Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-04, 19:29   #1
jezz81 jezz81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 9
Angry Min symaskin har blivit knas

hej svejs. Har en mängd frågor ang en symaskin ja haft i ngt år. Vet i regel inget om symaskiner förutom att sy så nu mär den har börjat knasa sig så blir jag orolig.

1. Den har vissa svårigheter med att mata fram tyget
2. stretch tyg matas alltid åt sidan oavsett tryckstyrkan i foten
3. övertråden har en förmåga att åka ur nålan vid start lite allt för ofta alternativt åka ned till undertråden i dubbelvarv vid avslut.
4. Den förr så tysta melodi som kom från maskinen låter nu som en dundrande motor, trots att ja kollat efter tråd o damm.

Så vad tror ni ska jag lämna in den på service (vart man nu gör det i sthlm) eller ska ja slänga min stackars lilla elna

Hjälp
jezz81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-04, 20:17   #2
Clirka Clirka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 20
jag tror att service är det bästa alternativet, om du tycker om maskinen och om den syr bra i vanliga fall, men är den väldigt gammal så kan det ju vara en ide att överväga om det kan vara dags att byta..
Clirka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 08:37   #3
Solxyzx Solxyzx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 8
Hej!

Vilken model av Elna är det? Jag hade en Elna model Elnita 220 som betede sig på liknande sätt. Jag provade att laga men det blev aldrig bra och problemen kom tillbaka. Jag har nu bytt till en Janome och är jätte nöjd.

/Susanne
Solxyzx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 22:13   #4
jezz81 jezz81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 9
Hmm bra fråga...det står 2110 på den...
jezz81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-06, 08:06   #5
SthlmDoe SthlmDoe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 5
Har du köpt den ny eller begagnad? Garanti var det jag tänkte på isf.

(1) I alla material lr bara vissa?
(2) Testat med lite kortare & smalare stygn just i stretch?
(3) Har du "dragit" igenom tråden ordentligt i nålen, så du iaf har en 10cm (väl tiltaget) igenom? <-- Kan bero på vilket läge trådföraren är när du "börjar" sy.
(4) Har inte skruvat just den modellen själv, men ser ut som den har en CB-gripare. I så fall kan du ju ta ut hela griparen och göra rent samt droppa på en liten droppe olja, Brukar göra susen på dom systemen. Kan givetvis vara annat, svårt att säga utan och ha sett den.
"trots att ja kollat efter tråd o damm." vet ju inte om det är vid griparen du tittat

Du ska nog inte behöva kasta din lilla Elna iaf

ALT. Lämna in den för ett kostnadsförslag på en verkstad så kan man ta reda på vad det är som "krånglar" utan att det kostar dig nått.

/MVH Mattias
SthlmDoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-06, 10:09   #6
jezz81 jezz81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 9
Hmm det ska jag genast kolla upp.. Med griparen menar du då det där området bakom där man sätter in undertråden. Har inte så stor kolla på symaskinens delnamn =) jag tog iaf ur spolen o sen den lite större metallringen som sitter fast med klämmor...olja kan nog va en smart idé men då ja inte vet vart ja ska droppa det så får ja nog följa ditt förslag på att lämna in den då =)
jezz81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-06, 12:55   #7
SthlmDoe SthlmDoe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 5
Du har korrekt om griparen.
När spolkapseln inte är i och du tagit bort "ringen med klämmorna" så är griparen bakom. Den är halvmåne formad, den löper runt där nere "kant mot kant" så att säga. En liten droppe olja på kanten, där det är metall mot metall.

Kan vara värt att testa iaf. =)
SthlmDoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-07, 09:29   #8
jezz81 jezz81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 9
Ja det måste ja testa =) Bara en liten fråga innan...vilken olja hehe, för ja antar att olivolja i maskinen inte gör nytta.
jezz81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-07, 10:50   #9
SthlmDoe SthlmDoe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 5
Haha, näh. Olivolja är bättre till annat. =)
Helst "vanlig" symaskinsolja, d.v.s en tunn och lättflyktig olja. Borde du kunna hitta i en symaskinsaffär, Järnina, Åhlens? eller nån "välsorterad" tygaffär.
Kolla så du inte har nån liten olje tub med bland tillbehören till maskinen, brukar finnas olja där.
SthlmDoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons