Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-06-21, 21:22   #1
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Vad stickar ni nu?

Hejsan!
Tänkte bara höra vad ni alla håller på att sticka nu?

Jag köpte ett bomullsgarn i april och planerar att sticka en kofta av det, men vägen dit är lång. Först ska jag sätta mig och göra lämpligt mönster (någon form av tulpan har jag tänkt mig) i DesignaKnit. Sedan ska jag göra maskprov, sedan någon form av stickbeskrivning och sedan kan jag sätta mig och sticka. Vi får väl se hur långt jag kommer i sommar.

Det finns säkert många här som är mer effektiva än vad jag är.

Trevlig midsommar på er!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 08:01   #2
thuva68 thuva68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 78
Själv så har jag just avslutat ett par virkade shorts till dottern, hade önskat att jag var 20 år yngre så att jag hade kunnat haft dem själv, men så är det ju inte. Nu har hon bsetällt en klänning och det var ingen rolig modell att göra, ett fruktansvärt tunt garn, men det får väl gå.
thuva68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 18:44   #3
MammaHannan MammaHannan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 9
50-tals tröja =)

Är ny på maskinstickning än så länge =)
håller på med mitt första projekt en 50-tals sporttröja till min sambo =) har en ärm kvar och alla muddar
MammaHannan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 08:57   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Stickar inte på sommarhalvåret. Stickmaskinen står på övervåningen och det är helt enkelt för varmt för att vara där just nu...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 11:07   #5
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Unhappy Spetsstickad top med kofta

Jag hade en dröm om att göra en spetsstickad top med kofta, men tyvärr har jag inte fått alla delar till stickmaskinen, som jag köpte av Elisabeth Sporrong för 4½ mån sedan. När jag ringde efter ett par månader, hade hon hittat grejerna, sa hon och jag skulle få dom till påsk. Efter ett par veckor ringde jag och blev lovad till veckan därpå och när inget paket kom ringde jag efter någon månad och då sa hon att hon la paketet i bilen medans hon pratade med mej, men nu efter någon månad till har jag ännu inte fått grejerna. Tråkigt. Jag säger som någon annan sa tidigare: Jag får skylla mej själv, som köper begagnat.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 11:45   #6
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Citat:
Bibson skrev: Visa inlägg
Jag hade en dröm om att göra en spetsstickad top med kofta, men tyvärr har jag inte fått alla delar till stickmaskinen, som jag köpte av Elisabeth Sporrong för 4½ mån sedan. När jag ringde efter ett par månader, hade hon hittat grejerna, sa hon och jag skulle få dom till påsk. Efter ett par veckor ringde jag och blev lovad till veckan därpå och när inget paket kom ringde jag efter någon månad och då sa hon att hon la paketet i bilen medans hon pratade med mej, men nu efter någon månad till har jag ännu inte fått grejerna. Tråkigt. Jag säger som någon annan sa tidigare: Jag får skylla mej själv, som köper begagnat.
Fy så trist! Inte snyggt alls!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 18:54   #7
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Fy så tråkigt! Visst kan det fattas grejer när man köper begagnat men då ska man få reda på det vid köpet! Dålig stil att inte se till att posta det om det nu är så att hon verkligen har grejerna. Fortsätt och påminn och får du dem inte tycker jag att du ska begära lite pengar tillbaka så att du kan handla det som fattas någonannanstans.

Kram på dig och lycka till med stickandet!
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 13:32   #8
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
Bibson skrev: Visa inlägg
Jag hade en dröm om att göra en spetsstickad top med kofta, men tyvärr har jag inte fått alla delar till stickmaskinen, som jag köpte av Elisabeth Sporrong för 4½ mån sedan. När jag ringde efter ett par månader, hade hon hittat grejerna, sa hon och jag skulle få dom till påsk. Efter ett par veckor ringde jag och blev lovad till veckan därpå och när inget paket kom ringde jag efter någon månad och då sa hon att hon la paketet i bilen medans hon pratade med mej, men nu efter någon månad till har jag ännu inte fått grejerna. Tråkigt. Jag säger som någon annan sa tidigare: Jag får skylla mej själv, som köper begagnat.
Men det är ju vedervärdigt! Och du får inte alls skylla dig själv! Jag har i år köpt 5 stickmaskiner och det har inte fattats någonting förutom en varvräknare till en som jag visste om!
Det är ju uppenbart att hon ljuger och har lurat dig. Den var dessutom dyr vill jag minnas som såg annonsen. Hur kan man lägga ut annons på en sak som man inte har ordning på?

Jag tycker du ska polisanmäla!
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 22:19   #9
gerdan gerdan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 59
Hej

Jag har just stickat klart en röd tröja med lite grått i. Ska försöka mig på att virka ihop delarna.

Jag har en grå tröja liggandes där garnet inte räckte till, saknas en bit på ärmen och garnet är sen länge restnoterat på Brother Shopen.

I slutet på maj blev jag kidnappad av mina chefer till en hemlig resa. Först till Orbaden för en härlig lunch sen bar det av till Växbo Lin, där fanns en helt underbar stickad kofta i svart lin med ett litet enkelt mönster c:a 2,000;. så jag köpte garnet, kostade c:a 350:-, så detta är mitt nästa sommarprojekt
gerdan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 10:44   #10
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Det verkar som om dom flesta tar semester från stickmaskinen på sommaren, så det var roligt att se att du, Gerd, har saker på gång. Hur länge har du stickat på maskin? Jag blir 63 i höst och har just börjat. Jag märker att det inte är så lätt längre att komma ihåg vad man har läst och det är inte lättare när beskrivningen är på engelska, som till min resårbädd. Jag har i alla fall lyckats att få den på plats och lagt upp ett varv. Jag har funderingar på att sticka något till Pappa, som inte är så noga. Jag får träna på spetsstickning när jag har skaffat förlängningsskena, som var en av dom saker som fattades till min maskin.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 13:03   #11
gerdan gerdan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 59
Hej igen

Jag har haft min Brother stickmaskin i ungefär 25 år, men har aldrig riktigt kommit igång.
För fyra år gick jag en veckas kurs på Sätergläntan, det var en härlig vecka, vi stickade till långt in på kvällen.
Tänkte att nu då nu kommer jag väl igång, men nej då tiden tycks inte räcka till allt man vill.

Plockade fram maskinen i höstas och stickade en kofta och en tröja så nu är jag väl lite på gång igen. Ser så mycket fint som kan göras på stickmaskinen men jag tycker det är svårt att få till det. Från aug ska jag barqa jobba 2 dagar i veckan så nu ska det bli mer tid över!?
gerdan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 13:51   #12
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag tycker att jag känner igen det där, Gerd. Det är så himla mycket man vill göra och vill helst kunna med en gång. Med åren borde man förstå att det är en massa träning, som behövs. Nu vet man ju inte om man har så många år kvar att man hinner göra allt det där som man så gärna vill. Det är inte nyttigt att vara stressad.

Jag tror att det är klokt om jag börjar med att försöka förfärdiga lite dockkläder till barnbarnen. Det blir ju många små projekt att träna på. Jag har gjort min första resår nu och den duger inte ens åt min pappa. Den ser inte klok ut. Efter en stund kom jag underfund med att garnet satt kvar på nåltungan lite här och där, så jag blev tvungen att peta av det. När jag skulle ta bort stickningen, visade det sig att garnet hängde kvar på en hel del gatepinnar. Varför blir det så?
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 17:02   #13
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Ha, nu har jag gjort flera centimeter med resår och det ser ut som resår.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-26, 18:11   #14
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
Bibson skrev: Visa inlägg
Jag tycker att jag känner igen det där, Gerd. Det är så himla mycket man vill göra och vill helst kunna med en gång. Med åren borde man förstå att det är en massa träning, som behövs. Nu vet man ju inte om man har så många år kvar att man hinner göra allt det där som man så gärna vill. Det är inte nyttigt att vara stressad.

Jag tror att det är klokt om jag börjar med att försöka förfärdiga lite dockkläder till barnbarnen. Det blir ju många små projekt att träna på. Jag har gjort min första resår nu och den duger inte ens åt min pappa. Den ser inte klok ut. Efter en stund kom jag underfund med att garnet satt kvar på nåltungan lite här och där, så jag blev tvungen att peta av det. När jag skulle ta bort stickningen, visade det sig att garnet hängde kvar på en hel del gatepinnar. Varför blir det så?
Det händer alla enligt den tjejen som jag gick på kurs hos. Att de fastnar i grinden.Det blir verkligen jättefult för det drar sig så. Jag kollar det hela tiden när jag stickar och tar bort det direkt när det fastnar. Det finns ofta ett verktyg till just det med!
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 21:55   #15
Maskinisten Maskinisten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 12
Här hos mig stickas det på högvarv, Har en hantverksmässa i Juli så produktionstakten är extremt hög
Maskinisten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons