Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-08, 13:14   #1
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Klänning m prinsesskärning

Vill gärna sy några enkla,ärmlösa klänningar m prinsesskärning. Öhman har inte med den skärningen o har letat förgäves efter ett mönster. Någon som känner till ett?
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 14:49   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Sessorna kommer i två olika smaker beroende på var intaget för bystvidden läggs. Varianten där inprovningen dras till ärmhålet är inte så ovanlig men vill du ha den klassiska så kan det vara lite ovanligare. Den första har jag sett ett antal av i Burda och du kan nog hitta den bland köpesmönster eller i tidningar. Vill du kan jag bläddra lite i Burda Style 2009-2011 men bäst är att veta vad som önskas först. över/under 44 är också en faktor då BurdaStyle bryter på 42/44 ibland och sedan har sina plusmönster i 44-52. Prinsess har jag sett i småstorlekar också. Passar små slanka personer bra.
Konstruktion finns i Aldrich, Metric Pattern cutting for women's wear samt i draperingsboken Draping for Apparel Design, Joseph-Armstrong.
Önskemål kring kjolformen? Vi har Mad Men stilen, fodral med snävt uppe och nere eller kjolar med vidd och många flera varianter förstås.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 17:58   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Vill du konstrera ett eget mönster så finns det beskrivningar hur man gör ett grundmönster och sen ändrar det till bland annat prinsesskärning här: http://konstrueramonster.se/

(Det är min sida, men då jag inte tjänar ett öre varken på innehållet eller besökarantal hoppas jag det är ok att tipsa om ändå.)
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 19:35   #4
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Sessorna kommer i två olika smaker beroende på var intaget för bystvidden läggs. Varianten där inprovningen dras till ärmhålet är inte så ovanlig men vill du ha den klassiska så kan det vara lite ovanligare. Den första har jag sett ett antal av i Burda och du kan nog hitta den bland köpesmönster eller i tidningar. Vill du kan jag bläddra lite i Burda Style 2009-2011 men bäst är att veta vad som önskas först. över/under 44 är också en faktor då BurdaStyle bryter på 42/44 ibland och sedan har sina plusmönster i 44-52. Prinsess har jag sett i småstorlekar också. Passar små slanka personer bra.
Konstruktion finns i Aldrich, Metric Pattern cutting for women's wear samt i draperingsboken Draping for Apparel Design, Joseph-Armstrong.
Önskemål kring kjolformen? Vi har Mad Men stilen, fodral med snävt uppe och nere eller kjolar med vidd och många flera varianter förstås.
Tack för svar! Jag hade bestämt mig för skärningen vid ärmhålet. Läste att skärningen tilkom i Paris 1869, kul att veta. Jag tänker mig en helskuren, rakare modell. Nerriv cutting ... Blir nästa köp. Utgick nästan från att jag inte skulle hitta mönstret i gamla Burda, men ska kolla.
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 19:36   #5
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Vill du konstrera ett eget mönster så finns det beskrivningar hur man gör ett grundmönster och sen ändrar det till bland annat prinsesskärning här: http://konstrueramonster.se/

(Det är min sida, men då jag inte tjänar ett öre varken på innehållet eller besökarantal hoppas jag det är ok att tipsa om ändå.)
Det är en jättebra sida! Tack! Kanskevfixarvdetvsjälv i alla fall.
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 23:02   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Skrev det här först men när jag tittade noga på mönstret så är det inte prinsess utan bara sidopanel med bystinprovning så resten av inlägget blir irrelevant men får väl stå kvar ändå. Får väl kolla lite till.
Aprilnumret 2011 av BurdaStyle, Mönster 132 storlek 38-46 borde passa ditt önskemål.
Direktlänk på web
http://www.burdastyle.de/burda-style..._500_5909.html
Där kan du ladda ner pdf med syanvisningen och titta på. Brukar även innehålla svensk beskrivning (+rysk, tysk, engelsk ..)
Nu är det mönstret för getmocka men inget hindrar väl att byta till tyg. Enda haken är att då det är skinn enligt mönstret saknas utläggningsschema men hur svårt kan det vara att göra själv?

Annars så bläddrade jag igenom ett år. Det är vanligt med skärningen i bröllopskläder men oftast inte ärmlöst. Både klassisk och ärmhålsvarianten förekommer i olika stilar. Går naturligtvis att ta bort ärmen och ringa ur lite extra om man inte vill ha ärm. Det är nog den lättaste ändringen. Ibland kan det vara lite vidare ärmhål med ärm, för rörelsevidden, men de här stilarna brukar vara kroppsnära och lite si och så med rörelsevidden.

Senast redigerad av marie.s.g den 2012-01-08 klockan 23:10. Anledning: Misstag
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-09, 10:07   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Det var inte lätt att hitta någon ärmlös prinsessa på Burda. Här är en typisk skärning i meningen att delningssömmen verkligen går över bysten. Ofta smiter den iväg en bit på sidan annars. Antaglligen för att det passar en mindre byst bättre? Tvärtemot vad jag trodde är den här skärningen vanligare i större storlekar. Ärmlöst verkar inte vara så populärt. Tyvärr har Burda inte mer än december 2009-mönster i sin katalog, per tidning så det här hittar jag inte något köpesmönster till på burdastyle.de Är du intresserad går det säkert att köpa ett nummer men du hittar säkert andra mönster, eller fixar en toile direkt? Inte mer än 4-5 stora mönsterdelar plus infordringar.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons