Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-27, 18:00   #16
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Svar till Christer

Några exempel på frågor följer

Skall stavfel rättas?
alt.
-i rubrik
-i text

Skall diskussioner som hamnat fel flyttas?
alt.
-Alltid
-Bara i undantagsfall.

Skall "citat" kunna tas bort? alt.
-nej
-ja
-om de är längre en tex. 5 rader.

Skall forumvärdar kunna ändra utan att meddela först?
-ja
-nej

osv

Lämpliga frågor kan vi väl hjälpas åt med /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 18:15   #17
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Ok. De där frågorna har vi redan en tämligen bestämd uppfattning om Ullis och jag. Andra får förstås tycka annorlunda, men med erfarenhet av hur vi gör på andra forum så resonerar och svarar vi såhär:

Skall stavfel rättas?
Ja, i rubrik. Varför? För att underlätta sökning efter ämnen, andra som vill diskutera samma saker skall kunna hitta det enklare.

Skall diskussioner som hamnat fel flyttas?
Alltid, av samma skäl som ovan. Hänvisning skall lämnas om det är inlägg som är skriva nyligen.

Skall "citat" kunna tas bort?
Ja de måste ibland tas bort, om någon citerat ett inlägg som i sin tur blivit borttaget/ändrat (tex ett personangrepp). Men att trimma dem för att de är för långa etc känns meningslöst.

Skall forumvärdar kunna ändra utan att meddela först?
- Ja, om det är något som uppenbart bryter mot våra regler.
- I osäkra fall tar man först diskussion inom moderatorerna, eller med Ullis och mig. Det gäller tex copyrightsaker, som inte alltid är så uppenbart vad som är rätt och fel.

Skall forumvärdar kunna ändra utan skriva varför?
- Ja om det var för att justera rubrik på hela ämnet eller flytt
- Nej annars skall man göra det. Tyvärr finns ingen funktion som gör det tvingar moderatorer att fylla i det där men vi skall påminna.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 18:15   #18
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Det är helt oacceptabelt för mig om någon skulle gå in i ett inlägg jag har skrivit och ändrar det - oavsett avsikt. Antingen tar man bort det helt och skriver då varför eller så låter man bli det.

Jag har inte sett många inlägg under min tid på sysidan (snart tre år) som behövt modereras och jag måste ifrågasätta om det verkligen är värt att ha moderatorer. Tyvärr är det ju som liftarens guide säger om presidenten för universium - ingen som någonsin skulle söka jobbet skulle vara lämplig.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 18:18   #19
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Jag har varit moderator och det var inte lätt att vara det. Jag var rädd för att ändra det jag skulle just för det kunde bli fel.
Jag tycker det är jättebra att det finns dom som vill ställa upp som moderatorer. Men visst måste det finnas regler som dom ska följa, det gör det redan. Det tar nog sin tid innan det kommer att fungera OK.

Kämpa på alla goa sysidefolk, vare sig du är medlem, moderator lr admin.
ÅsaS
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 18:32   #20
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Det är helt oacceptabelt för mig om någon skulle gå in i ett inlägg jag har skrivit och ändrar det - oavsett avsikt.
Det är lätt att säga men inte lika lätt att applicera - tex de fall där någon fäller ett mindre smickrande omdöme om en annan person i diskussionen, men i övrigt skriver ett vettigt inlägg.

Det är min erfarenhet att om man bara tar bort det lilla tillmälet man slängde ur sig i debattens hetta så uppfattas det mindre störande för personen som skrev, än om man kapade bort allt som denne ansträngts sig för att skriva ned. (Ibland måste dock hela inlägg bort förstås, det beror helt på vad som skrivits)

Men jag håller med om att peta i inlägg för att fixa stavfel etc är att övermoderera - en persons sätt att skriva är ju dennes personlighet och egenskaper och det skall man inte ändra, så länge inlägget följer våra regler.

De två typer av inlägg vi fått mest rapporter om under åren är dels personangrepp - det kan faktiskt vara en rätt bitskt ton här ibland, när det hettar till - och ju snabbare vi kan "släcka" en sådan debatt desto mindre skada blir det.

Det andra är upphovrsättsbrott, länkar till kopierade mönster, uppmaningar om att dela med sig av köpta broderier. Knepiga frågor och inte så lätt att dra en gräns för vad som är OK och inte. Dessa saker har vi nu sagt att Ullis och jag skall kika på, innan de modereras.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 18:36   #21
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag undrar dock om det inte är på gränsen till upphovsrättsbrott att gå in och ändra på vad någon annan har skrivit. Att så bara ta bort ett ord eller rätta en felstavning i en text någon annan har skrivit kan verka ack så oskyldigt men jag tror man skall vara väldigt försiktig med sådant. Vi hade den diskussionen på ett annat forum och sakkunniga sade att man är ute på gungfly om man modererar på det viset.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 18:39   #22
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Svar till Christer igen.

Jag tror att ungefär där hade man hamnat (åsiktsmässigt)om frågat medlemmar. Fördelen hade varit att "vi alla" fattat beslutet tillsammans. Ett sånt beslut accepterar de allra flesta.
Hade nog varit ett enkelt sett att få ordning igen.

Lycka till, hoppas verkligen ni lyckas med att få lugn och ro igen.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 18:53   #23
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Jag undrar dock om det inte är på gränsen till upphovsrättsbrott att gå in och ändra på vad någon annan har skrivit.
Nja, foruminlägg når väl sällan verkshöjd.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 19:04   #24
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
När moderering görs pga regelbrott, se till att det framgår vad det är för regel det brutits mot. Ta för vana att skriva med en klart avvikande text (fetstil, röd text eller annat) den text ni gör i egenskap av moderator.


Kan ju säga så mycket att jag själv har fått ilskna brev då jag har skrivit med rött för då är det en del som inte ser detta och andra har menat att det är lärarfasoner att skriva med rött!!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 19:23   #25
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Nja, foruminlägg når väl sällan verkshöjd.
Och vem avgör det?

I princip är det, om man tänker lite på det, väldigt konstigt att gå in och redigera i någon annans skrivna text. Ett råd kan nog vara att ni bör förankra hos juridiskt kunnig att det är okej.

För min egen del kan jag ju säga att om jag inte kan vara säker på att det jag skriver på detta forum står kvar på samma sätt som jag skrivit det utan att för mig okänd person skall kunna redigera det så att det ser ut som något helt annat än när jag skrev det så tycker jag det känns MYCKET obehagligt. Det skulle gott kunna föranleda att jag också avslutar mitt medlemskap här.
I andra forum jag är med i är detta ej tillåtet att moderatorer redigerar i inlägg, bara varna eller ta bort. Det är fö forum med mycket vildare diskussioner än här och det räcker fint. Vi skall inte glömma att moderatorerna är personer de med - oavsett vilka motiv de nu hade till att ta detta oavlönade arbete - och med precis samma fel och brister som alla andra forumdeltagare.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 19:30   #26
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Citat:
artesaan skrev: Visa inlägg
Kan ju säga så mycket att jag själv har fått ilskna brev då jag har skrivit med rött för då är det en del som inte ser detta och andra har menat att det är lärarfasoner att skriva med rött!!!
Ligger nog en del i vad du säger! Men ta då en annan färg! Avvikande behöver det vara i alla fall!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 20:47   #27
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
I princip är det, om man tänker lite på det, väldigt konstigt att gå in och redigera i någon annans skrivna text. Ett råd kan nog vara att ni bör förankra hos juridiskt kunnig att det är okej.

Fast är man med på sysidan har man ju förbundit sig att följa reglerna för att posta i forumen, bryter man reglerna är det klart att det måste gå att rätta till.
Så vitt jag vet har väl inte reglerna ändrats? Dom bara tillämpas lite mer.

Min högst personlig åsikt om det hela är att jag är glad att det ÄNTLIGEN blir lite ordning här. Jag vet inte om det går att skylla på generationsblandningar eller varierande nätvana eller om det beror på lathet eller nonchalans eller vad det är, men jag har aldrig varit med på ett forum med så mycket orörda felposter, dubbelposter, otydliga rubriker (ok, det finns överallt, men här har det ju inte gjorts något åt det), upprepningar av gamla frågor (ibland när en likadan frågan ställt bara någon vecka tidigare) som det periodvis varit här på sysidan.
Finns det regler ska dom följas, gillar man det inte får man ta upp det med Admin och berätta varför man inte gillar reglerna. Står man inte ut med dom kan man ju undra varför man regestrerade sig från början? Det är ju inga konstiga regler utan ganska mycket "standard" över det hela.

Men jag håller med dom som tagit upp det här med att det ska synas om ett inlägg är modererat, när och av vem. Men jag vet inte om jag tycker att det är absolut nödvändigt att tala om för alla på forumet varför, men ett meddelande till dom berörda är aldrig helt fel. Det kan ju knappast finnas krav på det, men jag tror många hade uppskattat det.
Öppna varningar direkt i tråden är heller aldrig helt fel. Typ "håll er till ämnet" räcker ofta för att styra tillbaka en tråd som kommit för långt OT. Eller "frågan har besvarats tidigare" med länk till tidigare tråder och låsning av tråden. Då slipper dom "vanliga" medlemmarna att fundera över om dom ska gå in och försöka styra upp det hela. Det är ju det man har moderatorer till.

Jag tror att det här kommer lugna sig rätt snart och folk kommer nog in i det nya så småningom. Fast en ordentlig presentation av moderatorerna direkt på startsidan hade nog inte skadat för förtroendets skull.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 20:48   #28
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Ännu en åsikt i debatten......

Anledningen till att jag så ofta besöker sysidan är att jag tycker den känns fräsch med en bra atmosfär i forumet. Jag får inspiration, råd och tips och framförallt (för det mesta akut) hjälp när jag stött på olika typer av handarbets- och syproblem. Och det är helt underbart, jag blir lika glad och upprymd varje gång. Alla idéer och all inspiration är toppen!!

Och är det inte just det vi alla sytokar vill ha??? Då måste det till någon eller några som håller i taktpinnen så att detta bibehålls. Blanda inte in integritet och annat i moderatordiskussionen för känner man så ska man helt enkelt avstå från alla typer av internetforum. Alla har vi våra åsikter om allt men själva kärnan är ju något som vi alla delar i form av vårt intresse för nål och tråd etc.

Jag tycker det känns bra att någon håller ett öga på oss så slipper jag ägna tanke och energi åt det utan kan helt och hållet koncentrera mig på allt som har med handarbete att göra. Gillar jag inte någons alster så surfar jag förbi och skriver någon massor av stavfel i sitt inlägg så tar det bara lite längre att läsa men det går ju också att hoppa över....

Avslutningsvis, tack ännu en gång för en superbra sida och en helt fantastisk idé!!!! Jag är fortfarande beroende....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 20:53   #29
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 137
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Ullis skrev det någonstans också, men den regeln avser ju alltså bilder på människor - inte mer eller mindre naturnära avbildningar i textil. Regeln tillkom någon gång när vi fick in bilder från någon med exhibitionistisk natur som verkade vilja visa upp sin kropp mer än de små plagg som satt på den.

[...] men starta gärna en separat diskussion i detta forum om nu någon känner detta behöver ventileras ytterligare.

Jag har tagit dig på orden!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 21:33   #30
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Fast är man med på sysidan har man ju förbundit sig att följa reglerna för att posta i forumen, bryter man reglerna är det klart att det måste gå att rätta till.

Självklart - men två fel gör inte ett rätt. Jag har mig veterligen inte sagt ja till att kunna bli redigerad (dvs någon tredje part får lägga ord i min mun) utan min tillåtelse?
Det finns sällan anledning att gå in och redigera i någon annans inlägg. Andra forum klarar sig utan det.

Regler som forum som jag respekterar och som fungerar bra har är bland annat:
Om en moderator uttrycker sig som moderator så syns detta genom att personen i fråga loggar in med annat id och dessutom skriver i annan färg. När personen deltar i debatten så har de sitt vanliga nick och skriver då inte heller att by the way, jag är moderator också.

Moderatorer går inte in och redigerar andras inlägg utan opassande inlägg tas bort och ersätts med en tydlig förklaring. Det gör att det inte blir någon diskussion om varför ett inlägg tas bort etc. Man skall inte ens behöva misstänka att en moderator redigerar sådant som inte passar dem.

Moderatorerna måste tåla en del och inte ta åt sig, alltid vara sakliga. Om någon anser att en moderator gjort ett övertramp, och tro mig det händer allt även på andra ställen, så bör inte den moderatorn ge sig in i en hetsig diskussion. En annan moderator bör kanske istället klara ut "situationen".

Jag har visserligen bara varit här på sysidan i tre år i januari tror jag det är - och kanske är "ny" i det sammanhanget. Har dock under denna period sett väldigt lite här som skulle anbelanga så kraftig moderering som verkar ha skett den senaste tiden.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons