Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-05, 12:32   #1
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Lightbulb I god tid för en God Jul?

Det är aldrig för tidigt att börja...

140 dagar till julafton idag den 5 augusti! Har du börjat förbereda julklapparna?

Med inspiration från andra websidor startar jag denna tråd. Visst känns det konstigt att börja tänka på snö och adventsljus i detta vackra väder, men samtidigt: ju tidigare man börjar desto mindre stress på slutet.

Vad har du tänkt att göra och ge bort i julklapp? Eller gör du dina egna julkort?

Låt oss inspirera varandra! Dels med idéer om vad man kan göra. Men också att kanske dra igång i tid i år... d.v.s. det där som man alltid säger "nästa år ska jag minsann börja i god tid".

Jag brukar göra julkort, till dem som jag vet uppskattar handgjort. Vill gärna göra nåt som samtidigt är användbart. Genom åren har det blivit kort med t.ex. maskinbroderade lace-änglar (att hänga i julgran eller fönster), en liten börs med några tepåsar i, en adresstag till resväskor. Nu funderar jag på vad årets "grej" ska bli.
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 13:55   #2
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Just så tänker jag varje år och ändå far jag alltid omkring i vild panik sista veckan före helgen.
Jag har också många gånger tänkt att sy upp ett litet lager med bra gebort-saker som brödkorgar, väskor och nessar som kan komma till pass när det blir bemärkelse eller annat att fira. Men aldrig att jag har fått ihop något att lägga på lager utan det är panikmetoden som gäller där också...

Julen är ju rätt förutsägbar så det BORDE gå. Jag har tänkt göra varsin sidenpyamas till mina döttrar om jag kan komma över sidenstuvar som räcker till. Ett par boxershorts och ett litet linne i storlek 36 tar ju inte jättemycket tyg. Kollade på Siden-Carlsson när jag var i Stockholm senast men där fanns inga stuvar som passade detta projekt just den dagen. Man ska ha lite tur också.
Men jag tänkte ge dem varsin portmonä med en peng i, det kan jag i alla fall sätta igång med så snart det blir dåligt väder. Småbitar att göra plånböcker av enligt Christl-mönster, det har jag så att det räcker min tid ut...
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 14:13   #3
HAGABRODYREN HAGABRODYREN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 210
Bra att sätta igång en tråd för ideer till jul.Jag håller så smått på att fynda lite på tygreor och liknande som man kan ha användning för till jul. Men det är svårt att tänka jul nu när solen skiner.
Men nåt som blev uppskattat förra julen var ljuspåsar att ge bort ljus i lite roligare med nåt man gjort själv. Då fyndade jag på loppisar handdukar och örngott som har man tur så finns det ett broderi på dem.
Till i år har jag inte kläckt någon ide ännu.Vad man vet är ju närmare man kommer desto mera bråttom speciellt om man redan vet att en viss försäljning kommer att bli.
HAGABRODYREN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 14:30   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Slog mej här om dagen att jag faktiskt skulle sy nya gardiner till köket redan förra julen men orken räckte inte till då. Så tanken slog mej faktiskt att jag skulle kunna sy dem redan nu men har inte hittat något stort, snirkligt hjärta i redwork ännu så det får jag väl leta upp först. Tanken på broderade julkort är också trevlig. Kanske man kan komma i rätt stämning om man sätter på lite julmusik
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 15:08   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag sydde julkort i mars tror jag det var. Har en massa passepartoutkort och jag tog jultyg och sicksackade fast det med guldfärgad tråd, lade vadd bakom och limmade fast baksidan. Fick till 18 st ungefär, så nu är det avklarat. Har inte haft hemgjorda julkort sen gu vet när. Hemgjorda saker är inte så uppskattat i vår släkt, antagligen fick barnen för mycket hemgjort när de var små så de skyr det nu, tyvärr.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 10:26   #6
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
bra med en jultråd! jag brukar försöka sprida ut julklapparna över några månader för att det inte ska kännas så mycket i plånboken, men hemgjorda julklappar har jag inte ägnat mig åt i någon större utsträckning. vore kul att testa, så här ska jag hålla ögonen
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 10:39   #7
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
Tips

Nu kom jag precis på vad jag ska sy åt de lite större barnen - varsin personlig vetekudde! De nästan slogs om den vi hade så vi var tvugna att köpa en till, nu kan de få var sin helt egen i en personlig stil
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 10:59   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det var inte så dumt! Jag sydde massvis med vetekuddar förr och nu har jag ett mönster på någon slags vetekatt som jag köpt på Bear Patch. Men det gäller att få tag på vete, förr fanns det på Lantmanna/Granngården men jag har hört att de slutat med det, fast jag har inte kollat. Men hälsokostaffärerna kanske har. http://www.bearpatch.se/images/VRM0501.jpg
Visst ser de härliga ut.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 12:31   #9
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
åh vilka härliga! ja det är väl det som blir utmaningen - fyllningen... finns det inte något annat som också kan funka att ha i en värmekudde?
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 12:37   #10
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Har sytt några vetekuddar, bl.a som julklapp. Jag brukar fylla mina med rundkorningt ris, fungerar bra.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 13:12   #11
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
kladdmajor/spishanddukar, väskor, virkade grytlappar o stickade disktrasor ger jag i julklapp. det har blivit uppskattat hittills i allafall.
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 10:20   #12
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
Citat:
Bir skrev: Visa inlägg
Har sytt några vetekuddar, bl.a som julklapp. Jag brukar fylla mina med rundkorningt ris, fungerar bra.

Lycka till!
ok, det låter ju bra, enkelt att få tag på. funkar det lika bra som vete?
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 13:57   #13
Djinn Djinn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 16
De finns helt vete att köpa på Lantmännen/Granngården. Hade de i mina vetekuddar. Tror de kan heta fodervete. Fråga personalen i butiken dom borde veta.
Djinn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 16:01   #14
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Vete eller ris eller andra korn spelar ingen roll. Allt fungerar.
Däremot är det inte så lyckat att använda fodervete, havre eller annat som är oskalat. Anledningen till detta är att skalen torkar fort och vill gärna stickas (i extramfallen kan de även bli en brandfara och antändas).
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 16:22   #15
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Jag brukar också börja i god tid med julklapparna, handbroderade örngott brukar vara en återkommande favorit.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons