Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-12-18, 12:21   #1
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Corsets defined

Den senaste artikeln inlagd på Foundations Revealed beskriver, elelr ska man skriva, definierar vad en Viktoriansk korsett är, eller hur den definieras. Jag ska inte dra hela artikeln här, det strider mot gängse bestämmelser, men rubrikerna - de sex kännetecken på en riktig korsett följer här:
  1. It must create or enhance a flattering feminine silhouette.
  2. The corset must have a front busk and rear lacing.
  3. Seams must be reinforced and a strong, non-stretch fabric (cut with the grain either parallel or perpendicular to the waist-line) must be used.
  4. The corset pattern must be cut to reduce areas of stress by having the corset work hard only at the waist.
  5. The corset must feature a waist tape and two-part reinforced eyelets/grommets for lacing.
  6. The fabric and shape of your corset must be supported with vertical strips of spiral or flat steel (at least one per seam).

Jag tycker iofs att punkterna är rätt beskrivande även om det finns punkter om vilka man kan ha en del åsikter. T ex kan man ha andra sätt att knäppa en korsett än med planschett; en del vill ha den hopsydd fram och jag har ett projekt där jag ska använda hänglås ...

Vad tycker ni? Är det här bra definitioner?
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-19, 11:31   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ptja... Jag skulle hellre säga att punkterna beskriven en typisk modern korsett än en viktoriansk och dom tar inte hänsyn till att det finns massor korsetter som gör jobbet alldeles utmärkt fast på lite andra sätt.
Som du säger finns det ju en eller ett par punkter man kan ha åsikter om.

1."A flattering feminine silhouette" kan ju vara något av en smaksak, till exempel. Plagget upphör ju inte vara en korsett bara för att det råkar sitta illa på bäraren.
2. Jag håller med dig, andra knäppningar kan förekomma. Även om det ju nu handlade om att defeniera en "viktoriansk" korsett, om jag förstod inledningen rätt. Jag är rätt säker på att jag sett exempel på viktorianska korsetter som haft knappar, omlottknäppningar och andra lösningar istället, eller varit helt utan frontknäppning. Och snörningen finns det ju också lite varianter på.
3. Finns väl inget direkt att inväda mot.
4. Stämmer väl typ... Fast bara om vi utgår från att det är just en "vanlig" viktoriansk korsett som avses, andra korsettyper har ju andra funktioner.
5. Känns mest barnslig. Det finns massor av korsetter som har andra lösningar för att hålla sig snygga än just förstärkningsband i midjan. Och snörhålen, vad ska man säga? På den här punkten låter det ju som att om snörhålen är sydda slutar plagget vara en "riktig" korsett. Återigen känns det som att det som beskrivs snarare är en typisk modern korsett än en faktisk viktoriansk, så att säga.
6. Ännu en gång känns det som att det som beskrivs är en typisk modern korsett, snarare än en viktoriansk.

Om ett plagg uppfyller alla punkterna är det sannolikt en riktig korsett, ja. Men ett plagg behöver absolut inte uppfylla punkterna för att vara en riktig korsett.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons