Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-07-04, 00:06   #1
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Tygaffär Aix-en-Provence

Jag ska till Aix-en-Provence och Trets i augusti. Är det någon som känner till tygaffärer där eller som kan franska och vet vad tygaffär heter på franska så att jag kan leta vidare.

Borde inte köpa något men man kan alltid titta och känna på dem.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 08:51   #2
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Så kul, Aix är en trevlig stad. Kommer dock inte ihåg om det finns några tygaffärer. Men de typiskt mönstrade Provence-tygerna köper man på marknaderna, dels i Aix men även i byarna runt om.

Ha det så trevligt.

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 14:48   #3
Pima Pima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 16
Hej
kom just hem från Aix men utan tyger. Hade inte det fokuset den här gången. JAg tycker det har varit svårt att hitta bra tyger för många är plastade/vaxade för utomhusbruk eller i polyester. Men det finns en affär mitt i Aix. Tre dagar i veckan finns en mycket trevlig marknad och om du är där en lördag så passa på (den är störst och bäst då). Annars tror jag det var på tisdagar och torsdagar också. Marknaden är uppdelad och det finns en del med blommor, en med grönsaker och en mindre med fisk och på lördagar finns en stor del med kläder och traditionell loppmarknad. Det är lite svårt att beskriva men på det lilla torg där det finns frukt, grönt och honung mm går en gata norrut (den till höger) mot blomstermarknaden. Där ligger en välsorterad tygaffär. I övrigt så finns det ofta även tyger i de "turist"-affärer som säljer lavendelpåsar, heminredning mm, men som sagt, jag tycker det har varit svårt att hitta i bra bomullskvalitet.

Hör gärna av dig och berätta hur det har gått.

Lycka till!
//Pia
Pima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-16, 22:12   #4
petitess petitess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 5
Bodde i Aix några månader, men träffade aldrig på någon bra tygaffär. Det finns en på Place Richelme. Den är inte så stor, men har tyger både till inredning och kläder. Annars är det mest de vanliga provençalska mönstren (finns att köpa i butiker överallt och på marknaden).

Om du ska förbi Marseille så finns det en gata med en massa billiga tygaffärer efter varandra... om jag bara kom på vad den hette!
petitess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-16, 22:41   #5
petitess petitess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 5
Jo, förresten: Rue de Rome i Marseille. Ganska säker är jag.
petitess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 22:36   #6
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Tack för tipsen. Jag har kommit tillbaka från Aix och ni har helt rätt. Det är ingen stad man köper tyger i. Mönsterna från Provence är trevliga men det var inte gardin- och heminredningstyger jag var intresserad av den här gången. Någon annan gång kanske men inte just nu.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons