Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-05-20, 23:55   #1
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Sortering av tyglagret

Jag har precis sorterat och packat om alla mina tyger. Det blev tungt att bära ner dem i källaren. Nu blir det ransonering på nyinköp - enbart det som behövs för att sy klart ett projekt! Max 5 saker att hålla på med i taget och dessutom ska de 5 sakerna bli klara innan jag påbörjar något nytt. Första prioritering blir gardiner till vardagsrummet (för att få bort mycket tyg), två baddräkter till i sommar, sy ihop den röda stickade koftan som jag började på för måååånga år sedan och sist men inte minst sy en liten mantel som redan är tillklippt.

Ett stort broderi som snart är klart packas ner när jag ska resa!

Hårda bud men så ligger det till. Det känns som jag har tyg och garn för en halv förmögenhet liggande.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 08:15   #2
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Talking

Oj vad skönt att höra att de finns fler tyg samlare hihihi. Ja man skall kanske börja med att göra som du Helene lägga upp en strategi om att man måste göra sakerna färdiga innan man börjar något nytt, låter ju bra men de fungerar inte riktigt hos mig efter som jag har så många på gång samtidigt bådde till mig själv och andra. Men dock värt ett försöck.Lycka till. Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 09:37   #3
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Ja jag skulle tro att vi är vanligare än man tror. Ett litet tips har jag som jag gjorde. När jag flyttatde för några år sedan så blev alla mina tyger liggandes i lådor och säckar som jag nu packat upp (för att genast packa ner igen då vi skall flytta ) Jag har sålt en massa tyger på en lokal marknad sålt på tradera mm och jag tar med mej till vår handtvekrsjunta för att sälja av billigt eller byta till annat. Jag har/hade mycket barntyger och mina barn är stora nu så de blev bara liggande. Jag är inte av med allt ännu men tänkte sätta ihop färgpaket och sälja på nätet. Hoppas att detta varit till hjälp!

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 10:33   #4
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Usch jag står nog inför samma dilemma. Var och köpte plastbackar i helgen för att få lite bättre plats och ordning på tygerna. Är lite orolig att komma fram till samma slutsats.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 15:30   #5
charliseelisa charliseelisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 141
Då har ni inte sätt mitt garage-fullproppat med diverse tyger men välsorterat så jag hittar näst intill varje tygbit.Tur att jag har elva barn med olika önskemål och man som gärna tar på sig det jag sytt!Än tänker jag inte sälja mina godsaker men tids nog möts jag nog också av att behöva skiljas från mina hjärtesaker.Skulle vi behöva flytta blir det svårt att få plats till mitt stora lager.Har visst funderingar på att starta ataljé Krassow men tiden får utvisa det!
charliseelisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 18:16   #6
agnwil agnwil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 179
Jag har också en hel del tyg och garn i min samling. För några år sedan försökte jag begränsa mig och sa att jag ska göra klart alla halvfärdiga arbeten i skåpen innan jag köper något nytt. Det resulterade i att jag efter ett tag helt tappade lusten att sy. Sen tog det länge innan lusten kom tillbaka. Det blev bättre när jag tillät mig själv att köpa nytt och påbörja nya arbeten både med tyg och garn.
Nu försöker jag ibland göra klart en del som ligger och väntar, men om jag får lust till att göra något nytt köper jag tyg och mår bra.
Det har blivit en del tygköp på rea och loppis också som kan vara bra att ha t.ex. till lappteknik.
Nyligen köpte jag plastlådor och sorterade mina tyger så att det är lätt att hitta.
agnwil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 16:01   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag är också en tygsamlare, men "tack och lov" är jag nu en docksömmerska, syr bara i ca 1/8-skala (lite mindre än Barbie) så tygbitarna behöver inte vara så stora nu för tiden, tack och lov! Men jag har allt många lådor med gamla tyger från tiden då jag sydde människokläder...

Jag har en hyllsystem (tänk Billy-hyllor, men lite djupare, jag byggde den själv) och i några hyllor ligger tygerna. De tyger jag använder. Resten ligger i lådor i skåp och under arbetsbordet. (jag bor i lägenhet så jag har inte mycket till förvaring)

Visst tenderar man att samla och samla, och samla.. Sy/hobbymaterial bara växer och växer... Jag har sådan där sortimentbyrå som gubbar har för skruvar och sånt. I början har jag en liten en med 18 lådor. Nu har jag 4 stora byrå... Jag fyller dem med knappar, spets, pärlor, alla sorters nålar, spolar, pressarfötter, sytråd, ja lite allt möjligt. De är verkligen bra att ha som förvaring.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 16:24   #8
expoze expoze är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 228
hehe det är väl bättre och roligare att ge bort alla tyger till mig och köpa nytt
expoze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 16:45   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det är sant. Jag funderar på att ge en påse med tyger till reningsborg. (secondhandsbutik med god motiv) jättefula tyger ändå tidig 90-tal, usch.. haha
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 16:49   #10
expoze expoze är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 228
Citat:
ichigo skrev:
Ja, det är sant. Jag funderar på att ge en påse med tyger till reningsborg. (secondhandsbutik med god motiv) jättefula tyger ändå tidig 90-tal, usch.. haha
ja då kan du ju köpa nya tyger för att värma de hyllorna som blir tomma eller hur! (Nåt att skylla på i alla fall) hihi
expoze är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons