Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-10, 16:55   #16
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
På tal om tråckla, om man tråcklar istf att nåla är chansen för ett perfekt slutresultat större.
Så klokt sagt!
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 23:36   #17
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag älskar att tråckla!

Ja, det gör jag. Sen är det ännu roligare att sy på maskin, speciellt när det är svängda sömmar som det ju kan vara på korsetter.
Nu måste jag erkänna att jag även älskar att sprätta(!), men det ska göras med lite finess: jag använder bara kirurgiska stygnborttagare, de är supertunna och kan läggas in parallellt mellan två tyglager. Är man då lite försiktig och har tur kan man tillochmed sprätta brokad och föralldel även chiffong... Lyckas man inte går det naturligtvis åt h...e, kan bli skåror i tyget.
Be ngn bekant inom vården att få en och prova.

Vad säger ni som är vana korsettsömmare om fransk rouleau i över- och underkanten som en snygg avslutning?
(det betyder en dubbelvikt snedremsa som man syr fast på maskin på rätsidan, viker runt kanten och syr fast för hand på avigan, i maskinsömmen)
Eller finns det någon annan bra kantavslutning?
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 05:36   #18
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag brukar göra det senare på mina korsetter, fast, med egenskurna remsor av matchande tyg och enbart låta det synas på insidan... Men, då är jag också alldeles för lat och för estetiskt petig för att bandkanta traditionellt. :P
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 15:38   #19
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag har ont i halsen idag och kan därför inte babbla.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 16:01   #20
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har en aning om vad rouleau är för något (ett fyllt kantband, alltså kantbanden har en "fyllning" så de är "uppsvällda??).
Sådant tycker jag ser läckert ut men har ännu inte provat på det.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 04:20   #21
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Leningrad:
Om du gör så som jag föreslog så BLIR den uppsvälld och rund!
Pröva gärna, det är inte svårt, det är kul!

Jag måste förtydliga att det inte handlar om såna där små tråkiga snedslår man köper i paket, utan om såna man klipper till själv av ett riktigt tyg. Sen ska de VIKAS DUBBLA och sys fast fortfarande vikta med sin traskant lagd ända ute vid plaggets traskant. Sedan viker man in dem mot baksidan av plagget, UTAN ATT PRESSA, och syr fast för hand i maskinstygnen. INGEN PRESS nu heller, och inte heller sedan!
Man ska alltså sy maskinsömmen 1/3 in på remsans bredd.

Jag har ingen aning om varför de kallas franska rouleauer, det kanske är för haute couturens skull, som man har tagit efter?
Syr man i tunna sidentyger kan man ju slänga med en organzaremsa också så det blir ordentligt runt!

Förövrigt - var går gränsen mellan rouleauer och passpoiler? Jag tror att en passpoal måste sitta i en söm? Vad tror ni?
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 04:24   #22
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Smile Var rädd om halsen, Sophia!

Hoppas du är bättre, har du provat att prata tyst för dig själv? Jag har hört att det ska vara bra mot heshet.

Så länge man orkar sitta upp är det inte farligt att sy heller!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 08:05   #23
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Tack! Jag ska vara rädd om halsen... och inte skrika på mina barn som också är sjuka och håller på att riva huset Även om jag orkar sitta upp och sy så är det inte möjligt för tillfället.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 15:33   #24
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Fransk Rouleau, du skrev ju vad det var. Hur som helst funderade jag på att trä garn genom rouleaun för att få volym på den.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 21:38   #25
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Leningrad:
Låter intressant att pröva med garn! "Alla sätt är bra utom de dåliga" är mitt valspråk när det gäller sömnad...
En gång sydde jag en yllekappa som hade tjocka bomullssnoddar (som tunnare hopprep) i passpoaler/rouleauer av tyget i framkanterna. lades emellan när framstycket och infodringen vändsyddes. Det blev läckert!
Tyvärr försvann den...den var väl alltför läcker

Sophia:
Jag vet hur det är!!!!!! Jag hade bihåleinflammation i april flera veckor, jag fick också ont i halsen
Nu är det dags för VAB. Men tro det eller ej, här är det det sjuka barnet som syr på Designer 1 (endast det bästa är gott nog för dagens ungdom, hmm ) och sen gråt och tröst när det inte omedelbart motsvarar idén ( VI vet ju att det krävs lite jobb också! inte bara en symaskin, men med en så maskintokig mamma så...)
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 09:58   #26
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Ha ha. Jag ser fram emot när min dotter vill sy på min maskin. Hon VILL nog gärna men jag låter henne inte gå lös på någon maskin ännu. Hon är för liten. Hon har sagt att hon vill ha en rosa maskin när hon blir större. Vilken tur att jag har en helrosa maskin stående i en garderob, min gamla rosa Toyota. Den är rätt skramlig men den kan nog duga ett tag, men först om några år när hon är stor nog att kunna hantera den.

Maskintokig mamma... japp, det vet vi vad det är.

Jag lägger fransk rouleau på minnet inför sömnaden.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 21:16   #27
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Nu sitter jag här med tre mönster, Simplicity 9769, Laughing Moon Dore/Silverado och Truly Victorian 110. Ole dole doff...
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 21:24   #28
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Börja med Truly Victorians mönster! Sedan kan du gå på LaughingMoon och sist Simplicity. Använd sömnadsinstruktionen från Truly Victorian och släng den från Simplicity om du inte vill bli placerad på socknens dårhus.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 21:27   #29
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Tack för tipset, leningrad! Ibland känns det som om jag bor i ett dårhus men jag behöver ju inte göra det värre än vad det är.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 21:32   #30
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Simplicitys beskrivning gör ingen lycklig. Den förutsätter att du syr i enkelt tyg och använder kanalband till stålen.
LaughingMoons beskrvning är snäppet bättre men .... nja ...njäe ..
Truly Victorians är bäst men den absolut bästa beskrivningen har MantuaMaker.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons