Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 4.67 i medelbetyg (3 röster). Visningsalternativ
Gammal 2006-03-14, 12:54   #1
-PC- -PC- är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Question Husqvarna 2000, information och problem

Jag har en Husqvarna 2000, som inte fungerar som den ska.

Finns det någon reparation/service manual att tillgå? Eller måste man lämna in den?
Vad kan det kosta tro?

Problemen är, vad jag upptäckt hittils:

Raksöm, över och undertråden verkar inte komma överens. Det blir ca 0,5-2cm fält där den inte sammanbinder trådarna, de ligger bara på var sin sida av tyget. Kör jag i låghastighetsläget så funkar det bra.

Sicksack, den ställer nålen till vänster, sen händer det inget mer, den går bara upp/ner, dvs den "sicksackar" inte alls.

Är nybörjare på detta, men har justerat in det mesta efter instruktionsboken.
Det jag inte har koll på är undertrådens spänning, hur ser man om den är felaktig?

Finns det någon sida på nätet med info om maskinen, jag har letat och letat utan resultat

/Patrik
-PC- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 13:18   #2
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag tror du måste lämna in den. Be att få ett kostnadsförslag innan reparationen utförs, så du kan bedömma om du vill lägga de pengarna. Du får nog dock betala för felsökningen oavsett om du reparerar eller ej. Felsökning kostar nog några hundra.

Hälsningar Annika
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 15:00   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
Jag tror arr det finns servicemanualer tll de flesta symaskiner.
Fast var man som vanlig konsument får tag på dem vet jag inte. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 17:24   #4
-PC- -PC- är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Var nyss in med maskinen till en reparatör, han tittade på den ett par minuter och sa 1250kr.

Den har nog kärvat ihop på grund utav att den stått oanvänd länge, plus att det var 2 sprickor i en "plastplutt", där man sätter mönsterplupparna (ujuj vilka fina ord ).

Det är visst ett vanligt fel, delen fanns på lager.
Felet kommer med åren, och har inte med hur mycket man syr att göra, utan det är plasten som krymper med tiden. Den sitter på en metallkärna som inte ger med sig, så då spricker plasten.
Han hade aldrig bytt den 2ggr på samma maskin, så byter man den klarar man sig nog sen.
De kanske har ändrat plasten till en bättre variant på senare tid, men det är bara vad jag gissar på

/Patrik
-PC- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 18:15   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
Skönt att du får ordning på din maskin.
Jag har hört att Husqvarna 2000 är en av Husqvarnas bästa maskiner genom tiderna.
Så den är nog värd att kosta på .
Lycka till med sömnaden. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 19:03   #6
-PC- -PC- är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Japp.
Kompisen ville inte ha något annat när hon letade maskin för ca 8-10 år sedan

Tackar, det var ju ett tag sedan man petade på en symaskin. Man får väl se vad det blir för kul i början

/Patrik
-PC- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 21:40   #7
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Har också denna maskin. Är för det mesta nöjd, kan ibland ha svårt att få till trådspänningen.
Sedan har jag problem med att nålen inte sitter helt centrerat. Vet inte om jag också kan vara drabbad av "plast krympningen" men det känns inte som det skulle vara så. Sedan har min pedal fått en ordentlig smäll i backen och kan börja tjuv köra MYCKET sakta själv. Liten trevlig egenhet, som jag vant mig med (ibland).
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 19:05   #8
-PC- -PC- är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Hämtade maskinen idag,han hade gått igenom och justerat in rubbet. Så nu funkar den fint

Ojsan, tjuvkörning lät inte så kul
Har du någon el-kunnig bekant som kan titta på pedalen? Är förhoppningsvis inte allt för svårfixat, det är ju inte kul om den smyger iväg ibland.
-PC- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 14:48   #9
Lilltrollet Lilltrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Vilken av 2000-maskinerna har du?
Jag har den första av dem och den är olivgrön från 1961. Annars finns det senare modeller som är vita, orangea och röda vad jag vet.
Såg en orange i onsdags på en symaskinsaffär i stan.

Har precis lämnat in den på service och ska hämta den på måndag. Reparatören nämnde det där med plastskivan i sömbildaren och som tur var är min sån hel fortfarande, men nu vet jag ju vad som väntar mig ;( spricker väl förr eller senare.

Dina problem lät lite som mina fast allvarligare. Min maskin ville inte sy alla dekorsömmar och så kunde de vanliga nyttosömmarna bli lite sneda som t.ex. raksöm. Om man drog runt maskinen för hand och sen backade tillbaka för hand så slog nålen i plåten runt spolkapseln..

Servicen går på 595:- och tar två dagar.

Ett tips är att köpa sömbildare A till den vita 2000-maskinen. Den har typ overlocksöm, trefaldig raksöm som är elastisk och två sömmar till varav en ser ut som osynlig fållsöm..
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Lilltrollet den 2006-03-25 klockan 14:51.
Lilltrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 14:59   #10
Lilltrollet Lilltrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
I fall nån undrar:

Vid service gås maskinen igenom och kollas för fel, man rengör och smörjer den och så ställer man in alla mekaniska inställningar som matartid, trådspänningar, stygnlängd och stygnbredd osv...
Plåtringen runt spolkapseln kollas också, för när de mekanskiska inställningarna börjar ställa om sig så händer det att nålen slår ner i plåtringen och orskakar små jack som tråden fastnar i. Om det finns sådana jack så slipas de bort.

Så när stygnen blir fula och sneda och det låter som att nålen slår ner i plåtringen så är det dags att lämna in. Service är ju sånt man får räkna med, det är ju nåt som krävs för att maskinen ska fungera.

Var sjätte år har jag hört att man ska lämna in om man inte syr så ofta. Syr man däremot ofta så ska den in på service en gång om året.

Bifogade bilder
 
Lilltrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 15:03   #11
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Citat:
Ett tips är att köpa sömbildare A till den vita 2000-maskinen. Den har typ overlocksöm, trefaldig raksöm som är elastisk och två sömmar till varav en ser ut som osynlig fållsöm..
Jag har den maskinen modell 6030 och måste säga att sömbildare A är ovärdelig. De andra har jag bara provat för att kolla att de fungerar. Sömmarna för elastiska tyger är jättebra.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 15:33   #12
Lilltrollet Lilltrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Jag tror att det är så att sömbildarna funkar till alla maskiner i 2000-serien. Jag har den första maskinen, men har sömbildare till efterföljaren, som funkar i min maskin..

..och ja, sömbildare A kan man inte va utan
Bifogade bilder
 
Lilltrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 15:56   #13
-PC- -PC- är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Jag har en 6010.
Är sömbildarna tillbehör, eller följer de med maskinen ny? Jag har A-D.
Mellan vilka år tillverkades/såldes den?

http://www.ringen.net/~pca/bilder/hk2000.jpg
-PC- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 23:55   #14
Lilltrollet Lilltrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Sömbildarna är standardtillbehör och till din maskin ska du ha så många som det finns på panelen längst upp ovanför rattarna på din maskin. Som du ser på den svartvita bilden ska min ha sömbildare A-D..

Ser på din bild att du har modellen som kom efter min maskin och den tillverkades från 1966 till 1972.

Ser även på bilden att du har sömbildare A som jag också har, men som egentligen inte hör till min.
Man kan köpa fler, men de kostar rätt mycket. En ny går på 300:- och en begagnad kan variera från lite och ingenting till 150:-.

När får du tillbaka maskinen från servicen?
Lilltrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 00:05   #15
-PC- -PC- är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Jag har alla sömbildare som hör till maskinen (4st).
Skrev 17/3 att jag fått tillbaka maskinen
Finemang att man fick veta tillverkningsåren!!
-PC- är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons