Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-22, 15:08   #1
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Ritprogram på datorn

Vad använder ni för ritprogram på datorn när ni ska göra t ex loggor som ska tryckas/broderas, rita bilder som används på t ex websidor eller ska förstora/förminska/redigera redan existerande bilder?

Jag är inte nöjd med MS Paint som vi har på jobbet och det finns inget installerat på min dator längre som jag har licens att använda. Tar tacksamt emot tips och motiveringar varför programmet är bra!
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 15:58   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
När det gäller att ändra stl o klippa til bilder använder jag Picasa det är ett gratisprg som man kan göra en del i o som fyller mitt behov i alla fall.

/Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 16:03   #3
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
Jag satt i en studentförening förut som Overallansvarig och hade främst hand om att beställa broderade märken. Jag använde mig av Adobe Illustrator, som är vektorbaserat. Det har fördelen att du kan förstora upp hur mycket som helst utan att det blir pixligt.
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 16:28   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag arbetar också i vektorformat när det gäller sådana bilder, dvs att det inte är fotografiska bilder. Det är vad proffsen arbetar med, dvs i vektorformat.

Lätt sätt att beskriva vektorformat är att teckensnitt är i vektorformat man kan dra upp i storlek utan att det blir pixligt och det kan man se i word t.ex, när man väljer storlek 10 och ändrar till storlek 72 och det är fortfarande fint och skarpt utan pixlar.

Sedan finns det ju flera olika program. Det är en smaksak vad man väljer. Brukar vara så att man väljer en och sedan blir man trogen det programmet. Själv hör jag till CorelDraw-lägret.

Lång lista på mjukvara som stöder vektorformat och som du kan se, finns det också gratis sådana (tydligen använder en del inkscape om det skall vara gratis):
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...aphics_editors

Om du någonsin har arbetat med t.ex. Embird så blir steget inte så stort eftersom brodyrprogram ofta använder vektorformat när man ska rita bilder.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 16:37   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vill också tillägga att man nog ska ta någon vanlig program eftersom som nybörjare vill man gärna kunna skaffa kurslitteratur, onlineguide, tutorials osv.. Och gärna på svenska ifall man vill ha.

Om man kan nöja sig med engelsk "utbildning" så har man mer att välja på. Men om man vill ha svensk kurslitteratur så ska man välja antingen Illustrator eller CorelDRAW (då båda programmen också finns på svenska).

Om du frågar en som använder illustrator så kommer han/hon att propagera för det. Samma sak om du frågar en som använder CorelDraw. Själv har jag använt CorelDraw ända sedan version 3 och nu har jag X4 (vilket är version 14)

Priset kan avgöra också vad man väljer.

På biblioteken finns det böcker om båda. Hur det är med illustrator vet jag inte, men med Coreldraw gör det inte så mycket om boken är någon version för gammal eftersom grundprincipen att rita former med beizerverktyget osv är samma.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 20:09   #6
pigge pigge är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 23
Jag kan rekommendera Incscape till vektorgrafik. Det är gratis och fungerar bra. Har man inte tillgång till Illustrator eller CorelDraw på ett eller annat sätt så är de väldigt dyra att köpa.

Länk till lite starthjälp på svenska: http://ubuntufranborjan.wordpress.co...kscape-skolan/
pigge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 08:41   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag kan också rekommendera InkScape. För mig har det fungerat utmärkt, även om jag konstruerar mönster mer än loggor.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons