Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-09-29, 23:23   #1
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Gammal grön Husqvarna

Mina föräldrar ska sälja huset och har dumpat en hel del grejor hos mig bl a ett kvitto på farmors gamla gröna Husqvarna symaskin. Den står nere i min källare och är min extra symaskin som fortfarande används till "oömma sömmar". Priset 1964 var 952 kr vilket måste ha varit en förmögenhet på den tiden.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 00:52   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Roligt med gammal arbetshäst

Ja, saker förr i tiden (fram till tidig 60-tal) var jättedyra OCH har hög kvalité så att de kan hålla i 100 år om man tar hand om dem. Då på den tiden så köpte man saker efter noggrann övervägande och för att de ska hålla länge, och tog hand om dem.

Nu för tiden är allt billigt skräp, även produkter med hög pris är sämre kvalité än om man jämför med för 50 år sedan. Nu för tiden vill tillverkarna att du ska köpa nytt fort.

Inte bara symaskiner var dyra. Jag tror att TV var jättedyr också.

Jag har en gammal Pfaff 332 från 50-talet och det märks verkligen skillnad i tålighet! Den syr villigt även med kantstötta nålar och all slags skräptråd. Och den känns mycket mjukare att använda, tar inte emot alls när man vrider på hjulen. Det är ju viss skillnad nu för tiden ska man bara olja vid spolen, och förr i tiden ska man olja på 50 olika ställen. Jag tror inte riktigt på att daegns maskiner är oljningsfria. Nej. Dagens maskiner står det trots allt i manualen att man ska lämna in för service 1 gång per år. Det säger ju lite. Nej, förr i tiden kunde man göra det själv, bara att följa alla oljemärken. Märkt med text olja (oil, öl, etc), eller röda märken.

Och 100% metall, även skal är ju lite skillnad i hållbarhet. Ok min pfaff 332 har förvisso plastvred, men bortsett från det så är det metall. (räknar inte motorn, för där måste man ju ha plast o så för isolering för el)

Ja synd bara att jag alltid får ont i ryggen av att arbeta med den och att den itne är SÅ bra för pillarbeten (lite sämre kontroll) men den står definitvt kvar. Jag använder mest den för att sy veck och rynkor med veckapparaten. Fungerar bäst på den maskinen. På min "nya" pfaff (som är paj nu) så kändes det inte SÅ bra att sy med veckapparat.. Det låter så mycket, och nålen glider ibland ur.. känns inte bra alls. Men på gamla är det bra.

Senast redigerad av ichigo den 2007-09-30 klockan 00:56.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 08:45   #3
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Min mor köpte sin gamla gröna husqvarna precis i början av 60-talet och jag har övertagit symaskin inklusive kvitto. Hon jobbade på virologen på Sahlgrenska och hon har berättat att symaskinen kostade ganska precis en månadslön. Tänker man på det så kostar visserligen de flesta symaskiner idag mindre än en månadslön (vilket beror på vad man tjänar naturligtvis). Men å andra sidan så kommer de knappast att tugga och gå om femtio år.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 11:40   #4
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
Har också en gammal grön Husqvarna som har varit min mormors, hon köpte den 1958 och betalade 20 kr i månaden för den då på avbetalning. Först detta året lämnade jag in den på service, har faktiskt inte behövts tidigare. Mormor tog väl hand om den å likaså har jag gjort. Har nu utökat min samling med en Pfaff overlock maskin, men gamla bettan används flitigt hon med:-).
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 17:11   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Blir nostalgisk över min egen gröna HQ maskin. Inköpt på 80-talet för 475 kr, helservad och i orginalväskan. Maskinen är från -57 och går som en klocka trots sina 50 år på nacken. Konstigt att det var bättre förr
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 21:51   #6
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
Min bruna singer är inköpt 1968 för 375kr,
begagnad av min mormor,
fungerar som en klocka.
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons