorar möjligheten att sälja mönstret, och till skillnad mot mycket filmer och musik är det inga stora bolag som står bakom detta, utan i de flesta fall små företag eller enskilda som inte tjänar särskilt stora summor per månad på detta. Timpenningen är för de allra flesta stygnsättare tämligen skral, skulle jag tro!

Du får i de allra flesta, om inte alla, göra säkerhetskopior på dina mönster.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 22:07   #67
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Luddigt med copyright-regler tycker jag... bäst är att alltid kolla upp dessa regler hos varje sida som säljer broderier och/eller har freebies.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 20:20   #68
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
På tal om copyright...
Jag ramlade in på den här sidan som säljer lite stygnsatta saker:
http://www.daintystitches.com/fonts.html

Och jag såg fonts-sidan.. Och jag blev lite sur, teckensnitten hon stygnsatte är många kommersiella teckensnitt och även några freeware (licensen för freeware brukar vara så att man inte får sälja det, men gärna ge bort) och hon tar betalt för dem. Inte schyst.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 23:11   #69
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
ichigo skrev:
På tal om copyright...
Jag ramlade in på den här sidan som säljer lite stygnsatta saker:
http://www.daintystitches.com/fonts.html

Och jag såg fonts-sidan.. Och jag blev lite sur, teckensnitten hon stygnsatte är många kommersiella teckensnitt och även några freeware (licensen för freeware brukar vara så att man inte får sälja det, men gärna ge bort) och hon tar betalt för dem. Inte schyst.
Är det något jobb att konvertera fonterna till stygn eller görs det helt automagiskt?

Resten beror väl på licensen.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 00:15   #70
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det finns några program som gör det automatiskt..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 14:03   #71
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
Hej!
Det står en massa om rättingheter när det gäller det är stygnsatt.
Men hur är det om jag handritar av en känd seriefigur och stygnsätter den. Är detta olagligt eller är det som mönsterskydd där det inte gäller om man har förändrat nåt?

Om det är olagligt så är det många som är olagliga på forumet, då man både ser serifigurer och namn på musikgrupper.

Det verkar som brodyrverksamheter är lite som tatuerare, där kopior av andras saker både kalkyleras av och redigeras. På båda ställena är det ju kunden som kommer med ideérna och beställningarna.
Vem är skyldig, dem som kommer med uppmaningen eller den som utför den? Om det är den som utför den, hur ska den kunna veta om sakerna är skyddade?

Undrande
/Johan
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 14:34   #72
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är först då du säljer eller på annat sätt tjänar pengar på en kopia som du gör något brottsligt. Man får göra kopior för sk eget bruk. D v s om jag stygnsätter ett mumintroll och syr det på en tröja till mina barn eller ger bort tröjan till en av mina vänner så är det ok. Men om jag säljer detta mumintroll, som broderifil eller som utbroderad på tröja, då gör jag något olagligt.

Om du pratar om försäljning så får man inte göra kopior och sälja dessa. Inte ens om du ritar av förhand. Man kan inspireras av verk däremot, ett bra exempel är Lasse Åbergs grönsaks Musse Pigg. Visst det är Musse Pigg men det är helt klart ett eget verk gjort av Lasse och ingen direkt kopia. M a o det måste vara en tydlig skillnad.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 15:00   #73
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
Men även om du gör något för eget bruk av en bild du hittar på nätet. Så måste det väl vara förbjudet då du inte har köpt en tidning eller bilden. Mao inte fått nån form av rättighet till bilden.
//J
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 17:27   #74
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nej det är inte förbjudet. Du får ta en bild från nätet och göra en kopia för eget bruk.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 17:40   #75
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är en riktig djungel detta med upphovsrättslagar.

Satte mig ner och läste lite och då slår det mig, vilket jag inte reflekterat över tidigare, att det kanske inte är tillåtet att publicera ett foto på internet av den tröja man tryckt för eget bruk...

Att trycka den är tillåtet men om man får lägga ut bilden på intenet är fakist tveksamt. Jag har ställt frågan vidare och hoppas på svar snart.

Tycker det är trist med alla krångliga lagar som är svåra att tolka....

Men jag är säker på mitt förra svar
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons