Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-10-10, 14:16   #1
gopersikan gopersikan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 2
Broms på industrioverlock?

Hej!

Jag köpte en gammal goding för några veckor sen som är från 50-talet tror jag. Det är en Union Special 39500 AF och jag har tänkt mig att den ska hålla minst 50 år till

Den fungerar klockrent, men jag har ett problem - den syr ju tokfort!
Jag hade bara sytt på moderna overlockar innan jag köpte denna, och på dom kan man ju reglera hastigheten med pedalen, men eftersom det här är en gammal industrimaskin funkar ju inte det.
Jag hittade bromsen (hon jag köpte den av visste inte så mycket om den, jag har fått klura ut hur den träs och fungerar med hjälp av gamla dokument jag hittade på nätet), men det går fortfarande alldeles för fort för mig.

Finns det något knep för att öka bromsen, eller på något annat sätt få ner hastigheten? Jag har inte hittat någon info om det, men så är det ju också en väldigt gammal maskin som det inte går att hitta mycket info om överhuvudtaget...
Bromsen är en sån typ som har en pedal där en kedja går upp till själva bromsmekanismen, men det skulle ju vara gött om man på något sätt kunde få bromsmekanismen att stoppa upp ännu mer. Om ni förstår vad jag menar.

Eller är det så illa att det är övning som gäller? Som det är nu är det knappt att jag klarar vanliga raka sömmar, och jag hade tänkt ha den till lampskärmar (som har massa böjda sömmar), så det kan ju bli ganska intressant
gopersikan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 15:05   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du kan väl reglera farten med pedalen, trampa ner väldigt lite och försiktigt.

Så gör jag på min maskin som kan komma upp i en hiskelig fart
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 15:45   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man får styra med pedalen, öva på att bara trycka mycket lätt och försiktigt. Men....

Men man ska också tänka på att industrisymaskin inte är som hemsymaskin, de är trimmade till att fungera just till det de ska sy på.. T.ex. en industrimaskin kan vara trimmad till att sy bh, en anna till att fålla lakan.

Jag är inte 100 på overlock, men på industrisymaskin kan man byta ut kugghjul/drev (motor till maskin) så maskinen kan bli långsammare. Men då måste man ju veta hur man ska göra och också ha hårdvaran att byta ut med.

Jag kan som sagt inte mkt om industrigrejer, det finns folk här på forumet som är lite kunnigare än jag.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 18:18   #4
gopersikan gopersikan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 2
Det är helt enkelt övning som gäller då, att helt enkelt hitta ett läge på pedalen där det går långsammare (verkar just nu omöjligt eftersom den drar igång i helt galen hastighet så fort man nuddar pedalen haha).

Hon jag köpte den av hade inte använt den så mycket, men hennes mamma hade tydligen använt den väldigt mycket när hon sydde kläder åt ungarna när de var små, så det borde ju finnas hopp för att även jag ska kunna sy lite svängda sömmar tids nog. Jag får helt enkelt plocka ihop massa gamla lakan och sitta och sy meter efter meter tills jag kommit på tricket

Tack för svar!
gopersikan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 18:30   #5
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
På industrimaskiner brukar man kunna ändra "vinkelingen" på pedalen och genom att ändra den så kanske du upplever att hastigheten blir lättare att kontrollerad.
Ett annat tips är att du gasar med den ena foten och placerar den andra fotens tåspets på pedalens bakkant för att lättare kunna bromsa maskinen.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hastighet, industrimaskin, overlock

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons