Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-17, 16:08   #1
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Är det värt att byta typ av covermaskin?

Jag har en Elna444 som jag syr väldigt mycket med. som med så många andra maskiner som man har så sitter jag och retar mig på en massa saker med den.

Det jag inte kan låta bli att fundera på är om En babylock skulle göra jobbet bättre. Finns det någon här som har någon erfarenhet och kan jämföra?

ska man isåfall ha en kombimaskin eller en separat coverstitch?

ELna444 köpte jag bl.a. för jag hade en idé om att använda baksidan av sömmen för dekorationer på tyget. Därför tänkte jag väl också att en maskin med mycket plats på högersidan var bra. Jag får det mesta att fungera, men det är alldeles för opålitligt för att våga använda någon dekorsöm på saker jag lägger ner en massa tid på. Risken att där blir några hoppstygn är för stor. Bandkantning fungerar för det mesta riktigt bra, men maskinen måste ju ställas om hela tiden och är jättekänslig för olika materialbyten. Pressarfotstryck måste ändras osv. En annan sak jag retar mig på är att man måste börja på provlappar i början på sömmar, det blir bökigt och drar sig för ofta i början på ett tygstycke. Syr man över tjocka sömmar blir det lätt hoppstygn, för korta stygn och eller tyget drar sig.

Är det här saker man måste acceptera med alla de här maskinerna? Jag har ju flera vänner som har samma som jag och vi har ju alla samma typer av problem med den. Visst gör jag fina sömmar, men ibland tröttnar jag på allt trixande.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 16:41   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Babylockarna är suveräna att sy på, men svindyra i inköp.

Kanske skulle din Elna må bättre efter ett besök hos sydoktorn.
Eller har du och din Elna blivit så osams att det är dax att gå skilda vägar.

Uppsök en butik och provsy babylocken. Se om det är den du vill ha.

Är själv ägare till en babylock Evolution, som jag är stört kär i.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 16:56   #3
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Har du testat en Evolve?

det jag funderat på är om jag skulle köpa en kombinerad, eller en separat isåfall. Evolve kan man ju komma över lite billigare än en Evolution.

Hur mycket använder du din coversöm? Är det bökigt att byta mitt i ett projekt? Min ELNA står ju bredvid, men jag byter färg så ofta. Ofta mellan momenten fållsöm och bandkantning. Då blir det ju ganska pilligt ändå och med bandkantaren kommer man ju inte undan pilleriet hursomhelst.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons