Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-24, 20:18   #1
T-shirt T-shirt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 6
Kantbandare Janome coverpro

Blir helt galen på min kantbandare till min coverpro! Fattar inte vad jag gör för fel. Hoppas någon kan hjälp mig!

När jag ska bandkanta är det precis som att något "tar emot" när tyget matas så när jag syr så går det väldigt långsamt och trots att jag har stygnlängd 3 så blir stygnen jättesmå, sömmen på avigsidan blir liksom "ihoptryckt" och när jag sytt klart och lägger ut mitt "verk" på plant underlag så blir inte tyget rakt utan böjt i en båge. Hoppas det gick att förstå nåt av vad jag menar... detta händer bara när jag kantbandar i trikåtyg.

Har testat att öka pressarfotstrycket, minska det, öka diff.matning, minska diffmatning, ändrat stygnlängd osv. Inget hjälper.

Vad är det som är fel?

Tacksam för svar!
T-shirt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 16:11   #2
Marika Marika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 47
Bandkantare

Hej! Har ingen erfarenhet själv, men kanske kan du få hjälp på denna blogg.
http://kokalal.blogspot.se/2009/12/a...ll-janome.html

Lycka till /Marika
Marika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 16:14   #3
Marika Marika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 47
Kantbandare

Hej! En till blogg, som kanske kan hjälpa dig.
http://gekko-attsyengecko.blogspot.s...ips%20CoverPro
Marika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 19:51   #4
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Jag har också haft det här problemet. Det har dock berott på flera olika saker och olika olika gånger. Jag när en liten hatkärlek till de här covermaskinerna ;-) hursomhelst, oftast har det berott på att undertråden är för hård trådspänning. Andra gånger är det tyget som är stretchigt och att jag ska låta bli att ha det i de där hällorna som finns i bandkantaren och så ska man försöka se till att tyget matas genom bandkantaren utan att det dras ut... hällorna är ett av problemet, men hjälper det inte att låta bli dem så kan du hjälpa till med den lilla skuvmejseln som följer med maskinen ;-)

kör du trevik eller fyrvik?
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 16:37   #5
T-shirt T-shirt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 6
Tack för era svar!

Har experimenterat en del sen jag skrev inlägget och tror att jag har kommit fram till nåt som funkar ok.

Precis som Fruhilde skrev så hoppar jag över att stoppa in tyget i dom där hällorna. Sen sätter jag diffen på 0,5, stygnlängd 4 och så istället för att klippa tyget i bredd 4,2 så har jag bredden 3,9. Med dessa justeringar så fungerar det mycket bättre!

Jag kör 4-vik men har även testat 3-vik, föredrog dock 4. Kändes så tunt i kanterna annars!

Känner verkligen igen den där hatkärleken till coverpron! Ibland vill man bara kasta ut den genom fönstret! Haha
T-shirt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons