Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-12, 13:21   #1
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Hur läggs bystveck eller bystinsnitt till?

Har sytt en tunika, som jag tycker blir lite tight över bysten. Vill sy den igen, men funderar på om det skulle hjälpa att lägga till ett insnitt vid bysten. En sån där kil, ni vet, i sidsömmen. Vet bara inte hur jag ska få till det? Ska man lägga till några cm, på längden just där, (och rita ut en sån där utbuktning som det brukar vara), när man ritar av mönsterdelen? Eller ska jag bara göra mönsterdelen större, å strunta i insnitt? Svår förklaring på vad jag vill ha hjälp med, kanske? men någon kanske förstår och kan hjälpa mig, när jag själv har hjärnsläpp...
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 13:44   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
På engelska kallas det för ett FBA full bust adjustment och jag vet att det har varit uppe i en tråd innan här på sidan, men jag vet inte riktigt hur jag skall hitta den.
http://stitchesandseams.blogspot.com...tutorials.html har flera instruktioner för detta för olika typer av snitt.
En sökning på google brukar lösa de flesta problem.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 19:20   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Menar du verkligen insnitt? De är till för att ta bort vidd på önskade ställen och forma plagget runt kroppen.

Är formen på tunikan bra förutom att den är lite trång så bör det bara vara att öka storleken lite. Det går ju att förstora plagget enbart över bysten men inte midjan.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 20:40   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det här är väldigt vanligt, de flesta mönster är gjorda för b-kupor och om man har större bröst så behöver man justera detta på framstycket, det behöver vara dels vidare men även längre, tekniken är inte speciellt svår och har man en gång lärt sig hur man skall göra så är det lätt att fixa till ett mönster. Det ger en slankare siluett och ett mer välsittande plagg, man slipper tex de sneda "veck" från bysten mot sidorna och en utstående mage fram med en alltför kort fållinje
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 10:05   #5
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Tack, syfantasten, du förstod precis vad jag var ute efter! Återstår att se om jag vågar mig på att göra om mönstret!
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons